Jump to content

Firelane och cowering


Janusz

Recommended Posts

Jag har en 467 med en LMG.

 

Jag skjuter med LMG och etablerar en FL.

 

Sedan skjuter gruppen och slår 4,4, cowering.

 

Avbryts min FL? I A9,22 står det att den bryts om "no firelane is placed if the manning infantry cowered". Men det handlar om läggandet.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig att det in någon Q&A, eller kanske i RBv2, finns en liten regel om att man inte behöver slå residual om man inte vill, eler så var det "om den inte kan ha någon effekt".

 

Praktexemplet är tanks som med sin +2 DRM kan ta en 1-firelane alla dar i veckan utom en snakes. Har man sen moral 8:a och inte tycker att en stun är kris så är det bara att köra omkring av hjärtans lust för att försöka paja vapen med B11 eller så hoppas man på SAN. Det var detta som ändringen visst skulle förhindra, har jag för mig.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Viktigt det där. Jag har dock för mig att det är "Om det inte kan ge effekt" som gäller...

 

Så här står det i A14.1:

A player is subject to Sniper attack during any PFPh, MPh, DFPh or AFPh whenever he makes a TH, MC, TC, non-OBA IFT, or Entrenching, Original DR [EXC: those made for Prisoners] equal to the enemy SAN. Any such DR that can yield no game result other than a SAN is not made [EXC: the DR required for an attack negated by blocked LOS (6.11) is made].

 

Och här är en officiell Q&A i ämnet:

 

A9.223 Must a Fire Lane attack be rolled even when the attack cannot get any result vs the moving enemy unit (e.g., a BU fully-armored AFV or an attack which receives too many positive DRM to be able to get any effect)?

A. No. {97}

 

Denna Q&A har dock inte letat sig in i version 2 av regelboken vad jag kan se. Men om man endast kan få effekt mot en CE AFV på 1,1 så kan man inte välja att inte attackera den med sin Fire Lane.

 

Men om fiendes AFV kör fram och tillbaka i en Fire Lane så ställer den inte till sattyg någon annanstans på kartan i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...