Jump to content

vad händer först ??


Jerry
 Share

Recommended Posts

hej !

Jag tror detta behandlats tidigare , men jag orkar inte leta just nu.

 

Det finns ju en del MF-relaterade handlingar : Search , recover , infantry smoke , place DC etc etc.

Finns det uppspaltat någonstans vilka av dessa som man lyckas med innan man får effekten av en eventuell eldgivning eller exempelvis en RFP eller FFE-attack ?

 

Exempel : Kommer min infanteri-kastade rökgranat att placeras , även om jag - då jag spenderar 1 MF för att kasta röken - blir pinnad eller broken ?

Link to comment
Share on other sites

hej !

Jag tror detta behandlats tidigare , men jag orkar inte leta just nu.

 

Det finns ju en del MF-relaterade handlingar : Search , recover , infantry smoke , place DC etc etc.

Finns det uppspaltat någonstans vilka av dessa som man lyckas med innan man får effekten av en eventuell eldgivning eller exempelvis en RFP eller FFE-attack ?

 

Exempel : Kommer min infanteri-kastade rökgranat att placeras , även om jag - då jag spenderar 1 MF för att kasta röken - blir pinnad eller broken ?

 

I princip allt utförs innan eventuell defensive first fire - det enda jag kommer på på rak arm som inte gör det är DC Placement.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Hade stort regelrabalder om detta igår kväll....

Situation jag går in i hus o deklarerar att jag kastar WP motståndaren hävdar att han skall skjuta innan WP kastas

 

Vi kom aldrig till någon slutsats jag påvisade detta inlägget om rök ..... men han kräver en riktig regelhänvisning

 

Kan det vara så att jag gick in med 2 MP o därefter deklarerade att jag tänkte kasta o han då tyckte att detta inte var en simultan action ????

 

HUR GÖR MAN i dessa lägen jag vet att DC behandlas olika men i exakt vilken ordning kastar man saker o ting o i vilken ordning skjuter man på dom som kastar ????

Link to comment
Share on other sites

1. Du deklarerar att du går in i huset.

2. Du spenderar nödvändiga MF för det.

3. Fi kan skjuta defensive first fire mot enhetern som gick in i huset.

 

4. Du deklarerar att du ämnar försöka placera WP.

5. Du spenderar nödvändiga MF för det.

6. Du slår en tärning för att se om the lyckas lägga WP.

7. Lyckas du så slår man MC för eventuellt sårbara fiender där du la WP.

8. Först nu får din motståndare skjuta defensive first fire mot MF du spenderar på att lägga WP.

Link to comment
Share on other sites

Underbart..... jag tyckte mig ha läst mig till någonstans att man gjorde en sorts simultan poängbetalning såsom typ flytta i shellholes eller inte

Då blev det tyvärr kanske en aning fel vid ett tillfälle

 

Fast kanske inte .....jag tror jag knallade in o när jag sa att jag kastar WP så skulle han skjuta.....och då var han försent ute i alla fall , synd det blev lite bister stämning.

Link to comment
Share on other sites

Man får ju vara noga med det psykologiska spelet där, och att man ger "ample time" för Defendern att reagera.

Anta att Attackern är concealad och består av två brickor under ett frågetecken.

Attackern deklarerar Assault Move. Dvs, han behåller concealment.

Defendern funderar... Ska man skjuta eller inte? Vad är det under frågetecknet? Är det värt att skjuta med halv FP (coh därmed bara ge halv RFP)? osv.

Under Concealment kan det ju t ex vara en SMC med DC, eller Leader med MMC. Bägge blir förstås av med Concealment, men de kan fortfarande kasta DC, eller lägga rök, trots AM (så länge Leadern är med).

 

Lite tankar bara! ;)

Link to comment
Share on other sites

Så sant men vad gäller DC:n så är det väl aningen andra regler..........?

Att man typ hinner skjuta o bryta/pinna kastaren innan DC:n levereras

Ja, för DC är det annorlunda, den blir endast "operably Placed" - om enheten som lägger den är ok efter all dff mot den MF det tog att placera den.

Link to comment
Share on other sites

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.

 

Japp, helt korrekt. Hade otur när jag skrev. :P

 

 

Man kan iofs inte kasta en DC under sin egen MPh.

 

Kasta ska förstås vara Placera. Terminologi, är det viktigt menar du? :D

Sorry för otydligheten.

 

tappade man concealment när man slänger rök ? alltså ÄVEN om man kan AM när man kastar sin rök

 

Ja. Försöka kasta rök är en "Concealment loss action". Se dividern kapitel A.

Link to comment
Share on other sites

Ja 30% spel o 70% diskussioner.......

Finns de som lämnat bordet också :)

 

"Det är ju bara ett spel" den devisen tillhör de 7 dödssynderna.....

 

Jo vi är en mycket intensiv o engagerad liten förening kan man säga, allt skall dissikeras

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Fast Residual FP attackerar även den efter Smoke attempt dr - alltså i Steg 8.

Ajajajajaj..... vad är nu detta ?

RFP attackerar väl bara i (detta fallet) steg 5) ????

Vad är det som gör att den skulle attackera i steg 8 ??

 

och OM den påverkar enheten, som genomför någon aktivitet i steg 5, så är väl inte den aktiviteten genomförd ....... eller ?

Edited by Jerry
Link to comment
Share on other sites

Ajajajajaj..... vad är nu detta ?

RFP attackerar väl bara i (detta fallet) steg 5) ????

Vad är det som gör att den skulle attackera i steg 8 ??

Den attackerar inte i Steg 5.

 

Står du in en Location med Residual FP i (och du har inte attackerats av den tidigare) och spenderar MF för att lägga Infantry Smoke, så slår du för röken och placerar den (om du lyckas) innan Residual FP attackerar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

1. Du deklarerar att du går in i huset.

2. Du spenderar nödvändiga MF för det.

3. Fi kan skjuta defensive first fire mot enhetern som gick in i huset.

 

4. Du deklarerar att du ämnar försöka placera WP.

5. Du spenderar nödvändiga MF för det.

6. Du slår en tärning för att se om the lyckas lägga WP.

7. Lyckas du så slår man MC för eventuellt sårbara fiender där du la WP.

8. Först nu får din motståndare skjuta defensive first fire mot MF du spenderar på att lägga WP.

Nu tar vi detta en gång till :)

 

Kom vi fram till att RF attackerade i både 5 o 8 ???

 

Carlsson skrev :

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.

sen skriver Klas :
Den attackerar inte i Steg 5.
?????????????????????
Link to comment
Share on other sites

 

Nu tar vi detta en gång till smile.png

 

Kom vi fram till att RF attackerade i både 5 o 8 ???

 

Carlsson skrev :

Tillägg:

Om det blir RF i steg 3, så drabbas Attackern av detta i steg 5. Pinnas/Bryter han så bli det ingen rök.

sen skriver Klas :
Den attackerar inte i Steg 5.
?????????????????????

 

Det beror på..... laugh.png

 

Låt säga att det inte redan finns någon Residual FP i huset när du går in. Fi skjuter på dig i steg 3 och då placeras Residual FP. Sedan spenderar du ytterligare MF för att lägga WP. Nu kommer den Residual som lades i Steg 3 att attacker dig eftersom du spenderar MF i Location med RFP som inte redan har attackerat dig. Men det gör den inte förens du har försökt/lyckats placera WP - alltså i Steg 8.

 

All Defensive First Fire (Residual eller annat) som skjuts mot MF som har spenderats för att places Smoke/WP grenades sker efter Smoke/WP grenade placeringen (lyckad eller inte).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...