Jump to content

ASL i Borås den 11:e December


carlsson

Recommended Posts

ASL i Borås den 11:e December

 

Dags för en ASL-dag på Armagedon snart igen!

 

Stadskampen fortsätter, återigen en Robban-anpassad dag så jag hoppas jag får revansch? ;)

 

Vi kör igång kl 11 som vanligt!

 

Välkomna!

Den 11:e december är Robert och jag ute på en stor Resupply Phase i Danmark/Tyskland.

Link to comment
Share on other sites

Kan inte Klas och Robert flytta den till söndagen? Då kan ni spela i Borås tillsammans!

 

Jag insåg efter förra träffen på Armagedon att det var fel av mig och stefan att välja ett så stort scenario (10 rundor, 40+ grupper). Då blir två spelare låsta hela dagen, och kan inte rotera motståndare när de andra blir färdiga. Så i fortsättningen ska jag försöka spela mindre saker som kan vara färdiga på 4-6 timmar. Då kan jag sedab byta och spela mot någon annan som fått vänta.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Någon annan från Göteborg som ska dit?

Andreas, kan du ta med ett fint bräde 12?

 

First day of Diadem var ett otrooooligt scenario, där jag vann med den värsta tur jag haft, tror jag. Min crew slår ihjäl en 548 i närstrid, tar sen sin kanon och bryter lite folk. Ett 2-1 skott dödar lite tyskar och bryter resten. Så var det klart. Å andra sidan har jag för mig att mina grabbar aldrig kunde ralla i det scenariot, oberoende av hur många rundor de låg utan DM.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Någon annan från Göteborg som ska dit?

Andreas, kan du ta med ett fint bräde 12?

 

First day of Diadem var ett otrooooligt scenario, där jag vann med den värsta tur jag haft, tror jag. Min crew slår ihjäl en 548 i närstrid, tar sen sin kanon och bryter lite folk. Ett 2-1 skott dödar lite tyskar och bryter resten. Så var det klart. Å andra sidan har jag för mig att mina grabbar aldrig kunde ralla i det scenariot, oberoende av hur många rundor de låg utan DM.

 

Janusz

Jag tänkte i alla fall åka dit. Skulle vara ett välkommet avbrott.

Vilka fler åker dit?

Link to comment
Share on other sites

Figthing withdrawal?
Japp!

 

Finnarna hade fått rejält med ammunition som skulle prövas. Ryssarna hade det skralt med dito (Ammo. Shortage) och misshandlade varenda SW. Ryssarnas lycka var däremot att finnarna hade fått rejält med vodka i tilldelning också och var ovilliga att gå något framåt. Viss progress nåddes på slutet dock, då ryssarna tröttnat på allt fylleskrål och backade tillbaka för att hämta egen dricka. Den drickan verkade vara Clerasil för det kom aldrig några finnar över halva brädet.

 

(Stadskampen Göteborg-Borås fortsätter :-) )

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Avslutar med två bilder från lördagens aktiviteter.

 

Den överste bilden visar Peter (det är han som sitter där) och Thomas "LuckyLuck" som spelar "Fighting Withdrawal". Ett bra nybörjarcenario eftersom man lär sig att man som anfallare inte kan stå still och skjuta. Tyvärr lär man sig detta för sent, så hur bra det är för nybörjare vet jag egentligen inte... :P

 

Den andra bilden visar Stefan "Spider" och Anders "Landers" som spelar "No better spot to die". Spelade själv detta scenario mot Thomas för ett halvår sen och liksom Stefan så förlorade jag som jänkare...

 

Själv fick jag spela mot Brain. Ett mycket kul Schwerpunkt-scenario där mina Canadensare visade tysken var skåpet ska stå... Kommer tyvärr inte ihåg scenarionamnet.

 

 

Det var en trevlig Speldag med allt som allt sex spelare. Tack för visat intresse och väl mött nästa gång!

post-6-1103189377.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fighting Withdrawal". Ett bra nybörjarcenario

 

Tyvärr, Carlsson, men du har fel.

 

ASL 1 är ett uselt scenario att starta med, och just därför är det så sorgligt att det är nummer 1.

 

Orsaker:

1: Stort. Mycket att hålla reda på, och tar lång tid.

2: Brinnande hus. Man behöver kunna ungefär 3 sidor extra regler för att hantera eldspridning och rökutveckling. Blir det sedan Gusts tar det en extra 15 minuter att hantera.

3: Finnar. De och japanerna spelar inte ASL, utan ett annat spel som liknar ASL. Grunderna i ASL (rallypoints med ledare, cowering, deployment) skiter det fett i. Så man lär sig en taktik som inte fungerar i övriga ASL.

4: Ryssarna är svåra att spela. De har HIP, dummies, ammo shortage (ingen firelane) samt de måste tidigt inse att de inte kan ta en fronttrid med finnarna. Det är helt enkelt för lätt att göra självmål som ryss.

 

Jag rekomenderar däremot flera av T-scenariona, som Gavin Take och Strayer strays.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Janusz, du har helt rätt. Min tanke när jag säger bra nyb-scenario är att man får lära sig två viktiga saker:

- Som anfallare kan man inte stå still och skjuta för att komma framåt.

- Man får lära sig movementreglerna.

 

Men ja; Du har rätt, det är INGET bra nybörjarscenario, mina två kriterier hittar man i femtio scenarion som är bättre lämpade för nybörjare!

 

:ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Janusz bara har delvis rätt. Rätt när det gäller brinnande hus osv... Men när det gäller Japaner och Finnar, helt fel...

De och japanerna spelar inte ASL, utan ett annat spel som liknar ASL

 

Personligen tycker jag att både Finnarna och Japanerna ÄR en del av ASL. Och utan dessa så skulle ASL inte vara komplett. Jag håller med om att dessa nationer befinner sig på en extrem kant, men definitift innanför ASLs gräns! Alla nationaliteter har sina specialiteter, några mer andra mindre.

 

Men, som nybörjare, anfallare, helt färsk på reglerna i scenariot Fighting Withdrawal tror jag finnarna är lättare än en rad andra nationer. Till exempel, amerikaner, som måste lära sig en hel hög rökregler som måste tas in i beräkningen för det taktiska anfallet. Att inte behöva räkna med cowering, att alla rallar sig själva och att de får dela upp sig själva och att de har hög moral gör bara finnarna lättare att spela.

Link to comment
Share on other sites

få se här, jag kan nog anses vara mest nybörjare eller hur?

 

Thomas kollade snabbt upp reglerna för dom brinnande byggnanderna och sen var det bara att slå tärningen omkring advance fire phase (som säkert har nån kulig förkortning som jag inte kan :( ) och vinden vände aldrig så det var rätt hyfsat lätt att hålla reda på.

 

Finnarna var tuffa, eftersom alla hade självrally och ledarna hade samma moral så hade jag knappt någon användning för ledarna, hade jag vart amerikan så hade det säkert spelat större roll. jag kommer ihåg när jag spelade squad leader (utan avancemang) där jag hade missat att man bara fick göra självrally med en grupp, så jag kände mig rätt hemmastadd med att slå för varje trupp :)

 

ja, det tar lång tid, det är ju ASL, jag tyckte att det enda som var svårt att hålla reda på var den förbenade elden <_< den kom lite slumpartad...

 

vad är det för rökregler amerikanarna har? jag vet att det fanns rökregler i starter kitet, fast där var förstås inga vindar att ta med i beräkningen.

 

jaja, om ni tycker att jag inte borde ha spelat det scenariot fr vi väl spela ett annat :D

 

I'm so gonna kick yer behinds guys :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...