Jump to content

Bypass o trailbreak


Jerry

Recommended Posts

hej igen !

funderar på detta med bypass och trailbreak , om du är i bypass längs med en hexsida , kan du då köra ut i - låt säga - "debris" och därmed lägga en trailbreak så att säga inifrån bypassidan ??

 

Ett exempel från RB-kartan jag står med en stridsvagn i bypass på hexsidan mellan M29 och N28 och min körriktning är mot N29 och kör ut i N29 hur lägger jag trailbreaken där ???

Link to comment
Share on other sites

Det skapas ingen trail break i debris, om det ligger ett minfält där så skapas en trail-break för minfältet men ej för debris, och i ditt exemplet när du kommer från Bypass M29 (-N28) till N29 så läggs TB i hex N29 mellan hexsides M29 till O30.

 

En trail break i debris kan bara skapas av Clearance B24.71 (men ej i fabriker).

Link to comment
Share on other sites

Fast det gäller bara i den hexen man använder VBM i - du kan t.ex. vara i Bypass, köra in i en Woods hex normalt (skapa partial TB, klara Bog) och sedan köra ut via VBM i nästa hex - då skapas en TB.

Mmmm det var detta jag funderade över , tack !

 

Men sat.....n vad fel vi gjort med "debristrailbreakregeln" wacko.pngsad.pnghuh.pngohmy.pngwacko.pngunsure.pngsad.pnghuh.pngsad.pngohmy.png

Link to comment
Share on other sites

Fast det gäller bara i den hexen man använder VBM i - du kan t.ex. vara i Bypass, köra in i en Woods hex normalt (skapa partial TB, klara Bog) och sedan köra ut via VBM i nästa hex - då skapas en TB.

Det har jag inte tänkt på innan, men det verkar stämma ja! Tack för förtydligandet.

Link to comment
Share on other sites

Mmmm det var detta jag funderade över , tack !

 

Men sat.....n vad fel vi gjort med "debristrailbreakregeln" wacko.pngsad.pnghuh.pngohmy.pngwacko.pngunsure.pngsad.pnghuh.pngsad.pngohmy.png

 

Du är ej ensam vi gjorde samma misstag i flera år, har inte haft så stor betydelse, och det blir bättre nu eftersom man slipper lägga ut trail-breaks (vi brukade måla med vattenfast spritpenna).

 

Önskade att regeln var skriven på ett bättre sätt, Andreas Carlsson påpekade att vi spelat fel, för ca 8 år sedan.

 

Har aldrig sett en Clearance Trail break skapas, varken på RB-karten eller någon annanstans.

Link to comment
Share on other sites

Ok ,kul att tom du kan missta dig smile.png

Nu uppstod mera diskussioner i Red Barricades kampanjen igår kväll/natt, har inte orkat försöka förså ännu, så därför frågar jag här.

1) ledare i en stack om två squads , kan han leda elden först från ena squaden o sen i ex. SFF leda elden med den andra squaden mot ett annat mål , även om den första squaden som deltog INTE deltar i denna SFF eller är ledaren så att säga "klistrad" vid den enhet han började att leda elden med ?

 

2) När det gäller rout vid fabriksvägg, vi står intill en känd unbroken fiende , routar bakom en interior factory wall, fortafrande intill samma fiende, kan vi då fortsätta o komma intill samma kända fiende igen vi har ju tappat LOS då vi försvann bakom väggen , eller vet vi så att säga att han finns där, det står ju att man inte får routa NÄRMARE men vi routar ju längs med fienden, o gör ett avbrott i LOS då vi försvinner bakom väggen , skulle dock inte tro att det är lagligt.

 

3 Då man advancar eller assaultar eller movar runt en fabriksvägg o alltså går på "vertexen"o det ligger minor (inte i fabriksrutan utan en ruta så att säga ut från fabriken) antar jag att minan attackerar men hur en gång o var bryter/pinnar man om man eventuellt bryter/pinnar , eller attackerar inte minan ?

 

4) Om en vagn står i bypass , räcker det att ens covered arc "nuddar " vid vertexen där denna vagn har sin "nos" ?

Link to comment
Share on other sites

1. Ledaren kan inte leda eld från fler än en enhet, även om det gäller DFF/Sub FF/Final Fire. Enda undantaget – vilket jag inte ens är 100% säker på – är ROF.

Exempel: HMG med 9-2 skjuter på fienden. HMG får ROF. Nu kanske även en annan enhet vill vara med och skjuta tillsammans med HMG:n, och Ledaren kan leda elden.

 

2. Man får aldrig routa adjacent känd fiende, och han är känd eftersom han syntes från början av routen.

 

3. Poängen i Vertex spenderas (enligt Klas tidigare inlägg) i Hexen man lämnar. Dvs; Bryter man pga minor i hexen man lämnar så stannar man i hexen. Bryter man i nästa ruta så stannar man i den.

 

4. Förstår inte riktigt vad du menar... Ett fordon som utför en VBM är alltid i den vertex som vagnen kör mot.

Link to comment
Share on other sites

Angående, Clearance i Debris, så tillåter reglerna fortfarande inte att Halftracks aller Armored Cars äntrar via den, kan förstå att dessa fordon inte får äntra TB i Fallen Rubble, men nog borde de få äntra TB i Debris.

 

Andreas, varför har jag "0 warning points" ? slå en DR om du vill, för nu ser det lite väl fattigt ut :D

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...