Jump to content

STAVKA Quarters 14-15 Nov.


CTABKA

Recommended Posts

Hej i Mumindalen,

 

kommer ha en spelträff hemma hos mig 14-15 november, nu är det spikat

efter ytterligare begäran.

 

Start lördag 9:00 till söndag kväll det kommer komma runt 12 ASL spelare och minst en hund. 3-4 personer kan sova över

och andra kommer vara där båda dagarna eller endast ena dagen och spela.

Vi planerar att vara 8 spelare per dag, har 3 olika rum med bra bord att spela på.

Det enda man behöver ha med sig är tärningar + sytråd + torn.

 

Har dubbel uppsättning på det mesta och triple uppsättning av kartor så det ska

nog täcka alla behov...

Om det låter intressant så hör av dig, kan bestämma sig senast 3 veckor innan (dvs 25 Oktober).

 

ps. Robert lägger du upp det i kalendern och hälsa

från mig till J.Johns, C. Kibler och de övriga på ASLOK.

 

ps. Andreas kan du ta bort den andra tråden med datumet 21-22 Nov. (ursäkta besväret).

 

mvh Melvin

 

 

 

Posted Today, 10:13 AM

Hej Melvin!

Kul, jag kommer. :)

Vill gärna övernatta, (till måndagen) och kommer troligen på lördag morgon men lite försenat till spel (tåget till sthlm, brukar anlända 09:00).

 

/ola

Kul, hoppas att det inte gör något att vi flyttade datumet till den 14-15 Nov. nu är det slutgiltigt :)
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej. om två veckor kör vi igång.

 

Har nu 4st Info lådor, 4 bra spelbord, 10 stolar

och ordnat extra belysning.

 

Det finns 3 sängar utöver min egen för långväga gäster.

 

Planerar att servera frukost och laga mat båda dagarna.

 

Det finns fortfarande möjlighet att höra av sig om man vill komma över.

 

mvh

Melvin

Link to comment
Share on other sites

Jag inser att jag är rejält sent ute, men jag fick precis reda på det här.

Jag lirade ytterst lite ASL med Scipio när jag bodde i Skövde. Jag blev nyligen sugen att spela igen så jag köpte Starter Kit #3 och spelade det med en kompis.

Trots att det säkert är fullbokat skulle jag vilja lära känna fler som spelar i Stockholmsområdet. Så jag undrade om det gick för sig att man dyker upp? Om bara för att hänga och snacka med folk.

Link to comment
Share on other sites

Jag inser att jag är rejält sent ute, men jag fick precis reda på det här.

Jag lirade ytterst lite ASL med Scipio när jag bodde i Skövde. Jag blev nyligen sugen att spela igen så jag köpte Starter Kit #3 och spelade det med en kompis.

Trots att det säkert är fullbokat skulle jag vilja lära känna fler som spelar i Stockholmsområdet. Så jag undrade om det gick för sig att man dyker upp? Om bara för att hänga och snacka med folk.

Visst kom förbi bara, ska du slagga över så finns det plats för det också.

 

Melvin

 

ring 073 4021317 för mer info.

Link to comment
Share on other sites

Hej, vi ´blir 8 st på lördag

och 7 st på söndag. Man kan fortfarande

anmäla sig om man vill komma över, blir vi udda

antal så står jag över.

 

Kom 9:00 på lördag, vissa kommer att komma runt lunchtid,

håller på till söndagkväll sent.

 

Kommer även komma förbi personer bara för att säga hej ngn timme,

 

vi ses

 

Melvin

Link to comment
Share on other sites

Hej Melvin!

 

Jag kommer ju (vet inte riktigt tiden ännu), men jag behöver en säng att slagga på och sedan adress så jag hittar fram, du kan maila om du inte vill skriva ut i forumet, hej hopp....

När du kliver av på Centralstationen så tar du dig ned i t-banan ta den gröna linjen mot Hagsätra

kliv av vid Högdalen, ring på telefon# 0734021317 innan du kommer fram så möter jag upp dig, det är 5 min.

gångavstånd. hem. Sängplats+övrigt är reserverad för dig.

