Jump to content

withdrawal from CC


Fk Ståhl

Recommended Posts

Hej,

 

En liten undring bara:

En japansk 338 (?) advancar in i en buildinghex där en brittisk 149 finns.

Ingen ambush.

ATTACKER 3-1 CC DR = tillräckligt låg för att slå ut britten

DEFENDER 1-4 CC DR = 6,6

 

1) Får ATTACKER välja om han vill withdraw eller ej eller MÅSTE han göra det?

2) Om ATTACKER withdraws, gäller hans (dödande) DR då?

3) Kan DEFENDER skjuta FPF när ATTACKER advancar in i rutan?

 

Matts

(Ursäkta språkbruket :rolleyes: )

Link to comment
Share on other sites

Definitivt, ja:

 

"Any Infantry/Cavalry unit(s) attacked by an Original 12 CC DR may likewise withdraw from CC immediately thereafter, assuming it has not been eliminated by that 12 CC DR. If the option to withdraw is taken, it must be done immediately; the unit cannot wait to make its own attack (if it has not yet done so) or see the outcome of other attacks before leaving. See also Ambush Withdrawal (11.41)."

 

Det som står är att om enheten inte har attackerat redan så får den inte attackera om den väljer att dra sig ur. Om den däremot redan har attackerat så gäller den attacken fortfarande.

 

Notera också att även om du slår dubbeletta så hjälper inte det om du redan har blivit eliminerad; du kan ta med dig lede fi i graven, men du kan inte komma undan genom att slå dubbeletta.

Link to comment
Share on other sites

Notera också att även om du slår dubbeletta så hjälper inte det om du redan har blivit eliminerad; du kan ta med dig lede fi i graven, men du kan inte komma undan genom att slå dubbeletta.

 

OM INTE leader creation skapar en ledare, vilket lägger till 1 FP, vilket räknar om odds i attacken retroaktivt, vilket gör att du kanske överlever i alla fall.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Notera också att även om du slår dubbeletta så hjälper inte det om du redan har blivit eliminerad; du kan ta med dig lede fi i graven, men du kan inte komma undan genom att slå dubbeletta.

 

Hur kan man redan ha blivit eliminerad om det inte är en sequential CC? Avgörs det av att det är ATTACKERn som slår först?

 

Exempel:

Attacker advancear in i CC, ingen Ambush

Attacker slår först och dödar Defender.

Defender slår sen 1,1.

 

Då får han alltså INTE både döda ATTACKERNS enheter OCH Withdrawa (och possible Leader Creation)?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Argh. Tack för svaret. Två superdöda tyska högar överlevde i vår förra PB-kampanj för att vi spelade detta fel!

Vi var tuffa britter och pressade tillbaka tyskarna i runda 7, gick in i tre CC's för att döda ännu mer. I TVÅ av dess tre CC's så slog tyskarna 1,1...! <_< ...och vi spelade alltså att de fick withdrawa och Leader Creation. De skulle alltså varit döda... (vi med iofs, men det var ändå spilltrupper)

Till råga på allt så tog scenariot slut efter detta intermezzo... :blink:

 

Medan vi ändå är inne på CC: När det gäller Withdrawal i form av dubbel-ettor och -sexor; är det skillnad på CC och Melee? Jag har alltid spelat det som att det är två olika saker, dvs det går inte withdrawa från en Melee om fienden slår en 6,6, eftersom det står Withdrawal från CC i regelboken... :o

Link to comment
Share on other sites

Suck... :(

 

Det där med CC och meelee är enligt min mening ett sorgligt kapitel. Man borde få dra sig ur oavsett vilket, men så är det ju inte. "Withdrawal from Meelee" har MMP tolkat bokstavligt. Det gör att situationen blir lite konstig med brutna trupper - de får inte dra sig ur innan det blir Meelee, men blir eliminerade om de inte drar sig ur...

 

Jag skulle vilja spela, och tror att reglerna fungerar bäst/var avsedda att spelas på följande sätt: Skriv "CC" överallt när det står "Meelee" och/eller "CC" i reglerna, med undantag för A11.15 som beskriver effekterna av att vara i Meelee (får inte skjuta ut, etc.). Överallt där det står "CC" gäller samma sak underförstått för meelee också, om inte annat anges i A11.15. Precis som HIP är ett specialfall av concealment borde Meelee vara ett specialfall av CC.

 

Ta det här exemplet. A11.22 INFILTRATION är en underregel till A11.2 WITHDRAWAL FROM MEELEE. Första meningen säger att CC kan bli stoppat när man slår 2/12. Nästa mening säger att man får dra sig ur CC/Meelee om man slår 2, och sedan står det att man får dra sig ur CC om motståndaren slår 12.

