Jump to content

Intressant användning av PF!


Recommended Posts

Tyskt infanteri har Panzerfaust efter September 1943.

 

Blir du Berserk med en sådan enhet, glöm inte att försöka plocka fram en faust när du kommit fram till fienden (om han är i hus), och skjut sedan utan att bry dig om Backblasten. Effekten från Backblasten drabbar alla i samma Location, även fienden!

 

Kan ofta vara elakare än att skjuta med TPBF / 2 + TEM...

 

 

:P

Link to post
Share on other sites

Jag har lyckats överträffa det med en RCL:

 

Fi i rutan brevid. Skjut på fi i motsatt riktning. Träffa Fi och gör skada. Ta näste Fi med backblast. Kom undan oskadd eftersom du själv skjuter.

 

Notera dock att detta var tillåtet i v1, men inte är tillåtet i v2 eftersom "unarmoured unit" har ändrats till "unarmoured friendly/Meelee unit". Fullständigt sjuk förändring i mitt tycke, men så är det.

Link to post
Share on other sites
Jag har lyckats överträffa det med en RCL:

 

Fi i rutan brevid. Skjut på fi i motsatt riktning. Träffa Fi och gör skada. Ta näste Fi med backblast. Kom undan oskadd eftersom du själv skjuter.

 

Notera dock att detta var tillåtet i v1, men inte är tillåtet i v2 eftersom "unarmoured unit" har ändrats till "unarmoured friendly/Meelee unit". Fullständigt sjuk förändring i mitt tycke, men så är det.

 

Det är väl fortfarande så att den enheten som skjuter inte drabbas ?

 

Sedan är väl Backblasten från en RCL lite speciell om jag minns korrekt - man blir väl TI i vissa lägen och i andra lägen blir man attackerad på 1 FP tabellen.

Link to post
Share on other sites

En annan använding av PF som jag tror är tillåten är att skjuta in i en Melee i t.ex. ett hus.

 

Finns det fiende enheter i Melee:n som har SW/Guns kan man automatiskt välja dom som målet vid en träff.

 

A13.31:

"As a one-shot weapon, a PF may not directly affect more than one unit when fired at an Infantry/Cavalry target (see 8.31) unless the Random Selection DR indicates several units are affected. However, once a hit is gained vs a multi-target Location and prior to any Random Selection, the firer can select the unit to be affected, provided that unit is Known and manning a Gun/SW."

Link to post
Share on other sites
Det är väl fortfarande så att den enheten som skjuter inte drabbas ?

Japp. Därav formuleringen "Kom undan oskadd eftersom du själv skjuter."

 

Sedan är väl Backblasten från en RCL lite speciell om jag minns korrekt - man blir väl TI i vissa lägen och i andra lägen blir man attackerad på 1 FP tabellen.

Ja, det stämmer också. Om enheten som drabbas av backblast har skjutit/flyttat så blir det en attack, annars TI.

Link to post
Share on other sites
Notera dock att detta var tillåtet i v1, men inte är tillåtet i v2 eftersom "unarmoured unit" har ändrats till "unarmoured friendly/Meelee unit". Fullständigt sjuk förändring i mitt tycke, men så är det.

 

Är nog lite trög denna morgon - men vad är det som inte längre är tillåtet enl. v2 ?

Link to post
Share on other sites
Är nog lite trög denna morgon - men vad är det som inte längre är tillåtet enl. v2 ?

I v1 kunde man göra en fuling och skjuta åt fel håll för att drabba motståndare i rutan brevid med backblast (1 tärning på 1-tabellen i stället för TH+effekt). I v2 kan man inte längre göra det eftersom endast "friendly/Meelee" enheter drabbas.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...