Jump to content

oba


Jerry

Recommended Posts

Hej alla.

 

Enligt flowcharten när man är färdig med en ffe c kan man omvandla den o sedan köra vidare med en ny ffe direkt är detta korrekt ?

Enligt regelboken verkar det som om man är färdig med en action när man planterat en ny sr.

 

virrigt

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

Något förenklat, men så här är det i stora drag:

 

När det är dags för din Prep/Defensive och det ligger en FFE:C på plan, gör som följer:

1. Kontakt. Slå för kontakt om du inte har offboard observer.

2. Ny Mission. Dra ett svart kort, annars försvinner FFE:C och du kan inte göra mer OBA actions denna rundan.

 

Nu har du kontakt och tillgång till en fire mission. Gör ett av följande alternativ:

1. Brisera OBA:t där det ligger. Glöm inte välja om du nu ska ha SMOKE, Harrassing eller vanlig koncentrerad eld.

Efter briseringen är klar, vänd brickan till FFE:2.

2. Sluta skjut, konvertera till en AR och flytta den på plan. För var 3:e hex du flyttar får du sedan +1 på extent of error dr. Slå Accuracy dr, sedan Extent of error om den inte landar rätt.

End of OBA action. Lägg en SR där AR nu har landat. Först NÄSTA runda kan du flytta och skjuta.

 

Det går alltså INTE flytta och skjuta en FFE:C i samma runda. Ligg kvar och skjut eller konvertera till SR.

Link to comment
Share on other sites

Något förenklat, men så här är det i stora drag:

 

När det är dags för din Prep/Defensive och det ligger en FFE:C på plan, gör som följer:

1. Kontakt. Slå för kontakt om du inte har offboard observer.

2. Ny Mission. Dra ett svart kort, annars försvinner FFE:C och du kan inte göra mer OBA actions denna rundan.

 

Nu har du kontakt och tillgång till en fire mission. Gör ett av följande alternativ:

1. Brisera OBA:t där det ligger. Glöm inte välja om du nu ska ha SMOKE, Harrassing eller vanlig koncentrerad eld.

Efter briseringen är klar, vänd brickan till FFE:2.

2. Sluta skjut, konvertera till en AR och flytta den på plan. För var 3:e hex du flyttar får du sedan +1 på extent of error dr. Slå Accuracy dr, sedan Extent of error om den inte landar rätt.

End of OBA action. Lägg en SR där AR nu har landat. Först NÄSTA runda kan du flytta och skjuta.

 

Det går alltså INTE flytta och skjuta en FFE:C i samma runda. Ligg kvar och skjut eller konvertera till SR.

Tack !

Som jag misstänkte, men flowcharten stämmer inte riktigt i det fallet

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

2. Sluta skjut, konvertera till en AR och flytta den på plan. För var 3:e hex du flyttar får du sedan +1 på extent of error dr. Slå Accuracy dr, sedan Extent of error om den inte landar rätt.

Vad jag minns är det inte något +1 på någon die roll när man slår för Dir/Ext. Error.

 

Flyttar man den endats upp till 3 hexar så kan avståndsfelet endast bli 1, upp till 6 hexer - avståndsfelete max 2 hexar - men det är kanske det du menar ?

 

 

Som jag misstänkte, men flowcharten stämmer inte riktigt i det fallet

Tänk på att notera alla fotnötter och att det finns viss errata till FlowCharten. Personligen har jag aldrig använt den så jag kan inte uttala mig huruvida den är fel i FFE:C avseende.

 

Men alternativen finns beskrivna i C1.34 - C1.343.

Link to comment
Share on other sites

Har inte vi kört rätt tidigare då?

 

Är reglerna oklarare i Karlshamn?

Du var inte här inne och skrev lika mycket när vi spelade i Karlskrona

 

He he sover du aldrig ??

Nej vi körde inte rätt i kna, i kna körde vi med att du fick kalla ner artilleri direkt, efter en ffec, i andra rutor, även alltså, där ffec: inte låg, vilket gjorde artilleriet för flexibelt

Man får (som jag körde innan flowcharten dök upp) endast fortsätta en ffec, i hexen den ligger, eller flytta den som en spotting round alltså vänta en halvturn på att kalla in den

 

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...