 

Om någon vill vara paragrafryttare nog att hävda att det är en avsiktlig skillnad mellan att slå 2 och 12 (att det ena fungerar i meelee men inte det andra) så svarar jag att man aldrig får dra sig ur i meelee, eftersom första meningen pratar om att detta gäller i CC. Trots att regeln står som undantag till WITHDRAWAL FROM MEELEE. Trots att det står CC/Meelee senare. Allt annat vore att sila mygg och svälja kameler.

 

Jag tycker att det är ganska tydligt att CC/meelee har använts lite slumpmässigt (ungefär som hex/Location), och att båda termerna borde avse samma sak. Om någon inte håller med så lär det bli problem att komma fram till vad som egentligen står i reglerna...

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

 

Grejen är ju att när det inte är ambush sker tärningsslagen "simultaneously", dvs INGEN slår först. Eller BÅDA eller hur det nu blir.

Den som i det fallet vill dra sig ur CC måste alltså göra det innan hans tärningsslag får effekt enligt Patriks utdrag ur regelboken.

 

Jag håller helt med om att det är rätt rörigt.

I mitt fall spelade jag med att ATTACKER inte valde att dra sig ur och därmed dödade motståndaren. Hade han däremot valt att dra sig ur hade jag nog lämnat DEFENDER orörd kvar i hexen.

 

Tack igen för alla kommentarer!

Matts

Link to comment
Share on other sites

Grejen är ju att när det inte är ambush sker tärningsslagen "simultaneously", dvs INGEN slår först. Eller BÅDA eller hur det nu blir.

Den som i det fallet vill dra sig ur CC måste alltså göra det innan hans tärningsslag får effekt enligt Patriks utdrag ur regelboken.

 

ATTACKERN slår alltid först.

 

"A11.12: Barring sequential CC, each side in a Location must designate all of its attacks in that Location prior to the resolution of any of them (ATTACKER designating his first). The DEFENDER then designates all of his attacks, after which the ATTACKER resolves all of his previously declared attacks."

Link to comment
Share on other sites

Diskussionen vad som händer när attacker slår en 1,1 var igång på ASL Forumet/lista för ett tag sedan.

 

Frågan var (om jag minns korrekt) att får attacker som slår 1,1 både döda fienden (under förutsättning att 1,1 för det) och dra sig ur (withdraw) ?

 

Eller om han drar sig ur så händer ingenting med fienden förutom att dom inte får slå tillbaka.

 

Lite osäker vad/om dom kom fram till något.

 

Jag har nog alltid spelat så att slaget 1,1 gäller som attack mot fienden (som förhoppningsvis dödar dom) och sedan får attacker dra sig ur om han vill.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... Vad skulle det vara för tveksamheter där?

 

"Provided it has not already been eliminated/captured/pinned, any Infantry/Cavalry unit which rolls an Original 2 CC DR may withdraw from CC/Melee immediately thereafter in the same CCPh without being attacked, even if it did not eliminate the defenders (see also Field Promotions; 18.12)."

 

Jag tycker det låter ganska klart att man kan döda och dra sig ur.

Link to comment
Share on other sites

Hmm.... Vad skulle det vara för tveksamheter där?

 

"Provided it has not already been eliminated/captured/pinned, any Infantry/Cavalry unit which rolls an Original 2 CC DR may withdraw from CC/Melee immediately thereafter in the same CCPh without being attacked, even if it did not eliminate the defenders (see also Field Promotions; 18.12)."

 

Jag tror att det var något som "hakade upp sig" på ordet "immediately" (från ditt citat ovan) och trodde/hävdade att immediatley betydde just det - direkt, innan man ens "använde" 1,1:an till attacken.

 

Jag tycker det låter ganska klart att man kan döda och dra sig ur.

Även jag är av den uppfattningen.

Link to comment
Share on other sites

En liknande fråga dök upp på ASL Mailing Listan.

 

Två enheter i CC (båda har odds 1:1).

ATTACKER slår 1,1 och dödar DEFENDER.

 

Nu kan ATTACKER välja att dra sig ur och då får DEFENDER ingen chans till attack tillbaka.

 

Om ATTACKER väljer att inte dra sig ur så får DEFENDER attackera tillbaka (med ev. sämre odds om en ledare har skapats).

 

Korrekt ?

Link to comment
Share on other sites

En liten notering om CC och att dra sig ur:

 

A10.4: "Broken units may neither attack in any way nor move except to rout during the RtPh or withdraw from CC."

 

OK. Som vi vet har MMP bestämt att det inte finns något som heter "withdraw from CC", utan bara "Withdraw from Meelee". Alltså kan inte brokens dra sig ur från CC över huvud taget (A10.4 säger att de inte får använda withdraw from Meelee, MMP säger att det inte finns något som heter "withdraw from CC".)

 

Som jag sade tidigare: jag tycker inte att det som MMP har bestämt om CC withdrawal känns riktigt rätt... :D

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...