Jump to content

Hindrance wreck hindrance


Kokkaranta

Recommended Posts

Hallojs gott folk.

Måste få lite fart på forumet:)

 

Dåså.

Enhet i a1 skjuter på enhet i A3.

I a2 finns grain och ett wreck.

 

Vad är det för hindrance?

 

Vi har för oss att hindrance kan Max vara 1 per hex. Men kan inte hitta det relevanta regelrummet.

 

Ujujuj vad jag saknar mina regler. De verkar ha försvunnit i flytten.

Link to comment
Share on other sites

Hallojs gott folk.

Måste få lite fart på forumet:)

 

:)

 

Wreck och Smoke Hindrance är den enda hindrance som är kumulativ med annan hindrance i samma hex (såvitt jag vet).

 

D9.3: This TEM is applicable only if the unit can claim no other positive TEM, but is cumulative with any SMOKE/Hindrance DRM applicable to the firer.

 

I ditt fall är alltså Hindrance +2.

Link to comment
Share on other sites

Night LV och mist är ju också kumulativt.

Tackar Carlsson! Exemplarisk service.

Night och Mist är dock inte LOS Hinrances utan endast LV Hindrances och inte heller kopplade till specifika hexar.

 

FFE Hindrance är också kumultativ. Jag undrar om inte alla är mer eller minder kumultativa per A.17.

Link to comment
Share on other sites

Orchard och Grain är inte kumulativa. Å andra sidan är dom sällan i samma hex.... :huh:

 

Vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med mitt statement, vet bara på att jag reagerat på att just Wrecks och (vissa) fordon är kumulativa med terräng i egen hex. Allt annat är antingen eller. Men jag kan inte komma på nån annan Hindrance just nu som kan vara i t ex en Orchardhex.

Jag tänker nog på de fall där LOS går genom flera olika Hindrances, men läggs bara ihop om dom är olika långt från skytten. Till skillnad från just Wreck/Fordon som läggs till ändå.

 

Flummigt inlägg :D

Link to comment
Share on other sites

Hur är det nu med SMOKE.... Om det ligger 2 +3 smoke i en ruta... Är det + 6?

Nej, max genom/in-i en hex med SMOKE är +3 (+4 ut ur), oavsett hur mångs Smoke counters det är där.

 

A24.2:

"...There is no limit to the number of SMOKE counters which can be placed in a hex but the total Hindrance DRM of SMOKE for any one Location can never be more than +3 ..."

Link to comment
Share on other sites

Så om enhet och smoke ligger i a1 och a2 så ser de inte varandra.

Om det ligger +3 rök i hex a1 där en rysk enhet står och +2 rök i hex a2, och en tysk enhet i hex a3 så ser tysken

ryssen men ryssen ser ej tysken pga att det blir +1 extra för ryssen som står i röken.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...