Jump to content

VCA och Motion


carlsson

Recommended Posts

Får ett fordon ändra VCA när det är i Motion?

 

Ex: En Tiger som är i Motion blir anfallen bakifrån av en Sherman. Kan Tigern skjuta med sin BMG mot Sherman:en för att på så sätt vända fronten mot?

 

Jag vet inte varför jag är osäker på dessa reglerna, men det är jag. Var, hur och när man får ändra VCA känns logiskt när man står still, men nånstans i bakhuvet har jag att samma regler inte gäller när man är i Motion...

 

:blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte varför jag är osäker på dessa reglerna, men det är jag. Var, hur och när man får ändra VCA känns logiskt när man står still, men nånstans i bakhuvet har jag att samma regler inte gäller när man är i Motion...

Jag kan inte hjälpa till med varför, men jag kan bekräfta att reglerna fungerar på samma sätt när man är i motion (förutom att man skjuter sämre). Man får till och med göra ett "Motion Attempt" fast man redan är i Motion, bara för att kunna ändra VCA.

Link to comment
Share on other sites

Man får till och med göra ett "Motion Attempt" fast man redan är i Motion, bara för att kunna ändra VCA.

Just det, det innebär att ett fordon med två kulsprutor kan ändra VCA minst tre ggr enbart med hjälp av sprutorna och Motion attempt. Två gånger till med vanligt skott och IF...

 

Men då har jag nog uppfattat det rätt i alla fall... :ph34r::blink:

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Kan tilläggas att om en tank och fientlig infanterist med AT-vapen springer fram bakifrån i OG har man kanske MG 4 +3 för vridning av torn, -2 FFNAM/MO= 4+1. men om man går i motion och då vrider upp mot fienden kan man skjuta med 2-2 vilket är ett klart bättre skott. Och nu kan också BMG ta ett skott. Kanonen missar stenhårt, men det är en annan sak.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...