Jump to content

Placera DC vs Residual FP


carlsson
 Share

Recommended Posts

Jag satt och kollade lite regler om Residual FP (RFP) och stötte på en situation som jag tror att "alla" spelar fel på! Iallafall har jag alltid spelat så här när det gäller att placera en DC, och jag har aldrig varit med om något annorlunda på turnering:

  1. Enheten går Adjacent Fienden.
  2. Fienden skjuter.
  3. RFP placeras ut.
  4. Enheten deklarerar att den placerar DC:n.
  5. Enheten drabbas av RFP. 
  6. Om enhetn nu affekteras av RFP:n, t ex bryter eller Pinnas, så placeras inte DC:n.

Det känns igen, eller hur?

MEN – Enligt A8.22 så händer steg 5 och 6 först EFTER att DC:n har placerats!

• Residual FP does not attack until any activity that a MF/MP expenditure allowed is completed (e.g., placing SMOKE grenades, SW Recovery, Searching, firing a Smoke Dispenser, etc.).

Jag kan heller inte hitta något som negligerar detta i DC-reglerna. Däremot hittar jag en väldigt konstig mening under A23.3:  

Should the Placing unit survive (unbroken and unpinned, even if newly berserk) all enemy Defensive First Fire, Subsequent First Fire, and FPF in the Placement Hex (including any resulting from the expenditure of MF in the Placement of that DC), the weapon is considered operably Placed.

Vad betyder den parantesen, det känns inte riktigt som korrekt engelska?

Link to comment
Share on other sites

DC har "placerats" efter att MF har spenderats och innan Residual FP har attackerat....men den är inte "operativt placerad" om inte enheter överlever def. fire unbroken/unpinned.

A23.3:
"Should the Placing unit survive (unbroken and unpinned, even if newly berserk) all enemy Defensive First Fire, Subsequent First Fire, and FPF in the Placement Hex (including any resulting from the expenditure of MF in the Placement of that DC), the weapon is considered operably Placed.... ...However, if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement, the DC is not operably Placed,..:"

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, carlsson said:

Och eftersom Residual Firepower inte attackerar förrän efter att alla MF har spenderats (enligt A8.22), så är alltså DC:n placerad även om enheten bryter pga denna RFP? 

Den blir inte operably placed om enheten bryter. Spelar ingen roll om det är RFP eller inte som attackerar. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Klas Malmström said:

Den blir inte operably placed om enheten bryter. Spelar ingen roll om det är RFP eller inte som attackerar. 

Så då ligger DC kvar och kan plockas upp av andra enheter? 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, ago said:

Så då ligger DC kvar och kan plockas upp av andra enheter? 

Nej, enheten som försökte placera den behåller den - den blev ju inte "operativt" placerad...

A23.3:
"However, if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement, the DC is not operably Placed, remains with the Placing unit (or in the Placing units Location if the unit is eliminated)..."

 

  • Thumbs up 1
Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att intentionen för regeln är sådan, och att alla spelar så, men det är ju faktiskt inte vad som står.

Jag stör mig på att det i en regel står "during" och en annan regel står "completed".

Okej, om man övertalar sig själv att "during" är "inklusive RFP" så stämmer det ju, men eftersom RFP attackerar när placerandet är completed, så är det ju inte during längre... 🤪

Varför kommer t ex rök ut? (för att DC-reglerna har en specialregel som heter "operably Placed" antagligen.)

I A23.3 Står det if the Placing unit is broken, pinned, or eliminated before or during Placement

I A8.22 står det Residual FP does not attack until any activity that a MF/MP expenditure allowed is completed

Det är upplagt för feltolkningar och enda anledningen till att vi spelar som vi gör är för att alla spelar så. Vilket antagligen är tanken från början också, men som sagt, det är väl ändå tveksamt att det är det som det faktiskt står...? 🤔

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...