andersb80 Posted May 5, 2023 Report Share Posted May 5, 2023 (edited) Jag läser meningen om grain hindrance TEM om och om igen men är fortfarade osäker 🙂 Hindrance between units on the same level as the Grain feature and therefore adds a +1 Hindrance DRM for every grain hex between the target and the firer in which the LOS crosses the Grain depiction. I exemplet nedan, vad blir det för TEM är det i S2, T2 respektive U2 för skytten i P1? Är det så enkelt som +1,+2,+3? Eller är S2 = 0? Edited May 5, 2023 by andersb80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted May 5, 2023 Report Share Posted May 5, 2023 S1, S2,S3 Noll TEM T1, T2 +1 Hindrance U1, U3 +2 Hindrance V1 +3 Hindrance Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted May 5, 2023 Author Report Share Posted May 5, 2023 Tackar. Då spelade vi korrekt 🙂 Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted May 5, 2023 Report Share Posted May 5, 2023 Jag vill bara lägga till att inte blanda ihop TEM med Hindrance som jag tycker görs i frågan. Det är TEM 0 i alla Grain hexes S1, S2, S3, T1, T2 U2. Däremot är det Hindrance +1 för varje grain hexes som LOS går över mellan Firer och Target. Sedan summeras ju totala Hindrance DRM med totala TEM till DRM som påverkar IFT. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
andersb80 Posted May 5, 2023 Author Report Share Posted May 5, 2023 Det har du rätt i förstås. Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target. Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner? Link to comment Share on other sites More sharing options...
M Söderberg Posted May 5, 2023 Report Share Posted May 5, 2023 11 minutes ago, andersb80 said: Jag antar att TEM bara används för modifieringar som kommer utifrån den hex som target är i och Hindrance används för modifieringar för hexes mellan unit som skjuter och target. Vad finns det för regelskillnader mellan TEM och Hindrance för övrigt, mer än olika definitioner? Din beskrivning summerar väl skillnaden ganska bra. Men som vanligt finns undantag. T.ex. SMOKE och FFE som ger Hindrance både i Target hex och Firer hex. ASLRB A6.7 och A7.6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted May 6, 2023 Report Share Posted May 6, 2023 I introt på kapitel B står det lite matnyttigt om TEM och Hindrance. Bland annat denna som kan vara viktig: B.10 LOS HINDRANCE BLOCKAGE: Any combination of SMOKE, vision (weather), and/or terrain LOS Hindrance DRM ≥ +6 blocks that LOS completely. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now