B-E Karlsson Posted December 26, 2014 Report Share Posted December 26, 2014 Hej fick i dag en tanke om woods TEM när jag var i skogen och jagade hare. TEM på +1 är fasansfullt lågt när det gäller skog. Borde vara högre tycker jag eller i alla fall vara mer föränderligt än vad den är i dag. Visst kan man kanske säga att Europeiska skogar inte är lika täta som våra värmländska men rent generellt finns det ett glapp här tycker jag. Nu är ju jag ingen regel-wiz men men borde det inte finnas flera olika sorters woods precis som jungle (det kanske redan finns utan att jag vet om det). Ungefär Light woods +1, woods +2 och kanske dense woods +3.Är det här en gammal diskussion inom hobbyn eller är jag bara ute och cyklar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fiedler Posted December 27, 2014 Report Share Posted December 27, 2014 Går inte kulor och splitter rätt lätt igeonm trä och dessutom ger träsplitter skadeverkan? På tal om det är det ngn logg på g :-) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted December 28, 2014 Report Share Posted December 28, 2014 Det har nog funnits nån diskussion om detta vid nåt tillfälle, och frågan är om det inte finns nåt scenario som har annorlunda TEM för Woods. Olivlundar har ju lite annorlunda; För att visa på deras ännu glesare sammansättning har de både TEM och Hindrance. Och du nämner själv Jungle som ett bra exempel. Rent speltekniskt fungerar det bra tycker jag. Trähus känns betydligt säkrare än en skog vilket reflekteras bra i spelet. TEM är ju inte bara rent skydd, utan visar även hur lätt det är att röra sig i skyddet (betydligt lättare att omgruppera i ett hus än i en skogslund).Ska vi in på detaljer blir det snart som i gamla Phoenix Command, där även hud gav ett visst skydd, och skalan gick från 0-10.000... Inget fel i det, men det ska ju vara lättspelat också... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted December 28, 2014 Report Share Posted December 28, 2014 Dessutom får man tänka på att när man försvarar i skog, så ligger man ju antagligen i skogskanten (så man ser fältet den lede fi kommer över) - oftast inte 20-30 meter in i skogen. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
B-E Karlsson Posted December 28, 2014 Author Report Share Posted December 28, 2014 Dessutom får man tänka på att när man försvarar i skog, så ligger man ju antagligen i skogskanten (så man ser fältet den lede fi kommer över) - oftast inte 20-30 meter in i skogen. Jag köper argumentet som Klas ger angående skogskanten men det känns kanske lite lågt med TEM +1 om man skjuter woodhex till woodhex. Sedan har ju så klart Feidler en poäng med splitter och dylikt. Ändock så känner jag efter min Harjakt och min Rävjakt i dag att i alla fall den Svenska skogen hade varit ett formidabelt hinder för vilken trupp som helst under tidsperioden utspridd på en 40 meters försvarskedja. Mina enkla åsikter kommer nog inte ändra på TEM i ASL hur mycket jag än vränger huvudet kring frågan. Ska vi in på detaljer blir det snart som i gamla Phoenix Command, där även hud gav ett visst skydd, och skalan gick från 0-10.000... Inget fel i det, men det ska ju vara lättspelat också... Vet inte hur lättspelat jag tycker ASL är men det är förbannat roligt. På tal om det är det ngn logg på g :-) Den är klar faktiskt och efter att jag kollat min mail så skyller jag på kletiga barnhänder och ett trött huvud när det gäller förseningen. Pinsamt faktiskt. Skickar den nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.