Jump to content

Platoon movement of vehicles and deep snow bog.


Recommended Posts

Hej.

Jag spelade scenariot "The dead of winter" T6.

Ryssarna har T34 utan radio.

Platoon movement görs i impulser. Vid deep snow så 

slår motståndaren en secret die roll för bog.

Om det blir bog så visar den hur många hexes som fordonen flyttar innan bog träder i kraft.

T.ex , secret die roll är 3 hexes. En pluton av 3 fordon förflyttas varav ett fordon har flyttat 3 hexes och 

dom andra 2 hexes.

Vilka fordon drabbas  av bog?

Det står i reglerna att normalt så är det random selection (vid platoon movement), men i det här fallet

så har bara ett fordon flyttat 3 hexes.

Kan dom andra fordonen fortsätta utan problem?

Eller ska dom inkluderas i random selection trots att dom åkt två hexes?

/Fredrik

Link to post
Share on other sites

Hej Fredrik och välkommen till forumet! 👍

D14.21 säger att det det endast är de fordonen som kan boggas som riskerar att drabbas. Detta tolkar jag som att det endast är fordonet som har åkt 3 hexes som drabbas av bogen.

"If Bog/Immobilization occurs, Random Selection is then used—but only among the AFV that would normally have been Bogged/Immobilized by that Final DR"

 

Detta förstås efter att impulsen är klar för alla fordon.

Link to post
Share on other sites
53 minutes ago, carlsson said:

Hej Fredrik och välkommen till forumet! 👍

D14.21 säger att det det endast är de fordonen som kan boggas som riskerar att drabbas. Detta tolkar jag som att det endast är fordonet som har åkt 3 hexes som drabbas av bogen.

"If Bog/Immobilization occurs, Random Selection is then used—but only among the AFV that would normally have been Bogged/Immobilized by that Final DR"

 

Detta förstås efter att impulsen är klar för alla fordon.

Hej.

Tack. Ja det är en tolkning som vi funderade på.

Men det innebär att dom andra får frisedel.

Vi kom aldrig fram till vad som var rätt. Jag hade utraderat alla tyskar så vi kom överens att jag hade vunnit 

i vilket fall som helst.😇.

Jag skickade en fråga till MMP, men jag fick aldrig något svar.🤥

/Fredrik

 

Link to post
Share on other sites

Liknande fråga kom upp på något annat ASL "online" forum för ett tag sedan och en Q&A skickade till MMP.

Där tror jag även frågan rörde om det vagnar som inte har rört sig tre hexes, skulle potentiellt bog:a om det skulle köra in i en tredje hex.

Link to post
Share on other sites
20 minutes ago, Klas Malmström said:

Liknande fråga kom upp på något annat ASL "online" forum för ett tag sedan och en Q&A skickade till MMP.

Där tror jag även frågan rörde om det vagnar som inte har rört sig tre hexes, skulle potentiellt bog:a om det skulle köra in i en tredje hex.

Hej.

Det är möjligt, men jag tycker inte att regeln stödjer en sådan tolkning.

Det skulle innebära att fler fordon bogar (kör fast) än normalfallet.

Om hela plutonen flyttas 3 hexes, så är det givet att random selection används.

Då kan 1 till 3 drabbas.

Men i det fallet, så kan dom fordonen som inte bogar fortsätta obehindrat.

/Fredrik

 

Link to post
Share on other sites
3 minutes ago, Klas Malmström said:

Jag säger verkar bu eller bä (i dagsläget) i frågan. Vissa regler är öppna för tolkningar...

Hej.

Ja det är sant.

Jag hade redan utraderat alla tyskar och det enda som återstod för mig var att köra ut alla trupper (för exit VP), så 

vi kom fram till att jag vunnit i alla fall (oavsett bog situationen).

/Fredrik

 

  • Thumbs up 1
Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...