Jump to content

Recommended Posts

Posted

Om en enhet som i Movement fasen går in i ett hus där inga fiender finns så tar han ju kontrollen över huset - även om han skulle bryta av Def. Fire i samband med den förflyttningen.

Men om enheten bryter av en Snap Shot - anses han då ha varit inne i huset innan han bröt (och har således tagit kontroll över huset) ? (han hamnar ju i huset efter attacken oavsett om han bryter/PIN)

Posted
Men om enheten bryter av en Snap Shot - anses han då ha varit inne i huset innan han bröt (och har således tagit kontroll över huset) ? (han hamnar ju i huset efter attacken oavsett om han bryter/PIN)

Svår fråga; jag tror inte att det finns ett självklart svar på det i reglerna. Baserat på det som står skulle jag säga att du får kontrollen över rutan (eftersom du hamnar i rutan du flyttar till) men det är bara en åsikt.

Posted

Jag anser att det är tydligt att man får kontroll av Location.

Man kan ju t ex deklarera Snap Shot efter "vanlig" DFF mot enheten i fråga, alltså efter att han har gått in i byggnaden. Och som sagt, om man bryter eller pinnas så åker man ju vidare in i byggnaden.

Posted

Carlsson, jag tror problemet var att går du i bypass och bryter hamnar du i building utan att vara Good Order, enligt A26.11 är detta lite tvetydigt om du då får control.

A26.11

During play, a side gains Control of a Location/hex/building by occupying it with an armed Good OrderInfantry MMC

Men som sagt, jag skulle ju inte skriva i regelforumet. :(

Posted

Jupp, det är helt riktigt, och jag anser alltså att man hinner vara i byggnaden medan man är Good Order, även om man bryter på ett ev Snap Shot.

Det är iallafall vad det framgår i reglerna.

Men, jag förstår också varför man frågar en sån fråga (tror faktiskt att jag också har frågat den på ASL-listan en gång för hundra år sen), men att det skulle bli fel i systemet om de inte fick kontroll.

Ett annat exempel där man får kontroll trots att man bryter innan man "hinner ta kontroll" är om man bryter i ett minfält man går in i, vilket också kan verka ologiskt.