Jump to content

los


Jerry

Recommended Posts

red barricades igen.....

Kan man från level 1, i hex ff12, se till hh16 ??

Hade hus ff12 istället varit i hex ee11 då hade LOS varit blockerat, se exemplet i regel boken angående cliffs,

om du fortfarande är frågande återkom då med varför.

Link to comment
Share on other sites

Funkar som hus, så hex HH15 är en Blind Hex - men inte HH16 eftersom GG15 endast är hexar från FF12 - dvs GG15 "kastar" endast en Blind hex.

HH15 är ej en blind hex, du måhända måste inköpa en RB karta till dig själv ;)

 

Har en 2nd edition RB karta till salu, hade tänkt klippa sönder den och ha som overlays men för 100 dollares så är den din :D

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Hade hus ff12 istället varit i hex ee11 då hade LOS varit blockerat, se exemplet i regel boken angående cliffs,

om du fortfarande är frågande återkom då med varför.

Aaaaahhhhh.... den gröna ytan är ju level 0 o level 1 blir följdaktligen level 2 o därmed är man "mer än en full level över hindret" o kan dra bort en skugghex TJO !

Link to comment
Share on other sites

Aaaaahhhhh.... den gröna ytan är ju level 0 o level 1 blir följdaktligen level 2 o därmed är man "mer än en full level över hindret" o kan dra bort en skugghex TJO !

I detta fallet är det ingen Blind Hex som dras bort tror jag.

 

Övervåningen i huset i hex FF12 är på Level 2 - Cliff Hexen GG15 är hög som Level 1 - alltså är du inte "> 1 full level över hindret" - du är precis 1 level över hindret.

Link to comment
Share on other sites

Aaaaahhhhh.... den gröna ytan är ju level 0 o level 1 blir följdaktligen level 2 o därmed är man "mer än en full level över hindret" o kan dra bort en skugghex TJO !

Om level 1 följdaktigen blir level 2 då bör man för att vara konsekvent beakta att level 0 blir level 1.

 

Det blir nog lättare med att tänka att nivåerna är vad de är i detta fall, dvs level 1 ser över en cliff som skapar blind hexes

på level 0.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

I detta fallet är det ingen Blind Hex som dras bort tror jag.

 

Övervåningen i huset i hex FF12 är på Level 2 - Cliff Hexen GG15 är hög som Level 1 - alltså är du inte "> 1 full level över hindret" - du är precis 1 level över hindret.

 

Men i så all ser man inte HH16 klippkanten som ju funkar som ett hus (GG15)är ju tre hex ifrån FF12 vilket skapar en blind hex sen ger ju ett level 1 obstacle en blind hex utöver den som ges av att det är 3 hex till GG15

Alltså totalt 2 blinda hexar o kan jag då inte reducera dessa så är alltså HH16 blind.

Link to comment
Share on other sites

Men i så all ser man inte HH16 klippkanten som ju funkar som ett hus (GG15)är ju tre hex ifrån FF12 vilket skapar en blind hex sen ger ju ett level 1 obstacle en blind hex utöver den som ges av att det är 3 hex till GG15

Alltså totalt 2 blinda hexar o kan jag då inte reducera dessa så är alltså HH16 blind.

Klippkanten är lika hög som ett envånings-hus som står på Level 0 - alltså Level 1 - det get ingen extra Blind hex.

Link to comment
Share on other sites

Klippkanten är lika hög som ett envånings-hus som står på Level 0 - alltså Level 1 - det get ingen extra Blind hex.

 

Men måste man inte vara MER ÄN EN full level över hindret för att dra bort en blind hex ?

I detta fallet blir ju huset(klippkanten) level o level 1 våningen blir ju level 2. Alltså är man en full level över hindret, men inte MER ÄN EN full level.

Link to comment
Share on other sites

I detta fallet blir ju huset(klippkanten) level o level 1 våningen blir ju level 2.

Hill-hexen (med klippan) börjar på Level 0 och slutar på Level 1 - inte Level 2, och eftersom den inte är >= 5 hexar bort (som Carlsson skriver) blir det endast 1 Blind Hex - den ordinarie som skapas från ett hinder som är 1 Level hög.

Link to comment
Share on other sites

Det blir bara en extra blind Hex på den femte hexagonen. I detta fallet är klippkanten 4 hexes bort, och bara en nivå hög = 1 blind hex.

 

Fasen är det inte "fraction of 5 hexes" som skapar blind ruta eller måste man upp till 5 innan det skapas en blind ??

0 - 4hex en blind, 5 - 9hex 2 blinda, osv osv ??

samt att det alltid skapas lika många blinda som hindret är (i detta fall en level 1 kulle som då borde skapa en extra blind hex ??? )

 

Alltså skapas det två blinda hex o eftersom jag inte är MER ÄN en full level över level 1-kullen så kan jag alltså inte dra bort någon skugga ???

