Jump to content

Clearing minefield in a wire location.


Fredrik Thylin

Recommended Posts

En ruta har både ett minefield och en wire. Hur gör man för att cleara minefield?

Som jag förstår så blir man sprängd åtminstone en gång, eftersom man måste gå in minefield rutan.

I B24.74 så står det att om minfältet är känt så kan så kan en enhet gå in i rutan utan att bli sprängda, men så vitt jag

förstår så fungerar inte det om det finns wire i samma ruta eftersom man hamnar ovanpå wire, och då kan man inte röja minfältet.

Är det korrekt?

Link to comment
Share on other sites

B24.74 Good Order Infantry may enter a Known minefield hex free of minefield attack by placing a partial TB, provided they expend their entire MF allotment to do so, become TI, and attempt to clear the minefield at the end of their CCPh.

Jag undrar om det skulle kunna innebära att om en Squad står intill en hex med Wire och Mines kan försöka utföra detta och om man då slår dr max 3 kan placeras under Wire, become TI, och försöka clear minefield at the end of CCPh. Om man slår dr mer än vad som krävs för att komma under Wire så lyckas inte detta och kan då drabbas av minorna? 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

När vi provspelade scenarion till Supporting Fire så upptäckte vi en riktigt konstig sak – Det GÅR att utföra Clearance av Roadblock när man står PÅ en Wire, utan några bieffekter! Däremot så kan man inte det när man ska röja minfält, och man undrar ju varför? Känns som ett fel, men man hade kanske en tanke med det från början…

 

Hur som helst, till frågan:

B24.74 MINEFIELD: Good Order Infantry may enter a Known minefield hex free of minefield attack by placing a partial TB, provided they expend their entire MF allotment to do so, become TI, and attempt to clear the minefield at the end of their CCPh.

Eftersom det kostar minst en poäng genom Wire, så är min tolkning att man precis som Fredrik skriver, måste ta en smäll från minfältet för att kunna cleara. Det går alltså inte göra en säker entry.

Väl genom minfält och Wire så gör man Clearance enligt B24.74:

Unpinned, Good Order Infantry in a minefield Location (but not on top of a Wire counter) which has not fired (or directed fire) during that Player Turn and becomes TI during its MPh in an attempt to clear mines may clear a lane through a minefield with a successful Clearance DR at the end of its Player Turn’s CCPh.

Svårare än så är det inte. :D

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, carlsson said:

Eftersom det kostar minst en poäng genom Wire, så är min tolkning att man precis som Fredrik skriver, måste ta en smäll från minfältet för att kunna cleara. Det går alltså inte göra en säker entry.

Ja. Förstår att det är det som gäller. 

Så bra då att jag har placerat alla mina Wire på mitt heltäckande minfält som försvarande Britt i ökenscenariot ASL 39 TURNING THE TABLES. 😁

Edited by M Söderberg
  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Om rutan med wire och mines  är level 1 och en skog, så kostar det 4 att gå in i rutan.

Är det fortfarande möjligt att använda b24.74 och gå in i rutan i  ett known minefield utan minsprängning, med tanke på 

att man redan använt alla MF?

I regeln så står det att röjningen sker i CCphase. Måste man röja om man gått in i rutan per b24.74?

 

Edited by Fredrik Thylin
Link to comment
Share on other sites

Direkt det ligger Wire i så kommer du behöva använda ”alla MF + minst 1”, därför kan du inte göra det.
 

Men du kanske menade att det låg minfält på nivå ett, men ingen Wire? I så fall så går det bra. Du använder ju alla MF. 
Så tolkar jag det iallafall.

Man måste inte försöka Clearance. Men man blir ju TI, så det finns inte så mycket annat man kan göra…

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...