 

vi hörs,

Link to comment
Share on other sites

HAHA det blir bra, har räknat med att bara få stryk i hela helgen (så då har jag något att skylla på).

:lol::lol::lol:

PTO - var det så alltså...?

 

Javel, vore faktiskt kul med PTO, Conny har köp modulerna så det kanske är dags!

OK, - Klas sätter du upp Totsugeki då (det är väl det som man skall spela om man skall spela något PTO? eller...)

Jag kommer med tåget kl10

 

Hmmm, är det kineserna som flippar istället för att bryta - eller japaner...

Jag ska jävlar i mig enbart slå en tärning i taget HELA helgen veeeery låååååångsamt...

Link to comment
Share on other sites

Jag ska jävlar i mig enbart slå en tärning i taget HELA helgen veeeery låååååångsamt...

 

Morsning,

Jag sitter just med regelboken framför mig och läser A.1 DICE. Intressant läsning, speciellt meningen som börjar: "A white die and one of the colored dice are rolled simultaneously ..."

Beroende lite på hur man tolkar texten kan det också vara så att det MÅSTE vara två av tärningarna från Beyond Valor som används, men där är det inte lika glasklart ...

smile.gif

Ha det så kul i helgen! Vi som jobbar ska tänka på er.

Matts

Link to comment
Share on other sites

Tack alla för en väldigt trevlig sammankomst.

 

Här är vad som spelades under helgen

 

SA4 WITH BURNING LIQUID (spelade med R3)

Melvin Falk Russian Defeat, Christoffer Peyre German Victory

 

A44 BLOCKING ACTION AT LIPKI* (updated playtest-version, kommer att speltestas/uppdateras ytterligare)

Melvin Falk Russian Defeat, Klas Malmström German Victory

 

MP11 VULCAN`S FORGE* (updated version, decrease the Russian ELR to 3)

Christoffer Peyre German Defeat, Daniel Qvarfordt Russian Victory

 

SP174 KRUPKI STATION

Johan Sahlin Russian Defeat, Ola Nygårds German Victory

 

SV13 RATHER UNCOORDINATED

Christoffer Peyre Swede/Finn Defeat, Klas Malmström Russian Victory

 

TITAN The Monster Slugathon Fantasy Wargame - 3 player scanerio

Melvin Falk Blue Army Defeat, Johan Sahlin Golden Army Defeat, Christoffer Liewendahl Brown Army Victory

 

SP175 TISZA TEASE

Daniel Qvarfordt German Defeat, Ola Nygårds Russian Victory

 

FrF30 BIDERMANN`S ESCAPE (Balance delete German dm MMG)

Ola Nygårds Russian Defeat, Melvin Falk German Victory

 

PBP25 FIRST AND INCHES* (updated version)

Christoffer Peyre German Defeat, Melvin Falk American Victory

 

SV14 DAY AT NIGHT

Klas Malmström Finn/Swede Defeat, Ola Nygårds Russian Victory

 

ASL D THE HEDGEHOG OF PIEPSK

Christoffer Peyre German Victory, Hans Sjunnesson Russian Defeat

 

SV11 SWEDE REVENGE - Sverker Olofsson från plus hade väl lagt in sina reservationer på dess dice-design ;)

Melvin Falk Russian Defeat, Klas Malmström Swede/Finn Victory

 

SV12 TRAP BY MISHAP

Christoffer Peyre Russian Defeat, Ola Nygårds Finn/Swede Victory

 

J110 THE PRELUDE TO SPRING (Played with PaK40 and reinforcements enter turn 2)

Melvin Falk Russian Defeat, Ola Nygårds German Victory

Kul händelse - råkade sätta upp en SU 152* (från scenariot Trap by Mishap - se ovan - som låg på bordet)

och det första som händer är att man slår To Hit DR 12 och repair dr 6 åker hem, några turns senare

upptäcker vi att jag bara hade 5 vagnar inte sex och att Su 152* inte är del i Ryska OB , tärningarna

löste problemet åt oss omgående :)

 

Ola Nygårds 5-1 Dalmasen rensa upp i fjollträsket och utses härmed till vinnare för denna sammankomst

enbart en neslig förlust :) , och fick även 5 av sina scenario-designs spelade utav de 13 ASL scenarior spelade.

