Fredrik Thylin Posted May 10 Report Share Posted May 10 Jag undrar om definitionen för vilka områden som avser North african. D2.52 hänvisar till definitionen i F11.2 Där finns även listade andra områden, exempelvis East Africa. Gäller regeln Axis vehicles även för East Africa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 10 Report Share Posted May 10 Utan att vara säker skulle jag svara Ja på den frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antro Posted May 10 Report Share Posted May 10 Hm, jag får det till att D2.52 inte gäller i East Africa. D2.52 berör "Axis vehicles" i "North African scenarios", där North African definieras så som i F11.2 Om jag läser parenteserna (och hakperenteserna) rätt så definierar F11.2 "scenario set in an Arid Land" som: North Africa, The Middle East, the islands of the Mediterranean, East Africa. North Africa i sin tur utgörs av: Egypt, Libya, Tunisia, Morocco, Algeria. Alltså borde D2.52 gälla i Egypten, Libyen, Tunisien, Marocko samt Algeriet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 11 Report Share Posted May 11 15 hours ago, antro said: F11.2 "scenario set in an Arid Land" som: North Africa, The Middle East, the islands of the Mediterranean, East Africa. Men här står det ju East Africa, eller missuppfattar jag nåt? 🤔 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted May 11 Report Share Posted May 11 D2.52 AXIS VEHICLES: All Axis vehicles [EXC: motorcy- cles] in North African (as defined in F11.2) scenarios set prior to October 1941 are assumed to have their MP allotments printed in red (2.5-.51). F11.2 The following chart is used in lieu of the E3 DYO Temperate Weather Chart to determine the Weather of a DYO scenario set in an Arid Land (defined as North Africa [Egypt, Libya, Tunisia, Morocco, or Algeria], the Middle East [Syria, Lebanon, Palestine, Iraq, or Persia], the islands of the Mediterranean, or East Africa)—even if it uses any/all non-Desert Board(s). Frågan gäller. Räknas "North African" i D2.52 som hela "Arid Land" i F11.2? Dvs inkl. Middle East, islands of the Mediterranean och East Africa. Eller räknas "North African" i D2.52 endast "North Africa [Egypt, Libya, Tunisia, Morocco, or Algeria]" i F11.2? Jag menar att det är det senare. Men jag ser gärna någons annan vy på frågan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
antro Posted May 11 Report Share Posted May 11 56 minutes ago, carlsson said: Men här står det ju East Africa, eller missuppfattar jag nåt? 🤔 Ah, jag tänker att uppräkningen i F11.2 är vad som räknas som Arid Land, och att North Africa är ett sådant område (East Africa ett annat). Och att D2.52 inte säger "All Axis vehicles in Arid land [eller liknande]" utan specifikt Nordafrika. Hänvisningen till F11.2 skulle då syfta till att klargöra vilka länder som är en del av Nordafrika. M Söderberg uttrycker vad frågan gäller väl. Jag läser det också som hans alternativ två, men är långt ifrån säker. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik Thylin Posted May 12 Author Report Share Posted May 12 Det är ju lite underligt skriven regel. Jag lärde mig vilka länder som tillhör Nordafrika i grundskolan. Om det är så enkelt varför skrev man inte Marocko, Algeriet, Libyen, tunisien och Egypten i D 2.52 istället för att hänvisa till F11.2? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted May 12 Report Share Posted May 12 2 hours ago, Fredrik Thylin said: Det är ju lite underligt skriven regel. Jag lärde mig vilka länder som tillhör Nordafrika i grundskolan. Om det är så enkelt varför skrev man inte Marocko, Algeriet, Libyen, tunisien och Egypten i D 2.52 istället för att hänvisa till F11.2? Antagligen för att original-reglen "pekade på" F11.2...och den portades mer-eller-mindre rakt in Chapter D. ..och man vill hålla öken-relaterat i Chapter F. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts