Jump to content

bog


Jerry

Recommended Posts

Kollar på detta med "minimum move" är det nå´t jag missuppfattat.

Det står , nå´t i stil med, "om terrängen kostar MER än man har MP till så kan man göra en "minimum move" , men kan man inte göra det annars ?

Jag menar vid ex. flytt in i rubble ??

Rubble kostar ju inte mer än man har i MP, utan man betalar ju minst hälften av sina MP´s

Skulle det alltså inte vara tillåtet att använda "minimum move" in i rubble ??

 

 

/jerry

Link to comment
Share on other sites

Kollar på detta med "minimum move" är det nå´t jag missuppfattat.

Det står , nå´t i stil med, "om terrängen kostar MER än man har MP till så kan man göra en "minimum move" , men kan man inte göra det annars ?

Jag menar vid ex. flytt in i rubble ??

Rubble kostar ju inte mer än man har i MP, utan man betalar ju minst hälften av sina MP´s

Skulle det alltså inte vara tillåtet att använda "minimum move" in i rubble ??

Om du nu har tillräckligt med MP för att köra in Rubble - varför skulle du då vilja deklarera en Minimum Move ?

Link to comment
Share on other sites

Om du flyttar in i Rubble betalar du hälften av dina MP.

Om du inte vill använda mer MP, utan vill stanna där, så är det bara att göra det.

 

Om du hänger upp dig på regeln att du måste använda alla dina MP varje MPh, så är det inte speciellt svårt eftersom du alltid kan betala mer MP än vad en hex kostar.

 

Ex:

En Panther har 15 MP.

Således kostar det 7,5 MP att förflytta sig till ett Rubble.

Men, du vill också stanna där.

T ex skulle du kunna säga: "In i Rubble 7,5 MP. Stop 7,5 MP."

Eller: "In i Rubble 7,5 MP, Stop 1 MP, Delay 6,5 MP".

 

Var det så du menade?

 

Minimum Move är i princip bara aktuellt om du rör dig uphill.

Link to comment
Share on other sites

Kollar på detta med "minimum move" är det nå´t jag missuppfattat.

Det står , nå´t i stil med, "om terrängen kostar MER än man har MP till så kan man göra en "minimum move" , men kan man inte göra det annars ?

Jag menar vid ex. flytt in i rubble ??

Rubble kostar ju inte mer än man har i MP, utan man betalar ju minst hälften av sina MP´s

Skulle det alltså inte vara tillåtet att använda "minimum move" in i rubble ??

Nej går bara att utföras om terrängen kostar mer än sin Basic MP allotment.

 

Däremot kan man utföra Minimum Move i Reverse Movement in i rubblet som vanligtvis skulle kosta 100% mer

än vanligt (plus en MP att starta upp är tillåtet).

Link to comment
Share on other sites

jag var alldeles för otydlig , sorry....

Jo jag vill förstå detta med att slippa + 3 eller + 4 för att fastna i rubble.

Man slipper väl dom modifieringarna om man gör en minimum move ?

 

O då funderade jag på varför det stod: att om terrängen kostade mer än dina mp´s så fick man göra denna minimum move, men inte annars ????

Link to comment
Share on other sites

Jo jag vill förstå detta med att slippa + 3 eller + 4 för att fastna i rubble.

Man slipper väl dom modifieringarna om man gör en minimum move ?

 

O då funderade jag på varför det stod: att om terrängen kostade mer än dina mp´s så fick man göra denna minimum move, men inte annars ????

Ser man över reglerna så står det endast att man slipper dessa modifieringar om man äntrar skog med alla sina MP (oavsett frivilligt eller för att man är tvungen), dvs. att kunna äntra andra typer av terräng oavsett om man spenderar sin hälft eller all MPs för att slippa +3 el. +4 DRM det

går ej. Däremot ser det ut som att skog behandlas annorlunda. BOG reglerna borde för övrigt rättas till, men det tycker ej MMP för då borde det hänt för år sedan.

 

B13.41 VEHICLES: Any vehicles may enter a woods hex ... by expending all of its movement capability (other than for starting, stopping ... and even if using Minimum move)...

 

D2.15 MINIMUM MOVE:A Mobile vehicle may attempt to move just one hex...expending all its MP allotment ... as it does so, making any BOG (8.2) DR required for normal entry of that hex ....

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...