 

Klas Malmström 3-1

Melvin Falk 2-4 (plus ett 3 manna-scenario av spelet TITAN)

Christoffer Peyre 2-4

Daniel Qvarfordt 1-1

Johan Sahlin 0-1 (plus TITAN)

Christoffer Liewendahl enbart ett parti TITAN som han vann

Hans Sjunnesson 0-1, Välkommen som ny spelare av ASL

 

Kanske kan vi hålla en ny sammankomst nästa år men enbart om vi kan få något sånär

fulla bord (vi var 7 personer på lördag och 5 på söndag, udda båda dagarna därav ett parti

Titan, lägger kanske ut en förfrågan nästa år så får vi se om intresset är något högre).

 

Tack och hej.

 

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

STAVKA Quarters

 

Lite reflektioner.

Först av allt, det här var ju superkul och vad trevligt med en egen kock som ombesörjer middag 2 dagar i rad, Tackar.

Upplägget var perfekt, spartankst och trevligt - ASL i fokus :) Verkligen behövligt i mörka November.

 

Så över till spelet, ASL i stugholmen (sthlm för icke dalmasar) är enkelt :rolleyes: Hade jag inte spelat en dog från Friendly

Fire (jag försöker undvika dessa) så hade jag naturligtvis gått 6-0! Spöa ALLA utom en Newbie som dröp iväg alldeles för fort.

Well, trots att man inte får använda IIFT eller slå en tärning i taget, så får man tycka att det gick skapligt.

(Jag slog tärningar hela helgen i tärningstorn - skandal)

 

Många Svedish Volunteers scenarios blev spelade och tack vare att jag blev inbjuden att designa något scenario till

modulen håller jag fortfarande på med ASL. Troligen stor risk att det inte blivit något vidare annars, för få FTF spelare!

Efter förra ASL Dalarna (November 2008) har jag spelat 4 scenarios, J19 (vinst), SV11, SV12 och SV1 (3 förluster på

rad mot Conny). -Så, konkurrensen är mycket hårdare i Rättvik ;)

 

Hade inte SV Modulen kommit, vete fan om det blivit nåt mer! - Men denna helgen gav ju mersmak!

 

 

Krupki Station [sP174] (Johan Sahlin)

Valde scenariot pga av att det utspelas samma action som min design J98 (bok från Steven Zaloga).

Nytt Schwerpunkt scenario alltså med Tigers (3st på defense - passade mig perfekt) mot anfallande ryss + amerikanska vagnar

med rök och allied TH! Jag hade en tiger satt upp i stenhus långt fram + 2 tigrar långt bak på "overwatch" position, det

fungerade mycket bra. Johan kom egentligen ingenstans och tog enbart 1 byggnad. Min HT med MTR, rof'ade loss och bröt i

princip en hel flank. En Crit brände min ena Tiger, men i övrigt fick inte Johan till mycket egentligen. Kul och trevlig

spelning - med mycket skratt.

VINST

 

Tisza Tease [sP175] (Daniel Qvarfordt)

Nytt SP scenario, liknade mycket på "Celles Melee", återigen blev jag försvarare, denna gång med Ryska tanks 85-kaliber

(SU och T-34). Enligt SSR satt en möjlig tank upp HIP, denna T-34 85 hip'ades med turret facing bakåt så att säga, och det

betalade sig. En stackars Panther blev skjuten i rear, wreck! Daniel var väl lite obekväm med exit-scenarios, dessutom

missade han första tärningsslaget och fick lov till att anfalla. Dicey, där jag vann en APCR duell (Panther och därefter PzIV)

och scenariot var tappt. Troligen inte obalancerat, men mycket avgörande på första TH/TK duellen naturligtvis.

