Jump to content

Motion Status Attempt baseras på den unit som rör på sig just nu?


M Söderberg

Recommended Posts

 

Jag läser i senaste eASLRB.
2.401 A Motion status attempt may be declared during the MPh of an enemy ground unit by any DEFENDING Mobile vehicle which makes a Motion attempt dr ≤ the number of MF/MP expended in its LOS by that unit during its MPh.

Jag läser detta som att jag behöver göra Motion Attempt för just den unit som flyttas just nu. Inte för någon som kanske flyttad tidigare i MPh. Med tanke på det jag gjort i Fet stil.

 

Men sedan läser jag STOP AND GO TRAFFIC by Ole Boe i annual '96

Note that a Motion Attempt can be made any­ time during the enemy's MPh. If an enemy unit expends three MF/MP in your vehicle's LOS, you can make the Motion Attempt immediately based on this MF/MP expenditure, or you can wait either until you have seen the movement of other enemy units, or even until the end of the enemy MPh, and still make a Motion Attempt based on the MF/MP expenditure of the first (or later) enemy units.

 

Jag läser också i ASL_Q&A_Total

D2.401 May a Motion Attempt dr be made at the end of the opponent's MPh using the MF/MP expenditure of any qualifying enemy unit?
A. Yes. [An95w; An96; Mw] {This is N/A with the ASLRBv2 wording of D2.401. SR}

Vad gäller nu egentligen? Jag tycker dessa tillsamman blir otydligt. Gällde kanske det som Ole Boe skrev, tidigare, men inte nu med ASLRBv2?

Måste Motion Attempt baseras på den just nu flyttande unit? Eller kan man vänta tills man ser vilka fler unit som rört på sig och sedan basera sin Motion Attempt på valfri unit?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, carlsson said:

Två tips här som många inte tänker på;

• Man kan göra Motion Attempt på alla enheter, alltså även Infanteri.

För utom en T-H Hero....

 

...en annan sak, fiende enheten man baserar det på behöver inte längre vara i LOS heller...händer dock inte så ofta att det sker...

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Klas Malmström said:

För utom en T-H Hero....

 

...en annan sak, fiende enheten man baserar det på behöver inte längre vara i LOS heller...händer dock inte så ofta att det sker...

Ja det är klart, TH Hero är speciella.

 

Punkt 2: Så ett fordon som spenderar 3 MP i LOS, och sedan kör 12 MP utanför LOS och där är klar, så kan man slå Motion Attempt när man vet att han är färdig? Det har jag aldrig tänkt på, kan vara bra ibland. :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carlsson said:

Punkt 2: Så ett fordon som spenderar 3 MP i LOS, och sedan kör 12 MP utanför LOS och där är klar, så kan man slå Motion Attempt när man vet att han är färdig? Det har jag aldrig tänkt på, kan vara bra ibland. :)

Ja, jag tror man kan göra det...ser inget i regeln som säger att man måsta ha LOS när själva tärningen rullas....

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, carlsson said:

Punkt 2: Så ett fordon som spenderar 3 MP i LOS, och sedan kör 12 MP utanför LOS och där är klar, så kan man slå Motion Attempt när man vet att han är färdig? Det har jag aldrig tänkt på, kan vara bra ibland. :) 

 

 

Som jag tolkar reglerna och Klas så skulle man behöva slå <=3 för att lyckas i detta exempel. Eftersom det står "dr ≤ the number of MF/MP expended in its LOS by that unit" 

Man får väl inte tillgodoräkna sig de extra MP/MF som spenerats utanför LOS?

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, M Söderberg said:

Som jag tolkar reglerna och Klas så skulle man behöva slå <=3 för att lyckas i detta exempel. Eftersom det står "dr ≤ the number of MF/MP expended in its LOS by that unit" 

Man får väl inte tillgodoräkna sig de extra MP/MF som spenerats utanför LOS?

 

Naturligtvis.

Vad jag inte sett/tänkt på är att man kan slå även efter att fienden har försvunnit ur LOS. Då kan man hålla sig lugn till dess att man vet att fienden har försvunnit, och sedan slå Motion attempt (om man nu vill det). 

Att köra upp mot en vagn som står i Motion eller står still kan vara helt avgörande för hur man agerar. :)

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...