Jump to content

HIP Emplaced Gun not in Concealment terrain


M Söderberg
 Share

Recommended Posts

Enligt A12.34 ska en HIP Emplaced Gun komma fram under (?) så snart en Enemy ground unit (Good Order) har LOS till den.

"An Emplaced Gun may also always use HIP if not in 
Concealment Terrain, provided it sets up out of the LOS of all enemy ground 
units—but must be placed onboard under a “?” as soon as a Good Order en-
emy ground unit has a LOS to it regardless of range, e.g., at the start of the first 
RPh.
"

Men enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun. Och där står inget om att den kommer fram direkt med LOS från en Enemy Ground Unit. Bara om den gör ett antal saker. För att regeln ovan skulle gälla borde väl det stå H i tabellen. Som det gör på Unemplaced Gun. Enligt A12.121 ska man följa tabellen men varför står det då som det gör på A12.34.

Jag har sökt på Q&A utan att hitta något

Jag tycker det är motsägelsefullt. Eller så är det något jag missar. Någon som kan bringa klarhet i detta?

Link to comment
Share on other sites

Nja. Missade inte det faktiskt. Men missade att förklara tydligt att min fråga handlade just specifikt om "not in Concealment Terrain".

Utan det jag tyckte var motsägelsefullt är att enligt CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE så gäller ACDG för Emplaced Gun även för NOT IN CONCEALMENT TERRAIN.

Men vi kom fram till att det är precis som du säger. Dvs man ska följa regeln A12.34

Att det inte finns med i CONCEALMENT LOSS/GAIN TABLE tolkar jag att det beror på att det inte är en komplett Concealment Loss utan bara en förändring från HIP till Concealed.  

  • Thumbs up 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...