Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

ASL Sweden Forum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

OBA fråga

Featured Replies

OK svaret kanske är självklart, men jag blir lite förvirrad.

Om en enhet går bypass (i en woods hex samtidigt som det finns en FFE (HE) i denna ruta), vad händer, blir det både Air burst och FFMO/FFNAM? B13.3 talar bara om Woods hex, likaså gör A4.31, känns som jag övertolkar regeln, men sen tillkommer B9,34 som säjer att Air burst gäller i en woods hex även om enheten har WA.

Logiskt så borde Air burst bara gälla för enheter som verkligen är i skogsdelen i hexen (d.v.s inte är bypass)? Om inte så blir det ju -3 DRM för en enheten ovan (-2 DRM om längs en mur)(Och då är logiken i stället att träsplitter sprider sig över hela hexen inte bara i skogsdelen)

Mors,

När du använder dig av bypass får du ju ingen TEM, så spontant skulle jag använda -2 FFNAM/FFMO.

Men jag kan ha fel, det har hänt förr ... smile.gif

Matts

det står någonstans uttryckligen att bypass vid woods som får mortareld drabbas av alltsamman

Janusz

OK svaret kanske är självklart, men jag blir lite förvirrad.

Om en enhet går bypass (i en woods hex samtidigt som det finns en FFE (HE) i denna ruta), vad händer, blir det både Air burst och FFMO/FFNAM? B13.3 talar bara om Woods hex, likaså gör A4.31, känns som jag övertolkar regeln, men sen tillkommer B9,34 som säjer att Air burst gäller i en woods hex även om enheten har WA.

Logiskt så borde Air burst bara gälla för enheter som verkligen är i skogsdelen i hexen (d.v.s inte är bypass)? Om inte så blir det ju -3 DRM för en enheten ovan (-2 DRM om längs en mur)(Och då är logiken i stället att träsplitter sprider sig över hela hexen inte bara i skogsdelen)

Airburst (enligt B13.3) gäller för en attack mot en Woods hex - spelare ingen roll om du är i bypass eller inte. Så att springa i en OG hexside i bypass av skog i en FFE är inte att rekommendera.

• Author

Airburst (enligt B13.3) gäller för en attack mot en Woods hex - spelare ingen roll om du är i bypass eller inte. Så att springa i en OG hexside i bypass av skog i en FFE är inte att rekommendera.

Klas tack för hjälpen.

Morgan

Som ren information om vapenverkan. Vid trädbrisad är det inte träsplitter som orsakar verkan utan helt enkelt att granaten vid träff i grenverk tvingas brisera på en högre höjd och därmed kan varje granat sprida sitt splitter över en större yta. Med sofistikerade tändrör kan man ställa in brisadhöjden även utan anslag mot grenverk. Så kallad luftbrisad.

MVH

Göran Andersson

Har man idag inte granater som studsar mot marken för att sedan detonera på väg upp igen?

Janusz

Du menar så kallad studsbrisad. Det fanns faktiskt på flackskjutande artilleri redan runt 1.VK. Används exempelvis för att beskjuta en höjd där fiendens finns grupperad precis bortom krönet. Granaten kommer då att brisera i luften efter en studs i marken hitom krönet. I ASL sammanhang skulle man väl kunna tänka sig att med en SSR eliminera height advantage eller TEM för en stenmur?

MVH

Göran Andersson

Har man idag inte granater som studsar mot marken för att sedan detonera på väg upp igen?

Janusz

Om vi bortser från specialstridsmedel som substridsdelar, målsökande, FEA, napalm, gas mm så finns det idag några huvudtyper

Känslig anslagständning - detonation vid första kontakt, t ex trädgren, snö, mark. I skog skapas luftbrisad

Fördröjd - detonation en kort stund efter första rejäla kontakten, dvs mark. Bra mot befästning odyl

Zonrör - liten radar i nosen som känner av markytan och skapar en luftbrisad några meter över markytan (dyrt)

Tidrör - detonation efter förinställd tid. Skapa förhoppningsvis luftbrisad på rätt höjd. Fattigmanslösning på zonrör.

/ErikLj

Intressant ämne! :)

Fördröjd - detonation en kort stund efter första rejäla kontakten, dvs mark. Bra mot befästning odyl

Vad innebär "en kort stund"? Snackar vi mikrosekunder? Är själva spetsen på granaten löjligt hård så att den verkligen tränger in i betong, etc?

