Jump to content

Concealment Loss


carlsson

Recommended Posts

Är Kindling Attempt Concealment loss?

 

Medan vi är inne på ämnet, blir en enhet av med sin Concealment om ingen fiendeenhet har LOS till honom?

Ex:

1. Enhet A går in i ett minfält och drabbas av ett resultat så att han blir PIN. Blir han av med Concealment trots att ingen fiende ser honom?

2. Enhet B blir PIN pga Snipern. Blir han av med Concealment om ingen fiendeenhet ser honom?

3. En dummystack går in i ett minfält; Tar den då MC/TC med ML7, som under OBA, eller försvinner den rakt av?

Link to comment
Share on other sites

Korrekt for både A og B.

 

Merk at i tilfelle B så kan du skyte fritt på broken, Melee og Concealed units uten å miste concealment selv, da du må være i LOS til en Good Order enemy unit for å miste "?". Du trenger bare å si hvor mange FP du skyter med.

 

Hvis de du skyter på er Concealed units, så vil du miste Concealment selv, men bare hvis motstanderen din velger å midlertidig vise deg en ekte enhet.

 

Forøvrig så er det å deklarere Human Wave en ting som gjør at du mister concealment selv uten noen fiender i LOS (som Berserk og Broken).

Link to comment
Share on other sites

En kul situation är när man har en Gun som är HIP. Det finns ett par udda situationer:

 

1) Om man skjuter specialammunition så förlorar man inte ens HIP om man inte har rätt typ av ammunition. Det kan naturligtvis göra motståndaren lite nervös... :)

 

2) Om man inte har LOS, så avslöjas inte kanonen, har jag för mig. Även detta kan göra folk nervösa, och det kan man ju utnyttja genom att köra en bluff (d.v.s. skjuta fast man VET att man inte ser).

 

3) Om man bara har LOS till gömda enheter så kan motståndaren få svårt att veta vilken enhet han skall avslöja är riktig för att se kanonen. Ofta kanske han avslöjar den enhet man skjuter på, men om det är en dummy...

 

Ett annat skoj trick med concealment är att placera en enhet som automatiskt förlorar ? i en ruta där man har elaka saker. När motståndaren så flyttar en icke-concealed enhet in i en ruta man vill skjuta på så stoppar man och drar LOS "för att kolla om mitt foxhole blir avslöjat". Sedan vet de två HMG som finns i nämnda foxhole precis var de har LOS och riktiga enheter att skjuta på! :D

Link to comment
Share on other sites

2) Om man inte har LOS, så avslöjas inte kanonen, har jag för mig. Även detta kan göra folk nervösa, och det kan man ju utnyttja genom att köra en bluff (d.v.s. skjuta fast man VET att man inte ser).

 

Och hur genomförs detta, rent praktiskt. Deklarerar du skott mot "A7", från "?". Mäter du LOF och sedan LOS till EU:s utan att motståndaren får se?

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Och hur genomförs detta, rent praktiskt. Deklarerar du skott mot "A7", från "?". Mäter du LOF och sedan LOS till EU:s utan att motståndaren får se?

Unegfär så, ja. Precis som man t.ex. drar LOS från en OBA Observer som är HIP, utan att motståndaren får se det. Skillnaden är ju att motståndaren får försöka avslöja kanonen, och måste då visa en riktig enhet - fast han vet inte nödvändigtvis var...

 

(Vet inte om/var det står uttryckligen att man får kontrollera LOS utan att motståndaren ser - det kan vara gammal vana eftersom alla jag har träffat på har spelat så.)

Link to comment
Share on other sites

En kul situation är när man har en Gun som är HIP. Det finns ett par udda situationer:

 

2) Om man inte har LOS, så avslöjas inte kanonen, har jag för mig. Även detta kan göra folk nervösa, och det kan man ju utnyttja genom att köra en bluff (d.v.s. skjuta fast man VET att man inte ser).

Tar man inte fram kanonen under ett ? om man vill skjuta ?

Den kan väl inte vara kvar HIP ?, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Tar man inte fram kanonen under ett ? om man vill skjuta ?

Den kan väl inte vara kvar HIP ?, eller ?

Nix. Om det inte är någon enhet som har LOS till kanonen tas den inte fram:

 

A12.34: "... An Emplaced hidden/concealed Gun that fires is revealed if the colored dr of its Original TH DR is ≥ 5 and the nearest Good Order enemy ground Unit with a LOS to it is within 16 hexes, or if that dr is a 6 and the nearest such unit with a LOS to it is at ≥ 17 hexes; otherwise that Gun is placed (or remains) beneath a "?" [EXC: if it is considered not to have fired (C8.9); it retains HIP if no Good Order enemy ground unit has a LOS to it when it fires at other than a FB/DB (E7); a RCL (C12.22), or a Gun firing at-zero-range/using-IFE, is always revealed if it fires while in the LOS of any Good Order enemy ground unit]. ..."

 

Notera att det är ett semikolon strax innan den kursiva texten - det är lätt att tro att det stycket hänger ihop med föregående (när man missar ammo depletion) men det gör det inte.

 

Om det finns en Good Order eller är ju upp till motståndaren att visa; en dummy är inte Good Order.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...