Jump to content

FL vs. HW ?


TSUN

Recommended Posts

Hej !

Ryssarna håller på med en Human Wave.

I andra impulvågen lägger en tysk squad en firelane (FL) som DFirstfire.

Under den tredje impulsvågen kommer några av rysarna in i tyskens ruta och FL:n blir cancellerad.

Vad händer med de andra ryssarn som rusar rakt in i FL:n i samma (3:e)impulsvåg?

Ligger FL-residual kvar under hela impulsvågen eller blir den cancellerad direkt utan att kunna attackera?

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert!

Jag är inte sker på att jag förstår liknelsen eftersom FL:n inte lämnar residual i squadens egen ruta, eller ...?

 

Annan fråga: Lämnar TPBF residual som drabbar eventuellt andra ryssar som också går in i tysken ruta på 4:e impulsvågen?

 

/Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hej !

Ryssarna håller på med en Human Wave.

I andra impulvågen lägger en tysk squad en firelane (FL) som DFirstfire.

Under den tredje impulsvågen kommer några av rysarna in i tyskens ruta och FL:n blir cancellerad.

Vad händer med de andra ryssarn som rusar rakt in i FL:n i samma (3:e)impulsvåg?

Ligger FL-residual kvar under hela impulsvågen eller blir den cancellerad direkt utan att kunna attackera?

 

/Thomas

 

Här är reglen om DFF mot en HW:

25.233 DEFENSIVE FIRST FIRE: Minefield/OBA/Residual FP attacks in the Location that is being left are resolved immediately as each HW Unit moves, while such attacks in the Location being entered are resolved after all HW Units have finished moving that Impulse. The DEFENDER can then First Fire on any Location(s) presently occupied by HW Units before the Impulse ends.

 

En residual attack i hexar som enheter går in i sker efter att alla enheter har gjort sin förflyttning i impulsen. Så jag skulle nog säga att FireLane då är är borta eftersom en enhet i impulsen har gått in i hexen där FL kom ifrån.

Link to comment
Share on other sites

Hej Robert!

Jag är inte sker på att jag förstår liknelsen eftersom FL:n inte lämnar residual i squadens egen ruta, eller ...?

 

Enligt A9.22 "Fire Lane Residual FP TPBF is NA" - så attackerar inte en FL i samma hex "som den kommer ifrån".

 

Annan fråga: Lämnar TPBF residual som drabbar eventuellt andra ryssar som också går in i tysken ruta på 4:e impulsvågen?

 

Ja TPBF från t.ex. inherent FP lämnar residual i samma hex, och drabbar andra som går in i hexen senare.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...