Ställer besättningen in detta per granat, eller kommer det ett bestämt värde från fabriken?

Tidrör - detonation efter förinställd tid. Skapa förhoppningsvis luftbrisad på rätt höjd. Fattigmanslösning på zonrör.

Samma fundering här..

*nyfiken*

Intressant ämne! :)

Vad innebär "en kort stund"? Snackar vi mikrosekunder? Är själva spetsen på granaten löjligt hård så att den verkligen tränger in i betong, etc?

Ställer besättningen in detta per granat, eller kommer det ett bestämt värde från fabriken?

Samma fundering här..

*nyfiken*

Fördröjt rör sig om delar av sekund. Granaten har förstärkt nos för att inte splittras. Tveksamt om de klarar kraftig betong och rejäl plåt. De klara ialla fall normala hus, dvs detonation innuti. Vet faktiskt inte om det finns variabel tidsfördröjning eller om tiden fast.

Tidsrör ställs enskilt på varje granat precis innan laddning och beror på skjutdata som avstånd, laddning mm och fås via kalkylator eller tabell. Man känner till, teoretisk i alla fall, bantiden och sen drar man ifrån någon lämplig del av sekund och får på det sättet granaten att detonera på lämplig höjd över målet. Naturligtvis blir det fel ibland och verkan minskar. Därför är zonrör bättre, och dyrare.

Något förenklat vill du ha luftbrisad för oskyddad trupp och inträngningsbrisad mot trupp i skydd; hus, bunker odyl.

/ErikLj

Som ett exempel finns det till det svenska granatgeväret en modern spränggranat (jag tror inte att sverige ännu har köpt den utan bara produktion för export). Vid laddning väljer du att ladda som vanligt, ger ögonblicksbrisad, eller att ladda med granathylsan vriden 180 grader. Innebär att ett annat tändsystem med viss fabriksinställd fördröjning initieras. Lagom att skjuta in i en brädvägg, sandsäcksbunker, tegelvägg, lecasten men knappast armerad tjock betong. Granaten briserar några meter innanför hindret.

Edited by Göran Andersson

• 4 years later...

En liten fråga i detta ämne med en lite annan knorr.

Om ett FFE ligger i RB U12 och har blast-hexes i bla T11 o T12

Drabbas min bypassande enhet av FFE om den slinker förbi interior-wallen S11 S12 på utsidan , vet inte om det är en solklar bypass-fråga eller om det är en sorts row-house-fråga ?

Man är ju så att säga i vertexen S11 S12 T12

Tack

Ville vara helt säker.

(tycker den är lite generös den där bypass-regeln)

• 2 months later...

Mer om OBA

Hur smäller en OBA mot en tank angående MP

Räcker det med START MP för att bli en attack ?

Räcker det med VCA change ?

Fråga 2

Om jag har lagt ner rök som FFE 1 o vill ändra till spränggranater , ja det blir en ny mission , men kan man på något sätt nyttja sin redan inskjutna hex där man la röken eller är det en helt ny mission med ny AR osv. osv. ?

Fråga 2

Om jag har lagt ner rök som FFE 1 o vill ändra till spränggranater , ja det blir en ny mission , men kan man på något sätt nyttja sin redan inskjutna hex där man la röken eller är det en helt ny mission med ny AR osv. osv. ?

Du kan ju fortsätta nästa Fire Mission om du har en FFE:C på plats. C1.34-.342.

Men om du cancellerar en FFE:2 så har du ingen nytta av den när du påbörjar nästa Fire Mission.

Mer om OBA

Hur smäller en OBA mot en tank angående MP

Räcker det med START MP för att bli en attack ?

Räcker det med VCA change ?

En FFE attackerar i MPh normalt endast när en enhet går in i hexen - inte när den spenderar MF/MP i hexen, om den inte blir mer sårbar för FFE.

Så t.ex., en Start/VCA-change MP triggar normalt inte en FFE-attack. C1.51.

• 5 years later...

Mer om OBA.... jo....

När du satt igång din mission o har en SR på kartan o vill flytta den mer än 18 hex....

Kan man då helt enkelt börja om från början UTAN att dra nytt kort (access).........

eller är det som så, att om du har en SR på kartan, o vill flytta den mer än 18 hex, så är det en helt ny mission, med ny kortdragning etc etc ?

Edited by Jerry

Du kan flytta den en mlijard hexes om du vill med samma Fire Mission. Correction distance blir 1d6.