VINST

 

Bidermann's Escape [FrF30] (Melvin Falk)

Melvin plockade fram ett litet scenario han spelat många gånger Han hade dessutom mage att plocka av mina ryska tanks

från 'Board set-up' hänvisande till någon obskyr 'Enter Turn 1' beskrivning på scenario-kortet. Nåväl, jag lät mig inte

nedslås av detta utan sköt bort en hel del tyska trupper och knäckte en 20L vagn relativt direkt. Därefter kom i nästsista

turnen mycket tveksamt spel från mig. Jag låg lite risigt till och lyckades med konststycket att vända upp REAR mot

2ROF 20L vagn som naturligtvis slog en TH. Jag får skylla på alkoholintaget (4 st flaskor tunga Carlsberg HOF, gjorde att

jag inte var helt skärpt) + att min favvo sleaze "CRAB WALK" /platoon movement tydligen numera är prohibited :o ! Fan!

Dessutom lyckade jag med konststycket att gå med 9-1 ledare + MMG/MMG i bypass i LOS till german trupp med -2 ledare.

FFMO -4, sen var det ju godnatt.

En annan lustig sak hände då Melvin helt plötsligt satte ut en massa trupper i Advance, -open road mitt i LOS till min MMG.

"Bara bra om du skjuter, då får jag routa framåt!" Sannerligen, att spela mot Melvin är annorlunda. :)

-klar DOG...

FÖRLUST

 

Day at Night [sV14] (Klas Malmström)

Jag hade hotat med PTO :) men det blev en spelning av mitt scenario från SV-packen (bara för att ta bort den nesliga 0-0 W/L

statistiken på ROAR. Vi slog om sidor och Klas fick Svensk/Finsk sida. Under set-up så satte jag AT-GUNs på brädet utan

HIP, glömde 1MMG+MMC vid sidan av plan och satt dessutom ut 2 tanks regelvidrigt enligt scenario-kortet. Allt i min egen design!

Klas börjar bli van nu, så det var inga höjda ögonbryn! :D

Taktiken i detta scenario är lite fundersam, ska man som Axis duellera eller försöka Smoka in STUG och fly i skydd? Klas körde

smoke och hade flera vagnar kvar till resterande turns. Scenario svängde flera gånger, bl.a hade jag tursamt en överlevande

T34-85 som tog ut 2 Stug's, annars hade hela den flanken varit ohotad för Klas. Mitt artilleri fungerade för en gångs skull

perfekt (förutom att jag glömde slå radio i den mest avgörande av turn's). En lite felspelning av Klas (kanske?) lämnade ett

svagt frontavsnitt och jag körde på 'raus' för att komma ut. En tank åkte långt fram, skulle använda bypass, men behövde ett

extra movement för ett "blocking action" nära board-edge. Eftersom det gick lite tungt för Klas, påminde jag så att han inte

skulle glömma minor "jo jag vet, sa han". Därefter åkte jag INTE bypass och Klas plockade fram sina minor, slog 1 och immob

på tank, hmmm, straffad direkt! Det blev lite shackrande mot slutet och jag fick ut trupper nog för att klara mig på 2 tanks

och ett par mmc/smc - dessutom en extra T-34 med möjlighet att ta exit.

Scenarios med exit brukar oftast vara bäst när det krävs någon vagn + MMC för att komma ut, i detta scenario, räcker det med

att ta 3 vagnar (detta är gjort för att underlätta för ryssen i ett ganska svårt scenario). Samtidigt är det ett designer-knep

för att hålla spänningen helt ut i slutänan av scenario.

Jag har nu spelat detta scen. 2 gånger och det har avgjorts i sista turn båda gånger - bra.

VINST

 

Trap by Mishap [sV12] (Christoffer Peyre)

Kul scenario som vi båda spelat tidigare. Försvarare återigen och glömde direkt SSR med 2 st HIP squads! :huh: Peyre var schysst och påtalade

det hela, lite ändring och jag gjorde en specialare, HIP'ade MMC/PSK under 2 st "?" concealment/Dummies. Peyre, körde in med

vagnar i ett rasande tempo och riders, jag blev lite bestört då han stod nästan framme i skogskanten T1. Trodde han hade missat

orchards/riders regel, men han svingade tornen på rätt platser och MMC's klarade MC. Försvarande rysk HMG placerades mycket dåligt

och jag kunde komma in med mina förstärkande trupper långt fram (tänkte jag).

Har ni någonsin sett en ISU152 (non-turret) svänga runt 2 steg (+4) med hindrance, gentemot moving enhet MMP/PSK. Jag har!

