Jump to content

ROAR recommended scenarios Modulgenomsnitt


Martin Svärd

Recommended Posts

I brist på annat har jag sammanställt den här tabellen:

 

Genomsnittsrekommendation från ROAR / Modul.

(Betygen 1-9 finns)

 

Populärordning:

Betyg/Modul

 

1. Gung Ho 6.73

2. Croix de Guerre 6.56

3. Code of Bushido 6.46

4. Beyond Valor 6.43

5. Doomed Battalions 6.11

6. Paratrooper 6.05

7. Hollow Legions 5.89

8. West of Alamein 5.86

9. Yanks 5.82

10. The Last Hurrah 5.75

11. Partisan! 5.71

 

Vad kan man dra för slutsatser av den här då? Partisaner är inte populära? PTO är väldigt kul? Gung Ho är en underskattad modul?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte ANTAL åsikter hjälper, det statistiska grundlaget är alltför litet oavsett för att göra några SOM HELST analyser överhuvudtaget på ett så komplext material som ASL scenarios och ROAR statistik kan inte användas i NÅGON form alls för att få en överblick över det BEGRÄNSADE antal rapporterade SUBJEKTIVA åsikter som kan vara registrerade av olika TYPER spelare med helt OLIKA typer förutsättningar för att göra ANTAGANDEN om spelbarhet för scenarios och deras "Fun Factor", dessutom är registrerad information ilagd under allt för lång tid för att ge en representativ bild av olika modulers popularitet eftersom de som skickat in "betyg" troligen är olika spelare och dessa siffror kan därmed ABSOLUT INTE jämföras modul/modul beroende på att spelares ICKE OBJETIVA åsikter troligen också blivit föremål för personlig registrering.

 

I övrigt fungerar ju ROAR OK. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte ANTAL åsikter hjälper, det statistiska grundlaget är alltför litet oavsett för att göra några SOM HELST analyser överhuvudtaget på ett så komplext material som ASL scenarios och ROAR statistik kan inte användas i NÅGON form alls för att få en överblick över det BEGRÄNSADE antal rapporterade SUBJEKTIVA åsikter som kan vara registrerade av olika TYPER spelare med helt OLIKA typer förutsättningar för att göra ANTAGANDEN om spelbarhet för scenarios och deras "Fun Factor", dessutom är registrerad information ilagd under allt för lång tid för att ge en representativ bild av olika modulers popularitet eftersom de som skickat in "betyg" troligen är olika spelare och dessa siffror kan därmed ABSOLUT INTE jämföras modul/modul beroende på att spelares ICKE OBJETIVA åsikter troligen också blivit föremål för personlig registrering.

 

I övrigt fungerar ju ROAR OK. :)

 

 

Helt fel, eftersom man _tycker_ att något är roligt eller inte så är mätningen helt ok.

Därmed inte sagt att du som individ kan använda det som ett verktyg för att hitta

ett kul scenario.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte ANTAL åsikter hjälper, det statistiska grundlaget är alltför litet oavsett för att göra några SOM HELST analyser överhuvudtaget på ett så komplext material som ASL scenarios och ROAR statistik kan inte användas i NÅGON form alls för att få en överblick över det BEGRÄNSADE antal rapporterade SUBJEKTIVA åsikter som kan vara registrerade av olika TYPER spelare med helt OLIKA typer förutsättningar för att göra ANTAGANDEN om spelbarhet för scenarios och deras "Fun Factor", dessutom är registrerad information ilagd under allt för lång tid för att ge en representativ bild av olika modulers popularitet eftersom de som skickat in "betyg" troligen är olika spelare och dessa siffror kan därmed ABSOLUT INTE jämföras modul/modul beroende på att spelares ICKE OBJETIVA åsikter troligen också blivit föremål för personlig registrering.

 

I övrigt fungerar ju ROAR OK. :)

 

Håller inte med, men du har delvis rätt.

 

Att registrera åsikter är ju nånting som visar vad majoriteten av dom som registrerar sin åsikt tycker. Man får anta att dom som registrerar är ett urval av den normala ASL-spelaren. Man kan alltså se att MAJORITETEN tycker si och så. Därför fungerar ROAR.

 

MEN - många scenarion har alldeles för få röster för att få ett bra underlag, och i de fallen fungerar INTE ROAR!

 

Jag anser som sagt att man kan se åt vilket håll det bär, är det fler än 50 röster så tycker jag nog att det går att lita på vad majoriteten av ASL-spelarna tycker om det.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

Att AoO kommer hamna på 11 plats (peta ner Partisan ett snäpp) efter att första nyhetsivern lagt sig?

 

Nope. De två moduler som rankas lägst ligger där både pga. av att de saknar fordon, samt att de presenterar usla trupper. Dessutom innrhöll de väl bräden somredan var släppta tidigare.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad att den här statistiken säger någonting. Även om det är svårt att säga exakt vad och hur mycket.

 

Antalet spelningar säger också mycket om hur bra scenariot är. Men även här finns en stor felmarginal, då småscenarion spelas betydligt oftare än stora.

 

Groix de Guerre och Gung Ho modulerna är dom mest balanserade modulerna (också enligt ROAR). Visst måste det höja en rekommenadtion? De scenarion som jag spelat från Croix de Guerre har nästan alla varit välbalanserade och vattentäta, om ni förstår vad jag menar.

 

Det scenario som fått överlägset lägst rekommendation var Piercing the Peel, som fick 3.26 i genomsnitt. Inget annat modulscenario har ett genomsnitt lägre än 4. Näst sämst var Fort McGregor på 4.47. Någon som spelat dessa? Inte jag, för när jag ser på scenariokortet verkar dom usla!

 

Det scenario som fått bäst betyg var Red Star, Red Sun på 7.64. Tvåa var Kashim på 7,52.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...