Jump to content

PAATC concealment loss vs Vehicles


Martin Svärd

Recommended Posts

En reglefråga.

 

En vehicle åker in i en Orchard ruta där en HIP MMC ligger. Vad händer?

 

Min tolkning är att enheten automatiskt övergår från HIP till concealment, därefter får valet att slå PAATC om den vill behålla concealment eller inte, därefter välja att skjuta på fordonet eller inte, därefter väljer fordonet om det vill göra en OVR eller inte. Har jag rätt? I så fall, varför står så många av reglerna under OVR och inte någon annanstans? :blink:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att den HIP:ade enheten behåller sin HIP om han lyckas med PAATC...

ööööööhhh - knappast spelbart.

 

Oj vänta, ska bara slå en PAATC, hmmmm OK, då kan du köra vidare - inget har hänt :rolleyes:

(Med spel-ledare hade ju detta fungerat utmärkt, men tyvärr inte så många som vill vara spelledare i fall det bara kommer en situation med HIP - men man vet aldrig :D ).

Link to comment
Share on other sites

Vad jag kan se så fungerar det faktiskt så. Visst, det kanske inte är så viktigt att behålla HIP när man väl har slagit sin PAATC, men ibland kan det ju ha betydelse.¨

 

...och vad gäller var reglerna står så vet jag inte vilka regler som skulle ha stått på andra ställen? Den enda jag vet som känns konstig är "CC Reaction Fire" som kan användas även om fordon inte gör OVR, men annars så står väl det mesta där man kan förvänta sig det?

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Tusen Tack! :D

 

Det där med HIP hade jag inte tänkt på... Men en fördel att behålla sin HIP är att man är 100% sniper skyddad! ;)

 

...och vad gäller var reglerna står så vet jag inte vilka regler som skulle ha stått på andra ställen?

 

Jag tänkte mest på att PAATC regeln som är skriven under OVR avsnittet. Där finns inget som direkt säger PAATC regeln gäller även om man inte gör en OVR. Hursomhelst har jag inte regelboken här på jobbet, :( så jag vet nu inte exakt hur det stod skrivet. Tack i alla fall för att ni hjälpte till! :D

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte mest på att PAATC regeln som är skriven under OVR avsnittet.  Där finns inget som direkt säger PAATC regeln gäller även om man inte gör en OVR. Hursomhelst har jag inte regelboken här på jobbet,  :(  så jag vet nu inte exakt hur det stod skrivet. Tack i alla fall för att ni hjälpte till!  :D

 

Vad jag kan se från A12.41 så måste man ta en PAATC om man är concealed och ett fordon från den lede fi kör in i rutan oavsett om han deklarerar en OVR eller inte.

 

"12.41 OVR: Should an "unbroken" (12.1) vehicle enter a concealed enemy's Location without using Bypass or a woods-road, all concealed enemy Personnel [EXC: those exempt from PAATC] in that Location must instantly either be revealed voluntarily (12.14) or take one combined PAATC (1PAATC if any of these ordinarily take 1PAATC) using the lowest current Morale Level among them, modified by the DRM of the best unpinned friendly Good Order leader present. A Dummy stack takes its PAATC with a Morale Level of 7. If that PAATC is failed, all those subjected to it are immediately pinned and revealed. If the Location contained no Known enemy unit when the vehicle entered it, OVR expenditure is NA until the combined PAATC (if any) has been resolved, after which the vehicle may conduct an OVR if able to (D7.1). In all cases, if the PAATC is passed, those concealed units remain concealed and thus can be OVR only as Area Fire; if no OVR is made, the vehicle it still subject to attack (including CC Reaction Fire: D7.21) by any eligible unit(s) in the normal manner."

Link to comment
Share on other sites

Angående frågan om hur man slår så brukar vi slå i hemlighet om nåt sånt händer, t ex om OBA drabbar enheter som ingen har LOS till.

 

Dvs, man slår sina tärningar som om det inte betyder nåt och blir det resultat avbryter man.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...