Jump to content

senarion?


kultyp

Recommended Posts

fortsätter min undersökning och undrar vad som är Erat bästa/värsta senario? själv spelade jag en hel del och får väl gå ner i källaren och plocka upp senariona för att hitta dom som jag gillade bästa och som jag såg som en stor utmaning att försöka vinna i men min fråga var till er. historiska moduler? sj har jag spelat RB både som tysk och som ryss vunnit som tysk och stor slam som ryss fast jag har även förlorat som ryss :blink: byte tärningar för varje slag..hhmm vad är det för Historiska moduler som Ni gillar?? vad är det som är på G läse här om finnar ska det bli en Historisk modul eller?

 

btw hoppas på en regnig sommar så man får tid att gå igenom ASL från botten igen :rolleyes:

 

PS! är det i rätt forum??? DS!

Link to comment
Share on other sites

Minnesvärda scenarion finns det många... När det gäller historiska moduler skulle jag rangordna som följer:

 

Red Barricades

KG Peiper 1+2 / Operation Watchtower

A Bridge Too Far / Operation Veritable

Pegasus Bridge

Blood Reef: Tarawa

 

"Primosole Bridge" och "Kakazu Ridge" har jag ännu inte haft möjlighet att spela, så jag vet inte var jag skall placera dem. Just nu håller vi på och spelar "Primosole Bridge", och hittills är jag inte imponerad. Jag tycker reglerna är rätt så dåligt skrivna, och första scenariot är väldigt händelselöst. Jag hoppas att den blir bättre, men just nu verkar den vara ungefär på samma nivå som Pegasus Bridge.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm.... scenarion finns det, som Patrik säger, väldigt många bra av. Det är extremt sällan jag tycker att något scenario är dåligt!

Det är helt enkelt omöjligt att utse någon "best of the best". Men på rak arm kommer jag på:

- Zon with the wind

- Urban Guerillas

- Commissar's House (RB-versionen)

- Streets of Stalingrad. Ett gammalt Squad Leader-scenario, men ack så roligt! Mycket leksaker, och mycket trupp!

- The Slaughterhouse

Samtliga dessa har enligt mig högt replay-värde och är alltid lika kul!

 

Vad gäller kampanjerna har jag inte spelat så många. RB, KGP I, II, III, ABtF och PB är de jag har hunnit med. Av dessa är RB roligast och ABtF tråkigast. Resten hamnar nånstans däremellan. PB är enligt mitt tycke en mycket rolig kampanj!

 

Lite förklaringar:

Red Barricades. Båda sidor har möjlighet att vara luriga. Man kan köpa in många olika saker och spelet flyter på. Välbalanserat rakt igenom.

Pegasus Bridge. Har inte spelat den stora PB-kampanjen än tyvärr. I den mindre kampanjen börjar britten på två ställen, även tysken, och man kommer in med trupper i olika omgångar. Tysken kan vara trixig, och det finns många sätt att "lösa" kampajen på för både britt och tysk. En aningens felbalanserad till tyskens fördel, men lika kul ändå!

KGP I och II. Stouomunt och La Gleize-kampanjerna innehåller fantastiskt många intressanta enheter och ger utrymme för strategiska förflyttningar. Tyvärr drar dimman ner betyget, men är naturligtvis också en bidragande orsak till att det blir välbalanserat och personligt.

Kartorna är riktigt trevliga och det är synd att de inte används till annat än just KGP.

KGP III. Cheneux-kampanjen är den roligaste av KGP-kampanjerna. Kanske är det för att den inte är så extremt stor som de andra?

A Bridge too Far. Underbar karta, underbar terräng. Tyvärr är detta den tråkigaste kampanjen jag spelat, vilket beror på att den är så otroligt statisk. Efter britternas inledande anfall går spelet ut på att försvara sig med en allt mindre brittisk massa, medan tysken trycker på med enorma mängder trupp.

Det är dåligt med lurigheter och överraskningar. Gillar man att stå på varsin sida en väg och skjuta med 36+3 ungefär hundra speltillfällen igenom så är det här kampanjen för dig!

 

Slutsats

Hur som helst, en lagom blandning av scenarion och kampanjer är vad man behöver i sitt dagliga utövande av ASL!

 

:)

Link to comment
Share on other sites

kul att dom "nya" historisk modulerna verkar bra har sett "maps" på SALS så jag har studerat dom något ...

 

ang Commissar's House det var ett senario jag minns även det äldre man slogs om att få vara tysk hehehe, jag har även minne av ett med "Wittman" på Delux map var ett ganska bra senario. öken senarion minns jag som ganska "häftiga" med sin öppna vy som sedan blev förädisk med damm och solljus där kunde man verkligen göra longshots..... B)

 

men ingen som har Nyheter om finnarna?? är historiskt intresserad

"morfar var ju med som ung rekryt"

Edited by kultyp
Link to comment
Share on other sites

Angående den finska modulen "Hakka Päälä" (eller hur det stavas) så är den "på gång". Jag skulle tro att den dyker upp innan 2010.

 

Måste även passa på att förtydliga mig; ABtF är inte tråkigast, utan minst roligt! Sen kan det ju bero på att vi spelar denna kampanj alltför sällan för att man ska få känsla för den. Men men...

Link to comment
Share on other sites

Måste även passa på att förtydliga mig; ABtF är inte tråkigast, utan minst roligt! Sen kan det ju bero på att vi spelar denna kampanj alltför sällan för att man ska få känsla för den. Men men...

Jag skulle nog säga detsamma om Pegasus Bridge; det är inte så att den är tråkig. Definitivt värd att spela. En gång. Det jag tycker är tråkigt är att den känns väl styrd, så att spela om den är inte lika lockande. Det är också en hårfin skillnad mellan den och ovanstående.

 

Vad gäller BR:T så är den däremot rent tråkig. För grötigt, för segt. Plask, plask mot stranden med en takt av två-tre rutor per omgång, medan Japanen har skjutövning. Hoppas att man inte torskar 75% av sina styrkor, för man kan absolut inte göra något annat än att hoppas - det är frontalangrepp utan finess som gäller. När man kommer iland blir det sedan amrisar som har skjutövning med japaner som måltavlor. Troligen lika ensidigt det, men det är svårt att veta eftersom vi aldrig orkade spela så långt. Vi fick nog efter två-tre omgångar av hela kampanjen.

Link to comment
Share on other sites

KGP I och II. Stouomunt och La Gleize-kampanjerna innehåller fantastiskt många intressanta enheter och ger utrymme för strategiska förflyttningar. Tyvärr drar dimman ner betyget, men är naturligtvis också en bidragande orsak till att det blir välbalanserat och personligt.

Kartorna är riktigt trevliga och det är synd att de inte används till annat än just KGP.

 

 

Finns faktisk ett antal scenarion som använder ST kartan som inte har med KGP att göra. Båda i ETO och PTO.

Link to comment
Share on other sites

Dom här scenariona är klara favoriter: (ej i ordning)

 

1. Borders are Burning

2. Into the Frey

3. Lash Out

4. Valhalla Bound

5. Hubes Pocket

6. Hill 621

7. Ace in the Hole

8. Cold Crocodiles

9. Timoshenko´s Attack

10. Directive Number Three

 

:D

 

Undvik dom här scenariona! Dom får en att tappa peppet för ASL!:

1. Sudden Death

2. The struggle begins: Panzers at Rasienai

3. Jackboot Woods

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...