Jump to content

Bra scenario?


Maglica

Recommended Posts

Hejsan,

här kommer ett litet ämne som intresserat mig.

 

Vilka faktorer gör att ett scenario spelas mer (eller mindre) än andra scenarios?

 

Vilka faktorer gör att ett scenario är bra (eller dåligt)?

 

Är korrelationen mellan de mest spelade scenariona och de bästa scenariona hög?

Link to comment
Share on other sites

Vilka faktorer gör att ett scenario spelas mer (eller mindre) än andra scenarios?

 

Först och främst storleken på scenariot. Vill man att många ska spela scenariot ska det inte finnas mer än 12 squads på någon av sidorna. Storleken avskräcker.

 

En annan sak är om det finns pansar eller guns med i scenariot. Ska så många som möjligt spela scenariot ska det finnas minst en pansarvagn på varje sida. Men absolut inte för många pansarvagnar.

 

PTO, natt och komplicerade regler avskräcker. Vill man vara säker så ska man ta ryssar mot tyskar på dagen.

 

Coola "leksaker" lockar också. Låt infanteriet ha några eldkastare, låt panzarvagnarna vara stora och tunga som en tiger till exempel. Du vet vad man skriver om Rumänernas crappiga vagnar på forumet. Det bästa är kanske om man tar en eldkastarvagn. Coolare vagn kan man inte ha.

Link to comment
Share on other sites

Lite data för diskussionen - mest spelade 2005 enligt ROAR.

 

 

Scenario - Playings

Kempf at Melikhovo [J94] -72

On to Florence [J99] - 48

Lend-Lease Attack [J98] - 47

The Five Pound Prize [sP115] - 44

For a Few Rounds More [J100] - 30

Grebbe End [J42] - 30

Eye of the Tiger [WCW7] - 28

Acts of Defiance (CH5 repub.) [A68] - 27

The Chernichivo Shuffle [sP110] - 27

3rd RTR in the Rain [J43] - 24

Vulcan's Forge [MP11] - 24

Link to comment
Share on other sites

"Kepf at Melikhovo".

Det är precis som Martin skriver. Det var 2005 års mest spelade.

1: Östfronten

2: Så litet att man kan spela och sedan vända på det för revansch på 4 timmar. Då blir det många spelningar.

3: Bägge sidor har OK trupper.

4: Bägge sidor har bra tanks.

5: Tyskarna har en FT-tank.

6: Ryssarna har lite HIP och en kanon.

7: Enkla SSRs (dock en terrain SSR som kanske minskat spelandet lite).

 

Men det var inte Roberts fråga, tror jag. Du menade kanske vad JAG tycker gör ett bra scenario.

 

Jag tycker att FOW är viktigt, att bägge sidor kan överraska sin motståndare. Att försvaret inte är helt statiskt. Gärna att bägge sidor får turas om att anfalla lite (som i Wintergewitter). En SSR eller ett fordon som kanske lägger till något ovanligt. Red marines of Ozereyka bay ger ryska squads tre erövrade rumänska granatkastare att försöka pressa någon effekt ur (vilket inte är lätt).

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Enligt ROAR data verkar Martin ha rätt på de flesta punkter.

Att vara publicerad i Journal är oxå ett bra dragplåster. (6 av 11)

 

En kvalitetsstämpel är nog om scenariot är gammalt och kommer upp på Top10,

i ROAR-fallet gäller detta framförallt:

 

Eye of the Tiger [WCW7] - 28

Acts of Defiance (CH5 repub.) [A68] - 27

Link to comment
Share on other sites

Och balansen kanske!

Av dessa är ju 3rd RTR in the Rain [J43] ett fantastiskt litet scenario.

Och har British 83 German 81 - 50.61% på ROAR

 

 

Balansen är definitivt viktig. Har inte kollat scenariona i listan, men jag skulle

vara förvånad om något av dem anses vara obalanserat.

Link to comment
Share on other sites

Är korrelationen mellan de mest spelade scenariona och de bästa scenariona hög?

Ja i princip, men nyhetsfaktorn slår också in här, ex så har jag två av de tre mest spelade scenarios på denna lista (vilket är otroligt roligt :) ). Men jag räknar inte med att något av dessa scenarios kommer vara inom topp 10 nästa år! Om man skall göra denna typ av lista från ROAR, tror jag att man skall ta bort de scenarios som är nya för året, då kommer du antagligen få en väldigt bra lista på uppskattade, balancerade och mycket spelade scenarios.

 

Sen är det ju också så att det finns mindre tid att spela stora scenarios, ex ett av de bästa scenarios som finns är ju Merzenhausen Zoo, men detta kommer antagligen aldrig komma in på denna 10 topp lista eftersom det helt enkelt blir spelat för sällan!

 

Vilka faktorer gör att ett scenario är bra (eller dåligt)?

Jag har fått många goda kommentarer på mina egna scenarios, nästan för mycket positivt faktiskt, men så har en del, (rätt många) också klagat på att de är för små så at Random events blir för drastiska.

Så ett bra scenario bör undvika att ha för mycket random events i SSR etc...

Däremot - Michaels extra ASO SSR till mitt scenario tycker jag är utomordentligt för turneringsspel.

 

BTW

Jag undrar ju över det totala antalet spelningar av J94. Av de som jag känner, använder HÖGST 10% av spelarna ROAR, troligen mindre, vad tror ni är en reellt uppskattad siffra på rapportering till ROAR?

Edited by ON TOP ASL
Link to comment
Share on other sites

Är korrelationen mellan de mest spelade scenariona och de bästa scenariona hög?

 

Personligen tycker jag att de flesta spelade scenarion på ROARen är bra scenarion. Inget snack om det. Samtidigt får inget av dom 11 scenariona som Robert redovisade någon 9 eller 10 i betyg av mig (på ROARens skala mellan 1-10).

 

Varför är inte dom bästa scenarion högst på ROARen då? Jag tycker om lite större scenarion där inte ett enda tärningsslag nästan avgör hela scenariot.

 

Exempel: Vad händer om en sniper knäpper 9-2 i Grebbe End? Vad händer om den Italiensktillverkade pansarvagnen slår 11 första slaget i On to Florence? Vad händer om en kanon på en tiger malfar i Lend-lease Attack?

 

Dessutom tycker jag att det är roligt när man har lite trupper att tilldela olika uppgifter i ett scenario. Är scenariona för små finns det ofta bara en anfallsmöjlighet som är vettig, och nästan aldrig mer än en försvarsmöjlighet. I mellanstora eller stora scenarion kan man spela ut mer taktiskt.

 

Nu ska jag inte klanka ner för mycket på mindre scenarion. Jag har själv gjort sådana och tycker dom är riktigt kul. Kul men inte bäst.

Link to comment
Share on other sites

Lite data för diskussionen - mest spelade 2005 enligt ROAR.

Scenario - Playings

Kempf at Melikhovo [J94] -72

On to Florence [J99] - 48

Lend-Lease Attack [J98] - 47

 

Att dom här tre är i topp är inte så konstigt:

All tre från en ny Journal (den kom väl förra året ? ) och relativt små.

 

Jag tror dom flesta som köper en ASL produkt gärna vill spela något från den direkt och då blir det nog oftast dom mindra scenariona.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...