Jump to content

DM


Jerry

Recommended Posts

Jo

Det uppstår ju alltid situationer....

Igår hade vi en bruten enhet inder DM som stod intill ett ? i rally phase.

Den DM:ade enhetn tar bort sitt DM (jag tror absolut det är möjligt.

 

Då är frågan  : om enheten som står intill vill fortsatt ha enheten under DM, måste denne förlora sitt ? eler räcker det att ta bort ? och skrämma DM enheten o därefter krypa under sitt DM igen..... ?

 

Jag tänker lite som när du skjuter på en enhet, som är bruten, dvs non good order, och denna enhet är den enda som kan se den som skjuter då behåller du ju ditt ?

 

Är detta lite sama sak, att om ingen annan ser, så räcker det med, att bevisa att det finns en enhet under ? så kan man lägga tillbaka det efter att ha skrämt sin granne med DM

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är så här.

A10.62 "A broken unit is also automatically under DM whenever a Known armed enemy unit is ADJACENT to it"

Det räcker alltså inte att visa att man har en riktig unit under "?". Den måste vara Known. Dvs inte under "?".

  • Thumbs up 3
Link to comment
Share on other sites

Tack, jo en annan sak, det finns väl tillfällen då man endast temporärt tappar sitt ?

Jag tänker på en enhet med ? som rör sig o någon vill se den, räcker det inte med att lyfta på hatten då ............?

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Jerry said:

Jag tänker på en enhet med ? som rör sig o någon vill se den, räcker det inte med att lyfta på hatten då ............?

Det stämmer. Det är mest för att visa "Den här killen ser dig så du blir av med Concealment".

Andra tillfällen, minfält t ex: "Before announcing any mine attacks exposed by the movement of a stack topped by a “?”, the DEFENDER may force the ATTACKER to momentarily reveal a non-Dummy unit in that stack to show that an actual force exists there. If he cannot, or if the stack is friendly to the DEFENDER, the Dummy stack is removed"

 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...