Jump to content

En berserk assult moveande enhet


Daniel
 Share

Recommended Posts

Tjenare!

 

Detta är antagligen en mycket logisk fråga.

Scenario: min enhet har assult move:at till en hex och där skjuter min motspelare på mig, givetvis får han in en MC, som jag lyckas klara med 1,1 - HOB, toppen!

denna HOB visar sig bli Bersek och således är frågan, kan/måste min enhet nu charga? I reglerna står det att all remaining MF ska användas till att charga... men jag har ju assult move:at.... Hmmm...

 

// Daniel

Link to comment
Share on other sites

Tjenare!

 

Detta är antagligen en mycket logisk fråga.

Scenario: min enhet har assult move:at till en hex och där skjuter min motspelare på mig, givetvis får han in en MC, som jag lyckas klara med 1,1 - HOB, toppen!

denna HOB visar sig bli Bersek och således är frågan, kan/måste min enhet nu charga? I reglerna står det att all remaining MF ska användas till att charga... men jag har ju assult move:at.... Hmmm...

 

// Daniel

 

Ja, han måste göra en charge. Assault Move:n han gjorde kostade ju ett antal MF och varje MF spenderat innan han blev Berserk dras av i från dom 8 man normalt har som Berserk.

 

T.ex. om assault moven kostade 2 MF så har han 6 MF kvar att "charga" med.

 

A15.431:

"A unit which becomes berserk while still moving (i.e., not pinned or wounded) must use the remainder of its MPh to charge. The unit's MF allotment for the rest of that MPh is eight minus whatever MF it has already expended during that MPh. "

Link to comment
Share on other sites

A15.431 tycks också säga att om enheten är Pinned och går Bärsärk så börjar han inte sin charge i samma MPh Heller.

 

"A unit which becomes berserk while still moving (i.e., not pinned or wounded) must use the remainder of its MPh to charge".

 

Som om jag tolkar det korrekt så är det så här:

 

Exempel:

 

Två tyska 4-6-7:or går in i ett hus med icke-Assault Move (2MF).

Dom blir påskjutna och måste ta en NMC. En slår 4 och klarar sig och den andra slår 7 och blir pinned.

På en andra spenderade MF:en så blir dom påskjutna igen (den som är Pinned får nu inte -1 för FFNAM). Båda måste åter ta en NMC.

Båda slår 1,1 och går Bärsärk, men det är endast den som är un-pinned som gör en charge i denna MPh.

Link to comment
Share on other sites

Lite kruxigt det där, att en Pinned inte längre håller på med sin MPh. För annars kan ju inte Berserk vara pinned (utom 'faust och sånt), så det är långt ifrån intuitivt att en man inte börjar storma om man VAR pinned.

 

Detta skulle jag spelat fel på alla dar i veckan

Janusz

Link to comment
Share on other sites

A15.431 tycks också säga att om enheten är Pinned och går Bärsärk så börjar han inte sin charge i samma MPh Heller.

 

"A unit which becomes berserk while still moving (i.e., not pinned or wounded) must use the remainder of its MPh to charge".

Jag har funderat över den där meningen ett tag, och jag får den inte att gå ihop. Det som står verkar för mig vara rent nonsens - i alla fall delen om "wounded". En ledare kan ju mycket väl vara sårad men fortfarande förflytta sig. Dessutom så antyder ju meningen att man alltid är pinned eller wounded när man inte förflyttar sig, och det stämmer ju inte heller så bra...

 

Din tolkning känns rimlig, men det är definitivt något skumt med den där meningen!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Följdfråga:

En enhet som placerar en DC under MPh blir Berserk på den poängen som han placerar DC:n.

Blir DC:n då placerad?

 

Ja, enligt regelboken:

"However, if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement, the DC is not operably Placed"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...