En SR kan max flyttas 18 hexar, C1.4: "An Observer may Correct an existing SR up to 18..."

Mer om OBA.... jo....

När du satt igång din mission o har en SR på kartan o vill flytta den mer än 18 hex....

Kan man då helt enkelt börja om från början UTAN att dra nytt kort (access).........

Ja, se C1.336.

tackar för regelhänvisningen, hittade inte i stridens hetta, det var lite tjurigt en stund angående detta..........ph34r.png

• 4 years later...

Mer OBA anno 2026

När man kollar vad som slås sönder i en hex, kan allt raseras raderas på samma slag eller är det nån random funktion ?

Spelade igår o följande hände : Jag har en trench en wire samt en 6 AP mina i samma hex.

Jag får in mitt 150 mm OBA o slår en 3:a med följande KIA .... Raseras trenchen, reduceras minan, samt tas wire bort, i ett enda svep ???

Nu säger du 150 mm så då blir det Shellholes av hela rasket, se B2.1.

B2.1:

Shellholes can be created to a maximum of one per hex during play by placing a shellhole counter in Open Ground, orchard, brush, or grainfield immediately after any Original KIA result during a PFPh/DFPh resolution of a Concentrated HE FFE attack of ≥ 150mm. Such placement removes all entrenchment counters in that hex (although not necessarily their contents) even if the hex was already a shellhole hex; the in-hex terrain is considered to no longer exist at all. Shellholes occur only IN a Depression—not at its Crest level.

Men om det nu hade varit t ex 120 mm, vad hade hänt då...? Det finns såvitt jag kan se ingen Random Selection eller motsvarande, det är bara för enheter. Alltså:

• Wire; remowed with OBA KIA.

• Trench; Påverkas inte (notera att Foxhole och Trench gre +4 TEM mot OBA).

• Mines; removed with OBA KIA (eller sjunker en nivå av ett K/#-resultat).

• Enheter drabbas av FFE:n också. I ditt exempel med 150mm så skapas Shellhole "immediately", alltså drabbas de av 4 på 30-tabellen = 2KIA. 💀 120mm mot enheter i Trench hade istället blivit 7 på 24-tabellen = 3 MC.

Kul ändå! D

Stämmer inte:

Enhet i Entrenchment som utsätts för concentrated FFE 150+mm OBA när det slås en DR av 3 på 30 FP tabellen så försvinner Entenchment och resultatet blir 4 MC på enheter i entrenchment (dvs de får +4 TEM en sista gång).

Ordet "immediately" kan strykas bort (gjorde det nu till min 3rd ed rulebook). Ordet betyder ingeting.

B27.3 ...+4 TEM against any... OBA attack, ...

Du har rätt Mel, det finns faktiskt en FAQ som svarar detta:

B2.1 If an FFE attack results in the placement of shellholes and the removal of an entrenchment, is that same attack resolved against units within that entrenchment using the TEM of the entrenchment or the TEM of the shellholes?
A. Entrenchment

Men det vore bra om man var konsekvent med ordet "immediately", exv:

8.312 TPBF: An armed, unbroken Infantry DEFENDER not in Melee must after all Residual-FP/minefield/OBA attacks then immediately attack any Infantry/Cavalry MMC unit that enters its Location during the MPh whether it uses Defensive First Fire, Subsequent First Fire, or FPF.

Det har jag fått förtydligat att enheten i fråga måste skjuta först av alla, man får inte invänta någon annans skott först t ex. Nu är ju ordet "must" förstärkt med kursiv text, men det hade varit bra med konsekvent skrivning.

Onödig Q&A (ca 90% eller mer är onödiga Q&A) det står tydligt att man får +4 TEM vs OBA, finns inget undantag i reglerna, att man inte får det bara för att den tas bort.

Håller med att TPBF måste utföras omedelbart, men håller inte med om att inga andra enheter inte får skjuta samtidigt via Multi-Location FG med de enheter som skjuter Triple PBF

Dvs om en 628 berserk or HW unit äntrar hex med en 4-6-7 Location, då kan den squaden bilda multi-location FG med tex två ADJACENT 5-4-8 squads och skjuta 32 FP på 6-2-8 samt subsequent First Fire 16 FP.

Regeln har fortfarande följts bokstavilgen , must immediately fire , finns inget som undantar att 5-4-8 squads skjuter samtidigt, det är helt enligt reglerna.