Jump to content

Mortar LOS


zaphood

Recommended Posts

En polare och jag kör ASLSK#2 och vi är helt gröna nybörjare.

Vi lyckades inte riktigt klura ut riktigt hur det funkar med mortars och LOS.

Måste en mortar har unhindered LOS till sitt mål? Alltså inte en liten handhållen mortar utan den biffiga varianten.

 

/Mattias

Link to comment
Share on other sites

Svar ja.

Även biffiga stora granatkastare kan inte skjuta helt i blindo. Det du efterfrågar är Spotters och Off Board Artillery, men dessa tillhör ASL, och finns inte med i SK.

Ha det så kul, och missa inte att airburst är dödligt värre med ROF.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

En polare och jag kör ASLSK#2 och vi är helt gröna nybörjare.

Vi lyckades inte riktigt klura ut riktigt hur det funkar med mortars och LOS.

Måste en mortar har unhindered LOS till sitt mål? Alltså inte en liten handhållen mortar utan den biffiga varianten.

 

Jag antar att de menar "unblocked" när du skriver "unhindered".

LOS får inte vara blockerad av t.ex. ett hus, men den får vara hindrad av t.ex. ett grainfield (med tillhörande To Hit DRM).

Link to comment
Share on other sites

Jag antar att de menar "unblocked" när du skriver "unhindered".

LOS får inte vara blockerad av t.ex. ett hus, men den får vara hindrad av t.ex. ett grainfield (med tillhörande To Hit DRM).

Jag menar självklart unblocked.

 

Ha det så kul, och missa inte att airburst är dödligt värre med ROF.

Airburst? Vad är det? Det måste vi ha missat.

 

/Mattias (som är tacksam för snabba svar)

Link to comment
Share on other sites

Airburst? Vad är det? Det måste vi ha missat.

 

/Mattias (som är tacksam för snabba svar)

 

Airburst är en form av splitter från träd som gör att man får extra ont om man söker skydd i skogen när man blir beskjuten av indirekt eld.

I ASL innebär detta att det vanliga +1 TEM man får av Wood blir -1 TEM när indirekt eld (som t ex Mortar) väl träffar den hex man är i.

 

Exempel: Du behöver 7 för To Hit på fienden i skogen 8 hexes bort. Du slår 2,4 och träffar således. Med en 60 mm US mortar får fiende då 4 minus 1 i skada! Eftersom du dessutom ROF:ade så räcker det att du slår under 8 på nästa slag och kan decimera fienden ännu mer.... :D

Link to comment
Share on other sites

Airburst? Vad är det? Det måste vi ha missat.

Vet inte hur regeln ser ut i ASLSK men i ASL ser den ut så här:

 

"B13.3 AIR BURSTS: There is a +1 TEM for all Direct Fire into a woods hex. All Indirect Fire vs unarmored, CE, or OT (even if BU) targets in a woods hex receives a-1 TEM instead, due to the added lethality of Air Bursts. This negative TEM is always applicable - even to targets claiming other beneficial DRM (such as CE, entrenchments, or emplacements) which cannot be added to other (positive) TEM in the hex."

Link to comment
Share on other sites

Samma tema, fast inte för ASLSK.

Det finns ett sätt till för mortars att träffa saker de inte ser.

Kan någon hjälpa mig att hitta regeln om att träffa lägre våningar utanför LOS i ett hus?

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Samma tema, fast inte för ASLSK.

Det finns ett sätt till för mortars att träffa saker de inte ser.

Kan någon hjälpa mig att hitta regeln om att träffa lägre våningar utanför LOS i ett hus?

Janusz

 

Är det denna du tänker på ?

 

"C3.33 AREA TARGET TYPE: The Area Target Type must be used at all time by mortars and whenever ordnance [EXC: LATW] attempts to fire SMOKE; otherwise it may be selected when firing HE (but not AP/HEAT HE Equivalency; 8.31). All (including friendly) non-Aerial units in the target hex can be hit (even by WP), except for those immune as per 3.4 [EXC: a mortar also hits all target-hex units that are out of its firer's (Spotter's, if one is being used; 9.3) LOS if that shot hit the non-hidden enemy target that currently was the hardest for it to hit (i.e., that received the highest net TH DRM for that shot)]."

Link to comment
Share on other sites

Då kommer en liten följdfråga:

I RB har en 82mm mortar lämnats obemannad på ett tak, då dess crew valde att utstå artilleribeskjutningen ett par våningar längre ner.

Jag har nu lust att skjuta på den obemannade granatkastaren, med målet att förstöra den. I random SW destruction hittade jag att obemannade vapen i target location också kan förstöras.

MEN:

1: Kan jag skjuta small arms/MGs på granatkastaren, för att försöka få en KIA?

2: Räknas elden som mot concealed target?

3: Om jag i stället skjuter granatkastare, kan den träffa crewn som är utom LOS men i samma hex? Räknas en obemannad granatkastare som "non-hidden enemy target"?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Då kommer en liten följdfråga:

I RB har en 82mm mortar lämnats obemannad på ett tak, då dess crew valde att utstå artilleribeskjutningen ett par våningar längre ner.

Jag har nu lust att skjuta på den obemannade granatkastaren, med målet att förstöra den. I random SW destruction hittade jag att obemannade vapen i target location också kan förstöras.

MEN:

1: Kan jag skjuta small arms/MGs på granatkastaren, för att försöka få en KIA?

2: Räknas elden som mot concealed target?

3: Om jag i stället skjuter granatkastare, kan den träffa crewn som är utom LOS men i samma hex? Räknas en obemannad granatkastare som "non-hidden enemy target"?

 

Janusz

Ytterligare följdfråga :

Hur träffas en hidden unit ?

Om jag har gömda enheter o icke gömda enheter i samma hex, är det helt enkelt så att om fienden slår två lägre på tärningarna (to hit cocealed target + 2 ) så plockas de fram ?

Eller ?

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

Då kommer en liten följdfråga:

I RB har en 82mm mortar lämnats obemannad på ett tak, då dess crew valde att utstå artilleribeskjutningen ett par våningar längre ner.

Jag har nu lust att skjuta på den obemannade granatkastaren, med målet att förstöra den. I random SW destruction hittade jag att obemannade vapen i target location också kan förstöras.

MEN:

1: Kan jag skjuta small arms/MGs på granatkastaren, för att försöka få en KIA?

Tror inte det - enligt A9.74 så kan obemannade SW/Guns endast förstöras av Indirect Fire eller OVR.

 

3: Om jag i stället skjuter granatkastare, kan den träffa crewn som är utom LOS men i samma hex? Räknas en obemannad granatkastare som "non-hidden enemy target"?

Jag har inte lusläst reglerna men jag skulle tro att den inte gör det.

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare följdfråga :

Hur träffas en hidden unit ?

Om jag har gömda enheter o icke gömda enheter i samma hex, är det helt enkelt så att om fienden slår två lägre på tärningarna (to hit cocealed target + 2 ) så plockas de fram ?

Eller ?

En HIP enhet räknas ju normal som en Concealed enhet, så den har en +2 To Hit DRM.

Men bara för att man träffas så tappar man inte HIP/Concealment.

Effektslaget på IFT-tabellen måste ge minst en PTC.

 

Ett fordon som är HIP/Concealed tappar dock HIP/? så fort den träffas av ordnance.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...