Jump to content

Residual FP vs movement IN Factory?


carlsson
 Share

Recommended Posts

Situation: En enhet rör sig (NAM) från en Fabriksplats till en annan, i den senare ligger Residual Firepower. Vad blir DRM?

 

Enligt B23.741 så är det Factory TEM som används när enheter rör sig inne i fabriken. Detta verkar helt vansinnigt, eftersom den ursprungliga elden (som placerade RF:n) skjöts utifrån fabriken.

 

B23.741: For Residual FP in a Factory Location, Building TEM applies if the moving unit is entering by crossing a non-building hexside or Bypassing in the hex; otherwise, Factory TEM applies.

 

På bilden:

I O10 ligger RF 2 som har skjutits från M10.

Enhet kommer från O9, han går till O10.

Blir DRM +0 (Factory TEM) eller +2 (building TEM)?

post-1-1119871172.jpg

Link to comment
Share on other sites

Situation: En enhet rör sig (NAM) från en Fabriksplats till en annan, i den senare ligger Residual Firepower. Vad blir DRM?

 

[snip, snip]

 

B23.741: For Residual FP in a Factory Location, Building TEM applies if the moving unit is entering by crossing a non-building hexside or Bypassing in the hex; otherwise, Factory TEM applies.

 

I B23.741 ligger väl svaret på frågan. Kommer man via en building hexside, så gäller Factory TEM, annars Building TEM.

Link to comment
Share on other sites

Kanske. Ungefär lika konstigt att man får Building TEM när man bypass:ar.

En tanke är väl att man inte skall behöva hålla reda på vart elden som la RF kom ifrån.

Jo, visst är det så att tanken är att underlätta hanteringen av RFP. Man får full TEM när man går i bypass, vilket är någon slags mellanting mellan att inte få TEM alls (& -2 FFNAM/FFMO) och att inte drabbas alls (för att man bypassar på fel sida). Därmed slipper man hålla rätt på varifrån eldgivningen kom. Det som är udda med bypass beror alltså på att man har gjort en förenkling; det är en abstraktion.

 

Om man skall tillämpa samma resonemang på fabriker så borde man alltid få +3 TEM (om det finns en yttervägg) elller +1 TEM (i en interior hex) oavsett hur man flyttar i rutan. Då vore hanteringen konsekvent. Just specialfallet som lagts till ger ju den effekt som Andreas påpekar (att det är bättre att använda bypass för att det påverkar RFP-attacken) och det är här resultatet av att man har försökt göra regeln mindre abstrakt. Det gör regeln skum i mitt tycke; jag kan förstå om det blir konstiga bieffekter när man lägger sig på en mer abstrakt nivå för att göra det lättare att spela, men om det blir konstiga bieffekter av en regel som är krångligare att spela med och mer realistisk så känns det fel. Jag kan heller inte se något verklighetsskäl för att regeln skall vara som den är; den kanske är mer "realistisk" om eldgivningen kommer inifrån fabriken, men absolut inte om den kommer utifrån.

Link to comment
Share on other sites

Kan hålla med om att det hade varit enklare om man alltid hade Building TEM eller Factory TEM när man går in i en Factory Location med RFP.

 

Det är ju inte så att det tillför spelet något (tycker inte jag i alla fall) att ha två olika fall.

 

Så regeln är kanske lite skum (i alla fall vissa effekter den får) - men inte oklar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...