Jump to content

Bounding First Fire-frågor


carlsson
 Share

Recommended Posts

Några frågor som har med Bounding First Fire att göra!

 

Fråga 1

 

Fordon A kommer från sidan på Fordon B.

post-1-1126208990.png

 

Fordon B skjuter med kulspruta mot Fordon A och vrider på så sätt upp sin CA.

post-1-1126209119.png

 

Nästa poäng som Fordon A spenderar så vill fordon B skjuta med sitt MA.

post-1-1126209021.png

 

Räknar man då med Case A (CA-vridning) i MA-skottet?

 

D5.12 säger:

The Case A DRM is applicable only to a Gun which made a CA change as part of its shot. If a Gun makes a CA change and fires with a Case A DRM and then fires again in the same phase, the Case A DRM will not apply unless it changes its CA again for the next shot.

 

Eftersom CA-vridningen inte är en del av MA-skottet så borde det inte bli några plus.

 

D3.51 säger däremot:

Once a vehicle fires any turret-mounted weapon, any of its other turret-mounted weapons which fire within the current respective CA must pay the same CA Change penalty as the first weapon which fired.

 

...här framgår det att det visst är +DRM för CA-ändringen, men bara om fordonet har gjort en tornvridning. Vad händer om vagnen i frågan är NT då... (Nu kan man ju iofs använda sin Common sense, men ändå)? :blink:

 

 

Fråga 2

 

Bounding First Firer

D3.51 igen:

Once any vehicular weapon fires, its other weapons may fire in that phase only from that same hex [EXC: OVR; and MA retaining a Multiple ROF may fire again from another hex if the previous shot(s) were Bounding First Fire].

 

Och detta gäller alltså även Intensive Fire?

Dvs, det går inte åka fram till fiende-vagnen, lossa ett skott, åka vidare och IF:a in ett skott till från sidan t ex?

Link to comment
Share on other sites

Räknar man då med Case A (CA-vridning) i MA-skottet?

Ja, det gör man.

 

...här framgår det att det visst är +DRM för CA-ändringen, men bara om fordonet har gjort en tornvridning. Vad händer om vagnen i frågan är NT då... (Nu kan man ju iofs använda sin Common sense, men ändå)?  :blink:

Tja, om man läser hela regeln så kommer man efter ett tag till "These same principles also apply to bow-mounted weapons if changing the VCA to fire."...

 

Och detta gäller alltså även Intensive Fire?

Dvs, det går inte åka fram till fiende-vagnen, lossa ett skott, åka vidare och IF:a in ett skott till från sidan t ex?

Jag ser undantaget i D3.51 som en sammanfattning av vad som står i D3.3-.31, och där finns det inget som förbjuder det du vill göra. Texten i ett undantag är ju inte alltid uttömmande, som bekant, så jag litar hellre på en lite mer utförlig regel.

Link to comment
Share on other sites

Fråga 2

 

Bounding First Firer

D3.51 igen:

Once any vehicular weapon fires, its other weapons may fire in that phase only from that same hex [EXC: OVR; and MA retaining a Multiple ROF may fire again from another hex if the previous shot(s) were Bounding First Fire].

 

Och detta gäller alltså även Intensive Fire?

Dvs, det går inte åka fram till fiende-vagnen, lossa ett skott, åka vidare och IF:a in ett skott till från sidan t ex?

 

Det står ju faktisk att "andra" vapen inte får skjuta från någon annan hex - så det låter som om det är tillåtet.

 

Som om man skjuter kanonen från en hex och om man inte skjuter något annat vapen så borde det vara tillåtet att åka till en ny hex och skjuta kanonen igen.

Link to comment
Share on other sites

Som om man skjuter kanonen från en hex och om man inte skjuter något annat vapen så borde det vara tillåtet att åka till en ny hex och skjuta kanonen igen.

Jo, det här är helt klart tillåtet. Problemet är att D3.32 (t.ex.) bara nämner ROF och inte IF. Det vore rimligt att behandla IF som ytterligare ett ROF-skott, men som reglerna är formulerade så fungerar det inte så.

Edited by pmanlig
Link to comment
Share on other sites

Jo, det här är helt klart tillåtet. Problemet är att D3.32 (t.ex.) bara nämner ROF och inte IF. Det vore rimligt att behandla IF som ytterligare ett ROF-skott, men som reglerna är formulerade så fungerar det inte så.

 

Så om man inte får ROF med det första skotten får man åka vidare och skjuta ett IF skott från en annan hex ?

Link to comment
Share on other sites

Så om man inte får ROF med det första skotten får man åka vidare och skjuta ett IF skott från en annan hex ?

Det är det som är frågan. :)

 

Jag skulle säga att ja, man får göra det. Det är dock inte så tydligt. Det som kastar tvivel över situationen är bl.a. D3.32 som gör att:

 

* Om man skjuter ett skott och får ROF så får man skjuta igen i AFPH.

* Om man skjuter ett skott och inte har ROF för man inte skjuta IF i AFPh.

 

Varför skall reglerna göra skillnad på ROF och IF i ovanstående fall? Har ingen aning, och jag tycker att det vore rimligare om båda fungerade på samma sätt. Men, så är det inte vad jag kan se - och om det är skillnad på ROF och IF i det här fallet så kanske det är skillnad i MPh också. Om det vore upp till mig skulle jag säga att det inte är någon skillnad, men jag är ju inte officiell regeltolkare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...