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Fasen är det inte "fraction of 5 hexes" som skapar blind ruta eller måste man upp till 5 innan det skapas en blind ??

0 - 4hex en blind, 5 - 9hex 2 blinda, osv osv ??

samt att det alltid skapas lika många blinda som hindret är (i detta fall en level 1 kulle som då borde skapa en extra blind hex ??? )

För att det skall bli "extra" Blind hexes så måste hindret vara minst 5 hexar bort - i denna situationen är ju hindret 4 hexar bort, så blir det endast som "vanlig" blind hexes - eftersom hindret

är 1 level hög - bildas det endast 1 "ordinarie" blind hex - per A6.4.

 

 

Alltså skapas det två blinda hex o eftersom jag inte är MER ÄN en full level över level 1-kullen så kan jag alltså inte dra bort någon skugga ???

Glöm det där med att vara > mer full level högre - det gäller inte i denna situationen.

Link to comment
Share on other sites

Du har missuppfattat reglerna lite. Svårt i det här spelet. ;)

 

För varje fraktion av 5 så bildas en blind hex.

För Skog, Hus och klippor så är det *alltid* minst en blind hex, oavsett hur högt upp man står.

För kullar däremot, så bildas det en blind hex först på hex 5, och denna kan negligeras till 0 blind hexes om man står tillräckligt högt upp.

 

Alltså, om du står på level 2 så är det...

...1 blind hex om objektet (inte kulle) ligger 1-4 hexes bort.

...2 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...3 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Sen kommer vi till ">1" regeln som enligt mig inte är 100% perfekt utformad. Men så som alla spelar är att du måste vara "mer än 1 nivå högre än objektet", vilket i praktiken alltså är 2 nivåer högre (enligt mig hade det dock räckt med 1,1 nivåer högre (eftersom det är ">1", men det är ingen som håller med om det). Hur som helst, vi fortsätter ovanstående exempel:

 

Om du står på level 3 så är det...

...1 blind hex om objektet ligger 1-4 hexes bort.

...1 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...2 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Om du står på level 4 så är det...

...1 blind hex om objektet ligger 1-4 hexes bort.

...1 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...1 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Hoppas du blev lite klokare av detta!

Link to comment
Share on other sites

Du har missuppfattat reglerna lite. Svårt i det här spelet. ;)

 

För varje fraktion av 5 så bildas en blind hex.

För Skog, Hus och klippor så är det *alltid* minst en blind hex, oavsett hur högt upp man står.

För kullar däremot, så bildas det en blind hex först på hex 5, och denna kan negligeras till 0 blind hexes om man står tillräckligt högt upp.

 

Alltså, om du står på level 2 så är det...

...1 blind hex om objektet (inte kulle) ligger 1-4 hexes bort.

...2 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...3 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Sen kommer vi till ">1" regeln som enligt mig inte är 100% perfekt utformad. Men så som alla spelar är att du måste vara "mer än 1 nivå högre än objektet", vilket i praktiken alltså är 2 nivåer högre (enligt mig hade det dock räckt med 1,1 nivåer högre (eftersom det är ">1", men det är ingen som håller med om det). Hur som helst, vi fortsätter ovanstående exempel:

 

Om du står på level 3 så är det...

...1 blind hex om objektet ligger 1-4 hexes bort.

...1 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...2 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Om du står på level 4 så är det...

...1 blind hex om objektet ligger 1-4 hexes bort.

...1 blind hexes om objektet ligger 5-9 hexes bort.

...1 blind om 10-14 hexes bort

...osv.

 

Hoppas du blev lite klokare av detta!

 

 

Detta var rent bibliskt , TACK TACK TACK

(Man skiljer alltså inte på kulle eller klippa heller då, fick för mig att klippa räknades som hus o inte som kulle o kan alltså inte raderas ut till 0 blinda)

I exemplet tar du upp att man ligger på level 2 o 3 o 4 men det gäller väl samma om man är på 1,5 samt 2,5 samt 3,5 ?

Link to comment
Share on other sites

(Man skiljer alltså inte på kulle eller klippa heller då, fick för mig att klippa räknades som hus o inte som kulle o kan alltså inte raderas ut till 0 blinda)

Jo, det är skillnad på klippa och kulle - klippa kan aldrig reduceras till noll Blind hex.

 

B11.21:

"Unlike normal Crest Lines (10.23), the Blind Hexes caused by a cliff hexside to a non-adjacent viewer can never be reduced below one regardless of elevation advantage."

 

I exemplet tar du upp att man ligger på level 2 o 3 o 4 men det gäller väl samma om man är på 1,5 samt 2,5 samt 3,5 ?

Nej - du måste vara minst två full-levels över hindret.

 

Det är lite krystat skrivet i A6.42 dock:

"For every full-level elevation advantage > one level over an obstacle, decrease the number of Blind Hexes created by that obstacle by one..."

 

Men exemplet efter A6.42 förklarar det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...