Träff och direkt -KIA! :o Det låg finska kropps- och PSK-delar över hela brädet :(

Dessutom en riktig spel-miss av mig, 2 squads + smc routade direkt in mot min HIP MMC, jag visste inte riktigt vad som skulle ske, så jag plockade

fram HIP varefter de brutna enheterna routade åt annat håll. Dessutom så tog jag av concealment så att enheten dog i CC strax

efter. Men det här + feldrag mot Melvin, var nog de enda tillfällena då jag spelade dåligt på hela helgen.

Min HIP PSK lyckade i alla fall, hade 3 st AFV-enheter inom 4 steg (wreck på alla), därefter fick jag en Hero i rättan tid som

stoppade ryskt infanteri. Mot slutet svärmade jag den sista AFV'n som till slut dog av PF.

Pust och.

VINST

 

The Prelude to Spring [J110] (Melvin Falk)

Vi körde T2 reinf och 75L kanon. Melvin hade satt upp en extra vagn (ISU152 från tidigare spelning SV12) men denna slog 12 direkt.

Efter ett tag (under T2 när det såg tungt ut) så satt jag och räknade vagnar, trots att Melvin kört hem en vagn hade han fortfarande

5 kvar! haha, komiskt :lol: Nåväl, vi körde vidare och Melvin slog eländigt och jag spelade/slog bra.

Min lilla mortar gick ROF-happy och sedan efter lite AFV-duellerande (ingen av mina vagnar slogs ut) var det klart.

VINST

 

 

Något som var imponerande var att under 2 dagars ASL-spel såg jag ingen regelbok!

(När jag och Conny spelar börjar vi med att slå väder = 1,1 slå i regelbok, slå en etta till och efter 10 min kan vi spela vidare)

 

Så allt-iallt, skitkul. Jag vann ju som normalt efter mitt excel-erande i regelkunskaper! :P

Nu är det dags för Dalarna(asl) och att möta Conny igen, och då får man väl spö igen då!

 

Ciao

/ola

Link to comment
Share on other sites

STAVKA Quarters

 

Lite reflektioner.

Först av allt, det här var ju superkul och vad trevligt med en egen kock som ombesörjer middag 2 dagar i rad, Tackar.

Upplägget var perfekt, spartankst och trevligt - ASL i fokus :) Verkligen behövligt i mörka November.

 

Så över till spelet, ASL i stugholmen (sthlm för icke dalmasar) är enkelt :rolleyes: Hade jag inte spelat en dog från Friendly

Fire (jag försöker undvika dessa) så hade jag naturligtvis gått 6-0! Spöa ALLA utom en Newbie som dröp iväg alldeles för fort.

Well, trots att man inte får använda IIFT eller slå en tärning i taget, så får man tycka att det gick skapligt.

(Jag slog tärningar hela helgen i tärningstorn - skandal)

 

Många Svedish Volunteers scenarios blev spelade och tack vare att jag blev inbjuden att designa något scenario till

modulen håller jag fortfarande på med ASL. Troligen stor risk att det inte blivit något vidare annars, för få FTF spelare!

Efter förra ASL Dalarna (November 2008) har jag spelat 4 scenarios, J19 (vinst), SV11, SV12 och SV1 (3 förluster på

rad mot Conny). -Så, konkurrensen är mycket hårdare i Rättvik ;)

 

Hade inte SV Modulen kommit, vete fan om det blivit nåt mer! - Men denna helgen gav ju mersmak!

 

Ciao

/ola

Trevlig rapport Ola,

du får komma till stugholmen i Maj och äta hamburgare från vår egen mästerkock Andreas C.

kommer även två fransmän, samma personer som deltog i Linköping.

Link to comment
Share on other sites

Tack själv (speciellt tack till kvartermästaren för maten).

Hoppas vi blir fler nästa gång (och nästa gång tar jag med nubbe till sillen).

Vi kör samma tvårätters nästa ggn,

sill & potatis + nubbe nästa gång Ok, Lördag

Ryska Pelmini på Söndag

plus grönsaker som vanligt, en ASL helg utan pizza är en välsignelse

för magen :)

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...