Jump to content

Recommended Posts

Nyligen lade Andreas Carlsson märke till att i regeln för firelanes och deras relation till olika hindrance står det "placing/existing" firelane (eller något sånt). Detta tolkade vi som att även det första skottet, som skapar FL, skjuter rätt igenom soft hindrance och förlorar endast FFMO. Stämmer det?

Janusz

Link to post
Share on other sites
Nyligen lade Andreas Carlsson märke till att i regeln för firelanes och deras relation till olika hindrance står det "placing/existing" firelane (eller något sånt). Detta tolkade vi som att även det första skottet, som skapar FL, skjuter rätt igenom soft hindrance och förlorar endast FFMO. Stämmer det?

Janusz

Det tror jag inte. Jag tycker det är rätt tydligt när man läser B9.22 att det första skottet körs som vanligt.

 

Något jag undrar när jag läser den reglerna är om man kan lägga en firelane genom två +3 SMOKE (d v s till en hex som normalt sätt inte skulle ha haft LOS till)? Efter att ha läst regeln skulle jag säga ja, men jag brukar spelat tvärtom.

Link to post
Share on other sites

Bra Janusz, jag hade glömt av detta!

 

Det började med att jag satt och läste på Nationalites Chart:en, där det finns en sammanställning över Fire Lanes. Där står i nedre delen

"SOFT

not added to FL placement/attack but cancel FFMO"

 

Notera "placement"...

 

 

I exemplet 9.222 finns dock inget spår av detta, men det kan bero på att även squaden är med och skjuter.

 

I 9.221 står "However, neither NVR (E1.1) nor any SMOKE/brush/grain/ marsh/FFE/LV-(E3.1)/DLV-(F11.6)/Dust-(F11.794)/hut-(G5.21) Hindrance affects LOS for Fire Lane placement/attack purposes."

 

Man SKULLE kunna utläsa det som att Placement får göras även om man har +6 Hindrance (vilket nämns senare i 9.222 exemplet).

 

 

Har alltid spelat med att initiella skottet är som vanligt, men det verkar som att om man enbart lägger en FL, så försvinner alltså DRM för Soft Hindrance på det initella skottet...

 

Vad säger ni?

Link to post
Share on other sites
Något jag undrar när jag läser den reglerna är om man kan lägga en firelane genom två +3 SMOKE (d v s till en hex som normalt sätt inte skulle ha haft LOS till)? Efter att ha läst regeln skulle jag säga ja, men jag brukar spelat tvärtom.

Det første (vanlige) skuddet må jo følge vanlige DFF-regler, og være mot noen i LOS (exc: E1.71), men selve Fire-lane brikken kan legges i motsatt ende av spillplanen helt uavhengig av LOS.

 

Senere, når noen beveger seg, innenfor denne, blir de angrepet hvis de er innefore normal range og LOS til MG'n, og for LOS kan du ignorere bl.a. SMOKE.

Link to post
Share on other sites
Har alltid spelat med att initiella skottet är som vanligt, men det verkar som att om man enbart lägger en FL, så försvinner alltså DRM för Soft Hindrance på det initella skottet...

Jeg sier at du må fortsette å spille med det initielle skuddet som vanlig. Det er usikkert hva de mener med "placement", men jeg synes andre deler av A9.22 er klar nok, spesielt:

 

...after resolving that First Fire attack in the normal manner...
Link to post
Share on other sites

Eftersom denna tråden rör taktik.

Så kan jag ju nämna ett trick Olav gjorde på mig när det gäller Fire-Lanes.

 

Han lurade mig helt enkelt att använda firelanes i riktning mot ena sidan av kartan. Därefter smög han upp en HS på andra sidan och min MMC som höll i SW med Firelane var tydligen restrikerad (svårt ord) att använda sin inherent fp mot den nya fienden, ngt med SW/Fire Lane facing etc...

 

Så var det scenariot slut :huh:

Link to post
Share on other sites
Han lurade mig helt enkelt att använda firelanes i riktning mot ena sidan av kartan. Därefter smög han upp en HS på andra sidan och min MMC som höll i SW med Firelane var tydligen restrikerad (svårt ord) att använda sin inherent fp mot den nya fienden, ngt med SW/Fire Lane facing etc...

Japp, ett superbra trick för att låsa fienden! :D

 

Som Defender ska man därför inte använda BÅDE sin MG och sin Inherent FP, för då är man lätt kokt i b*js...

Link to post
Share on other sites

Kan inte hitta regeln just nu men jag har för mig att en firelane drabbar alla deltagare i en HW som står i firelane rutor när den läggs. Det kan vara detta "placement" som åsyftas. Dessa får en vanlig firelane attack utan soft hindrance i så fall. Blir lite lustigt iof eftersom man i så fall siktar på en mindre viktig enhet om man har mycket soft hindrance.

Link to post
Share on other sites
  • 2 months later...

Har fått svar från Perry och han bekräftar att allt är som sig bör:

 

The FL and the LOS for placing the FL are unaffected by the Soft Hindrance other than canceling FFMO.  There is no "Placement DRM".

 

 

Robban, jag ber om ursäkt att jag manglade din squad på ett regelfel...! :P

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...