Jump to content

Scenario att starta ASL med


Klas Malmström

Recommended Posts

Tyvärr, Carlsson, men du har fel.

 

ASL 1 är ett uselt scenario att starta med, och just därför är det så sorgligt att det är nummer 1.

 

Orsaker:

1: Stort. Mycket att hålla reda på, och tar lång tid.

 

Tvärtom - det är för litet och inga fordon.

 

Bättre att göra som Tobias - spela "Smashing The 3rd" som sitt 2a: eller 3:e ASL scenario någonsin. :D:D:D

 

Jag rekomenderar däremot flera av T-scenariona, som Gavin Take och Strayer strays.

 

Jag kan rekommendera det första från Paratropper också. "Defiance On Hill 30"

Bara infanteri och en MTR.

 

Det första ASL scenarion jag spelade var 28 "Ambush!" - också ett bra scenario att starta med. Och man får spela allas våran favoritnationalitet i ASL: Bulgarerna.

 

Hälften av dom börjar brutna på ett öppet fält, så man för direkt lära sig att routa och ralla (om några överlever från fältet vill säga).

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde mitt eget "starter-scenario" ON1 At The very Beginning.

 

Scenariot kom till efter en typ "DYO" spelning med Ivar Raen (som fortsatt spelar ASL :-). Sen lärde jag grunderna till Janken 64 här på forumet, han har visst spelat scenariot vidare med ännu en Newbie. :)

Board 1, random set-up (snabbt) bara infanteri (Ger-Rus). Scenariot är inget för redan färdiga ASL-spelare, mest negativa för newbies är väl en halv sida SSR. <_<

 

Men det fungerar för att lära tabeller (IIFT) skjuta, PIN, Moral Checks etc...

Och min erfarenhet är att står man still och skjuter så förlorar man scenariot (även om det finns klart bättre scenarios som tränar förflyttning).

 

Well, detta är scenariot som jag själv tar som det första med en ny spelare, sedan blir det T-scenarios och vidare.

Link to comment
Share on other sites

Började själv med Fighting Withdrawal (på Carlssons inrådan :P ) fortsatte sedan med Defiance of hill 30. Har även försökt att återgå till den lista Janusz lade upp här på forumet främst när jag tränar upp mina bekanta.

 

Dock så börjar jag med starterkit och scenario 1. Tycker att detta är ett av de bästa regelverk och svårighetsnivå att sätta in såna som knappt spelat monopol i ASL:s värld.

 

Efter lite ASLSK-scenarion har jag kört ON1 för att lägga till lite mer regler (främst bypass)

 

För mig och mina bekanta har detta vart ett bra upplägg och den jag spelat mest med har just fått spela med vagnar för första gången (Blev BB1-Surrender or Die då jag inte fick med mig alla grejor :()

 

Yrkar på att man klistrar Janusz "bra nybörjarscenarion" under rubriken nybörjare så den är lätt att nå!

Link to comment
Share on other sites

Efter lite ASLSK-scenarion har jag kört ON1 för att lägga till lite mer regler (främst bypass)

 

Fasen vad kul! :D Det är ju det här man designar scenarion för, att de verkligen skall bli spelade! :)

Brain verkar ju inte vara taget ur luften! B)

 

Yrkar på att man klistrar Janusz "bra nybörjarscenarion" under rubriken nybörjare så den är lätt att nå!

Tror inte ON1 hamnade på den listan. :huh:

 

Ang ASLSK-scenarion, så har det ju kommit ett extra som inlägg i en MMP-typ boardgame tidning.

Link to comment
Share on other sites

Bättre att göra som Tobias - spela "Smashing The 3rd" som sitt 2a: eller 3:e ASL scenario någonsin.

Tja, jag blev ju efter detta inte bortskrämd från ASL, så jag är rätt nöjd med mitt beslut fortfarande. :D

Link to comment
Share on other sites

Bra idé! Problemet är att jag inte hittar tråden i fråga...!!?

 

:)

Hittade dem inte heller... tur man har en Wordkopia att kopiera från:

 

Snipp!

 

RB3 Bread factory #2

Rockar fett, RB for ever!

 

A032 Zon with the wind

Paratroopers stormar två 88:or

 

PBP22 Morire in belleza

Italienska ingenjörer mot jugoslaver. vad mer kan man önska sig?

 

RB6 Turned away

Mer RB! Båda sidor har dummies, och letar omkring i en snårskog av arbetarvillor.

 

T01 Gavin Take

Lär dig manövrera och använda/äta assault fire

 

G35 Going to Church

Britter stormar och rensar en stooor byggnad.

 

SP024 Forest fighting in Latvia

Lära sig att mortars och skog = airburst

 

AP08 A bloody harvest

En bondgård mitt i vetefältet. Undrar var polackerna är?

 

SP006 Udarnik bridgehead

Spanjorer visar ryska conscripts var skåpet ska stå.

 

T16 Strayer's strays

En lektion i bluff, och förflyttning och reaktion. Värd att spela flera gånger i rad.

 

J40 Might makes right

Norrmän ledda av en dansk officer. Men bergjägarna är tuffa de med.

 

Tac43 Massacre in Paradise

Dags att lära sig hur mortars lägger rök. SS -40 med tjeckiska vapen.

 

Tac51 Strength through unity

Och slutligen en lektion i firelanes.

Link to comment
Share on other sites

Dom äldsta scenarios i SL;

-Guards Counterattack

-Storming the factory

och de två ihop med stridsvagnsunderstöd

-Streets of Stalingrad

 

finns omgjorda till ASL och jag tycker de håller fortfarande.

De är uppbyggda efter "programmed instruction" systemet som

var basen för SL inlärning.

 

BV har inga sådana startscenarios. Det var Paratrooper som var

"Starter-kittet" på 80-talet.

 

Dom nya Starter-Kits har jag inte testat och har ingen åsikt om.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...