Jump to content

pin o lite annat


Jerry

Recommended Posts

Hej !

 

Trupp som skjuter ,tillsammans med en "pinned" ledare , kan dom "cowra" , jag menar , räcker det med att det finns en ledare i hexen ?

 

Blir man "pinned" när man "rallar" o slår exakt lika högt som sin modifierade moral ?

 

En sak till, när man slår en "hero creation" vid en HOB , "rallar" enheten som fick en "hero creation" eller är den fortfarande "broken" ?

Link to comment
Share on other sites

Dock så brukar ju en DR = 1,1 räcka för att ralla en enhet. Fast är det en bruten Conscript HS som är DM och rallas av en 6+1....

 

Fast det kan vara så att det är en bruten enhet som blir beskjuten. Enbart Hero Creation i det läget rallar ju inte MMC:n som den kommer från. Eller hur?

Link to comment
Share on other sites

tack !

Då kör jag med att man inte "rallar" vid en "hero creation"

 

En sak till som vi käbblar mycket om vid våra red barricades aftnar:

Är det +1 eller +3 när du skjuter från en fabriks-ruta in i en annan intilliggande fabriksruta ,MEN där snöret (LOF) löper utanför fabriksväggen innan den träffar den vita dutten i den andra hexen ?

Det finns ett exempel i regelhftet MEN vilket mina kamrater hänger upp sig på, exemplet utgår nämligen ifrån en RUBBLAD hex.....

Personligen kan jag inte förstå varför det skulle ändra på situationen men jag möter hårdnackat motstånd.

Link to comment
Share on other sites

En sak till som vi käbblar mycket om vid våra red barricades aftnar:

Är det +1 eller +3 när du skjuter från en fabriks-ruta in i en annan intilliggande fabriksruta ,MEN där snöret (LOF) löper utanför fabriksväggen innan den träffar den vita dutten i den andra hexen ?

Jag skulle spela som att det är platsen som LOS skär hexsidan in i mål-hexen som avgör - int hur LOS går vidare i mål-hexen senare (det skulle innebära konstigheter om t.ex. center-dot inte ligger inom huset alls).

Link to comment
Share on other sites

Frågan var ju vad som händer vid "HOB". Så den kan gälla både vid Rally och vid beskjutning.

Jag svarade på beskjutningsdelen, rallar gör man som sagt nog i princip alltid på 1,1. Det har dock inget med själva Hero:n att göra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mera käbbel efter gårdagens Red Barricades, jag inbillar mig att man slipper interdiction om man springer mellan två hus ?

Motståndaren menar att man blir utsatt för interdiction eftersom man kan skjuta snap-shot o alltså menar han att det är open ground.

 

Jag menar att det måste vara open ground i en HEX inte en HEX-SIDA

Link to comment
Share on other sites

Mera käbbel efter gårdagens Red Barricades, jag inbillar mig att man slipper interdiction om man springer mellan två hus ?

Motståndaren menar att man blir utsatt för interdiction eftersom man kan skjuta snap-shot o alltså menar han att det är open ground.

 

Jag menar att det måste vara open ground i en HEX inte en HEX-SIDA

Du har rätt - Snap Shot möjlighet är inte tillräckligt för att orsaka Interdiction.

 

Enligt A10.531 så måste vid en hypotetisk attack FFMO DRM -1 gälla för Interdiction och vid en Snap Shot så gäller inte FFMO - see A8.15.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...