Kokkaranta Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Hallojs gott folk. Måste få lite fart på forumet:) Dåså.Enhet i a1 skjuter på enhet i A3. I a2 finns grain och ett wreck. Vad är det för hindrance? Vi har för oss att hindrance kan Max vara 1 per hex. Men kan inte hitta det relevanta regelrummet. Ujujuj vad jag saknar mina regler. De verkar ha försvunnit i flytten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Hallojs gott folk. Måste få lite fart på forumet:) Wreck och Smoke Hindrance är den enda hindrance som är kumulativ med annan hindrance i samma hex (såvitt jag vet). D9.3: This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM, but is cumulative with any SMOKE/Hindrance DRM applicable to the firer. I ditt fall är alltså Hindrance +2. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kokkaranta Posted February 29, 2012 Author Report Share Posted February 29, 2012 Night LV och mist är ju också kumulativt. Tackar Carlsson! Exemplarisk service. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Night LV och mist är ju också kumulativt. Tackar Carlsson! Exemplarisk service.Night och Mist är dock inte LOS Hinrances utan endast LV Hindrances och inte heller kopplade till specifika hexar. FFE Hindrance är också kumultativ. Jag undrar om inte alla är mer eller minder kumultativa per A.17. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Orchard och Grain är inte kumulativa. Å andra sidan är dom sällan i samma hex.... Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med mitt statement, vet bara på att jag reagerat på att just Wrecks och (vissa) fordon är kumulativa med terräng i egen hex. Allt annat är antingen eller. Men jag kan inte komma på nån annan Hindrance just nu som kan vara i t ex en Orchardhex. Jag tänker nog på de fall där LOS går genom flera olika Hindrances, men läggs bara ihop om dom är olika långt från skytten. Till skillnad från just Wreck/Fordon som läggs till ändå. Flummigt inlägg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 ... vet bara på att jag reagerat på att just Wrecks och (vissa) fordon är kumulativa med terräng i egen hex. Allt annat är antingen eller. Men jag kan inte komma på nån annan Hindrance just nu som kan vara i t ex en Orchardhex.Hindrance från en FFE. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kokkaranta Posted February 29, 2012 Author Report Share Posted February 29, 2012 Hur är det nu med SMOKE.... Om det ligger 2 +3 smoke i en ruta... Är det + 6? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Hur är det nu med SMOKE.... Om det ligger 2 +3 smoke i en ruta... Är det + 6?Nej, max genom/in-i en hex med SMOKE är +3 (+4 ut ur), oavsett hur mångs Smoke counters det är där. A24.2:"...There is no limit to the number of SMOKE counters which can be placed in a hex but the total Hindrance DRM of SMOKE for any one Location can never be more than +3 ..." Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kokkaranta Posted February 29, 2012 Author Report Share Posted February 29, 2012 Så om enhet och smoke ligger i a1 och a2 så ser de inte varandra. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klas Malmström Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Så om enhet och smoke ligger i a1 och a2 så ser de inte varandra.Inte om den totala SMOKE Hindrance DRM är >= 6 nej, men observera att dom fortfarnade är ADJACENT (vilket normalt kräver LOS, men det är undantag för just SMOKE). Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted February 29, 2012 Report Share Posted February 29, 2012 Så om enhet och smoke ligger i a1 och a2 så ser de inte varandra.Om det ligger +3 rök i hex a1 där en rysk enhet står och +2 rök i hex a2, och en tysk enhet i hex a3 så ser tysken ryssen men ryssen ser ej tysken pga att det blir +1 extra för ryssen som står i röken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now