Jump to content

artilleri


Jerry

Recommended Posts

Hej någon.

 

Har man återigen spelat fel under alla sina 21 år som asl spelare ??

 

Här är frågan : Jag har fått kontakt med artilleriet jag har dragit ett svart kort (access) jag tänker kalla ner det där jag måste dra ett kort till, jag ser alltså ingen känd fiende.

 

Vad händer EGENTLIGEN i såfall, om jag drar ett rött kort (no access)

 

A. Jag förlorar artilleriet, temporärt denna turnen , men behåller original accessen,(behöver alltså inte dra ett nytt kort nästa försök) ?

 

B. Jag förlorar artilleriet, samt förlorar original kortet (original accessen), och startar med ett kort mindre nästa försök ?

 

någon som förstår problemet ?

 

jerry

Link to comment
Share on other sites

Notera att du kan med gott samvete lägga en SR/FFE på ett ställe där ingenting finns, UTAN att behöva dra ett extra kort (för att t ex i nästa runda dra ner den över fienden som kanske inte längre ligger concealed).

 

Nåväl, till frågan. Alternativ B är det som gäller:

 

C1.21: ... Battery Access must be attempted a second (i.e., an extra) time if one non-hidden enemy ground unit is in/adjacent-to the AR (or, when Converting, to the SR/FFE:C) counter's hex but none of those units are Known to the Observer...

 

... Failure to gain Battery Access (i.e., drawing a red card/chit at any time) does not break Radio Contact, but does cause all currently onboard AR/SR/FFE counters of that battery to be removed, Cancels its current Fire Mission (if any), and ends the Observer's and battery's OBA actions for that phase.

Link to comment
Share on other sites

En intressant grej.

Om du ha SR ute, och vill flytta den till annan hex där det bara finns icke-known, drar du ett extra kort.

Om du har deklarerat att du vill ha FFE, och den inte är accurate utan hoppar något steg, kan du tvingas dra extrakort igen, om även denna blast area endast innehåller trupper som inte är known.

 

Regeln är så krånglig för att man inte ska hitta leta efter lägen där man flyttar SR till ett helt tomt ställe, och med hindrance är säker på att det inte kommer vara accurate utan avvika och troligtvis smälla ner FFE på trupper som inte är known. På så vis hade man undvikit att dra extra kort och fortfarande fått effekt på okända trupper.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Regeln är så krånglig för att man inte ska hitta leta efter lägen där man flyttar SR till ett helt tomt ställe, och med hindrance är säker på att det inte kommer vara accurate utan avvika och troligtvis smälla ner FFE på trupper som inte är known. På så vis hade man undvikit att dra extra kort och fortfarande fått effekt på okända trupper.

 

Fast även i detta fallet måste du göra ett extra chit draw. Det är ju SR dom är inaccurate och landar någon annanstans. Sedan när den skall konverteras så måste ett extra chit draw göras.

 

Förutsatt att du försöker skicka ner artilleri bara på motståndares frågetecken

Eller bredvid fienden utan frågetecken fast dom är ur LOS från observern.

 

Notera dock att fiende enheter i Open Ground som har frågetecken räknas som Known för en

Observer (förutsatt att dom är i LOS såklart).

Link to comment
Share on other sites

Fast även i detta fallet måste du göra ett extra chit draw. Det är ju SR dom är inaccurate och landar någon annanstans. Sedan när den skall konverteras så måste ett extra chit draw göras.

Eller bredvid fienden utan frågetecken fast dom är ur LOS från observern.

 

Notera dock att fiende enheter i Open Ground som har frågetecken räknas som Known för en

Observer (förutsatt att dom är i LOS såklart).

 

 

Det börjar så smått att klarna.

Det är väl den därninga utformningen av förklaringen i flowcharten som ställer till det.

" If there are enemy units in or adjacent to the AR hex, are all of them unknown to the observer ? "

 

Så det betyder alltså : Om det INTE finns någon fiende så KAN jag placera min AR UTAN att dra ett nytt kort ??

 

Och så fort den där rutan i flowcharten kommer upp : ( " If there are enemy units.......)

Och där INTE finns fiender då kan jag hoppa över den rutan ??????

Link to comment
Share on other sites

Det börjar så smått att klarna.

Det är väl den därninga utformningen av förklaringen i flowcharten som ställer till det.

" If there are enemy units in or adjacent to the AR hex, are all of them unknown to the observer ? "

 

Så det betyder alltså : Om det INTE finns någon fiende så KAN jag placera min AR UTAN att dra ett nytt kort ??

 

Och så fort den där rutan i flowcharten kommer upp : ( " If there are enemy units.......)

Och där INTE finns fiender då kan jag hoppa över den rutan ??????

 

Låter korrekt

Link to comment
Share on other sites

Notera dock att fiende enheter i Open Ground som har frågetecken räknas som Known för en

Observer (förutsatt att dom är i LOS såklart).

 

Man lär sig nåt nytt varje dag! :)

I synnerhet när det gäller ASL... :P

 

 

C1.6: Concealed units in non-Concealment Terrain and in the LOS of a Good Order Observer are always considered Known to that Observer, but only for his OBA actions.

 

Så det betyder alltså : Om det INTE finns någon fiende så KAN jag placera min AR UTAN att dra ett nytt kort ??

 

Stämmer.

 

En bra taktik när fienden är concealad är just att skjuta ner AR minst två hexes från en concealed stack, för att nästa runda (när fienden kanske har visat sig) sikta in och brisera!

 

Riskera aldrig en Fire Mission genom att dra extra kort i onödan! ;)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...