Jump to content

Intressant om Beevers bok om Stalingrad

carlsson
 Share

Recommended Posts

Mario Sousa skriver om Anthony Beevers bok om Stalingrad, och ger Beever en rejäl käftsmäll. Sanning eller påhitt?

http://www.mariosousa.se/RecensionAntonyBe...grad050731.html

Med tanke på att författaren till recensionen verkar tillhöra "KPMLr" så bör man nog ta den med en (i mitt fall rejält tilltagen) nypa salt.

Mario Sousa skriver om Anthony Beevers bok om Stalingrad, och ger Beever en rejäl käftsmäll. Sanning eller påhitt?

http://www.mariosousa.se/RecensionAntonyBe...grad050731.html

Oj, jag är rätt skeptisk jag med till hennes text. Hundra tusentals sexslavar? Stod mycket som var tvivelaktigt i den där texten. Undrar vad hon tycker om Beevors bok om Berlin...

Jag slutade läsa efter ungefär 25%, och då är jag ändå i grunden politiskt på samma sida som hon. Men allvarligt talat, hon blandar all info hon kan få tag på. Operationellt, taktiskt, för att få en soppa som smakar helt politiskt, enligt hennes mening, rätt.

Janusz

• 1 month later...
  • 2 months later...

Hon har rätt i mycket likaså A. Beavor (med sin klara sympati mer på Tyskarnas sida)

men detta med tveksamma

författade alster är väl lika vanligt som det finns idioti uti världen.

Det finns berg av böcker (bränn, bränn) som innehåller en sne verklighetsförankring,

skönskrivningar, renskrivna historier och dylikt ( hmm...påminner om det där spelet).

Det som kan göra boken upprörande för en del tror jag beror på bokens framgång

utöver gängse kretsar och visst boken är underhållande, välskriven och dessutom

är den spännade att läsa - Om hur Sovjet Unionens folk med en brödbit på fickan kunde

övervinna dessa ståtliga halv-gudar och då åsyftas naturligtvis inte

de facistiska medelhavs-gudarna som Ryssarna enkelt tog hand om på fyllan ...:D:P