Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tjena

 

Jag har en stackars jänkare på första våningen (level 1, alltså en våning upp) i ett stenhus som ska försöka en sista desperat åtgärd att skjuta sin bazooka på en tysk panter två hexar bort (bakom bocage). Jag har fått in en träff (om jag inte missförstått något i bocage reglerna) men undrar nu om jag ska använda mig av front armor faktorn eller om jag har en möjlighet att träffa i toppen av vagnen, alltså så jag får slå mot en lägre AF precis som flyplan? Letat som fan men hittar inget om det. Är antagligen för trött. Kan ha drömt upp hela grejen om att det finns "Airal Armor factor" om jag ska vara ärlig.

 

Tack B-E

Posted

Nej, det är ingen Aerial AF när man skjuter på det sättet, oavsett vilken nivå man står på.

Endast flygplan kan dra nytta av den. (COWTRA)

 

Det här torde gälla i den situationen:

- Skjuter du Bazooka inifrån ett hus drabbas alla enheter i samma Location av Backblast (den färgade tärningen (alltså To Hit-slagets, oavsett om det blev en träff eller inte) på ettans IFT-tabell).

- Fordonet är Hull Down bakom Bocagen, alltså krävs tornträff (den färgade tärningen mindre än den vita).

- Bazookans To Kill (16) mot Pantherns AF i Turret (Front 14, sidan 6?).

 

Godnatt! :)

  • Like 1
Posted

Om jag inte missminner mig använder du Aerial AF i DFF när ett fordon kör över en boccage och därmed blottar undersidan (Underbelly Hit). Kan vara de reglerna du minns

  • Like 1
Posted

Just det, Aerial AF används vid Underbelly Hit också förstås! tongue.png

 

Och Underbelly Hits är något man ofta missar; Används när en fiende inom 6 hexes kör över en Wall, Bocage eller kommer upp från en Stream/Gully.

Bra grejer!

 

D4.3.

  • Like 1
  • 3 years later...
Posted (edited)

Hej!

Följer upp desperation och backblast regelfråga. 

Carlsson sa:

Skjuter du Bazooka inifrån ett hus drabbas alla enheter i samma Location av Backblast (den färgade tärningen (alltså To Hit-slagets, oavsett om det blev en träff eller inte) på ettans IFT-tabell).

Desperation C13.81 säger att man kan frångå C3 (+2 to hit ,firing inside a building , if so predesignated). 

Backblast C13.8 säger att man kan skjuta nondesperation fire genom opportunity fire eller skjuta från ground level building, eller rubble genom att köpa +2 to hit. 

Spelmässigt så springer skytten iväg i ngn gränd och skjuter. 

Dvs stämmer det här att Backblast är optional

Antingen opportunity fire eller så kan man ta +2 to hit (gäller enbart groundlevel)?

Sitter med pocketregelboken. 

Vänligen

Martin

Edited by Martin08
Posted
11 minutes ago, Martin08 said:

Dvs stämmer det här att Backblast är optional

Ja, med vissa undantag. Du kan t.ex. inte välja att ta +2 TH DRM (isf backblast) om enheten är Pinned, du skjuter innifrån ett fordon/pillbox/upper-level.

  • Like 1

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...