Jump to content

Leader creation


Janusz
 Share

Recommended Posts

Två grupper ligger brutna i samma location. EN tar Self rally och skapar en ledare på en 2:a.

 

Kan den nya ledaren ralla den andra, fortfarande brutna, gruppen?

Janusz

 

Vad jag kan utläsa från Rally reglerna i A10 kapitlet så kan man använda den "nya" ledaren för att försöka ralla andra enheter.

Link to comment
Share on other sites

Två grupper ligger brutna i samma location. EN tar Self rally och skapar en ledare på en 2:a.

 

Kan den nya ledaren ralla den andra, fortfarande brutna, gruppen?

Jadå. Ledaren som skapas delar samma status som den enhet som skapade honom, så det räknas som om han har slagit en self-rally för sig själv. Det är dock helt OK att först slå self-rally för en ledare och sedan ralla enheter med samma ledare (A10.71, sista meningen).

Link to comment
Share on other sites

Hej Grabbar

 

Jag skulle tro att det räknas som en action eftersom han delar status med den skapande gruppen som u har tagit en action men samtidigt så tror jag inte att det regelmässigt är så.

Man får väl hitta på en husregel eller så kanske Mattias och Patrik har någon fin logik-förklaring som inte ens de själva förstår vad den egentligen säger.

(Sorry Mattias, kunde inte använda den kängan mot Patrik utan att inkludera dig).

:P

Link to comment
Share on other sites

Det är en nästan religös fråga. Räknas det som en action i rally-fasen att skapas?

Varför skulle det vara det? I CC är det uppenbart att ledaren inte bara får skapas, utan också agera. När en hjälte skapas så står det att hjälten har samma fire/movement status som enheten han skapas ifrån, och det är underförstått att han inte har genomfört ett "skapande" som hindrar honom från att göra annat i fasen.

 

En ledare som skapas i RPh? Tja, eftersom det inte står något specifikt så förutsätter jag att det fallet skall behandlas på samma sätt som liknande situationer - d.v.s. ledaren får agera i samma fas som han skapas.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...