Fredrik Thylin Posted August 20 Report Share Posted August 20 (edited) En AFV åker in i en ruta, blir beskjuten och förstörd. Crew klarar CS och bails out. Crew får hazardous movement och skydd av vraket. I final fire så gäller inte hazardous movement men får den fortfarande skydd av vraket (eftersom det har rört sig)? Jag menar i defensive fire phase. Edited August 21 by Fredrik Thylin Klargörande Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted August 20 Report Share Posted August 20 Ja, se EXC in D9.3. "[EXC: Armored Assault (9.31); units Abandoning/Surviving/unloading/Bailing-Out from an AFV (5.5, 5.6, 6.5, & 6.24)]" 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted August 21 Report Share Posted August 21 Är inte Hazardous Movement hela rundan…? 🤔 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted August 21 Report Share Posted August 21 10 hours ago, carlsson said: Är inte Hazardous Movement hela rundan…? Intressant. Var tvungen att kolla upp detta. Enligt A4.62 ska det inte bara gälla under MPh. A4.62 HAZARDOUS MOVEMENT: "-2 IFT DRM to any attacks against units so engaged regardless of fire phase until they are pinned " Men enligt D5.6 gäller det vid CS endast MPh. D5.6 CREW SURVIVAL (CS): "effects of Hazardous Movement (see also 9.3) vs all subsequent attacks during that phase " Så jag antar att Hazardous Movement vid CS endast gäller vid First Fire. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted August 21 Report Share Posted August 21 "so engaged" - efter MPh är dom inte längre "so engaged". 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted August 22 Report Share Posted August 22 18 hours ago, Klas Malmström said: "so engaged" - efter MPh är dom inte längre "so engaged". I min värld så engarar man sig hela rundan med att klättra ut. Men det var uppenbarligen fel. 🤪 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts