CTABKA Posted June 26, 2019 Report Share Posted June 26, 2019 Fastik produceras ej längre, har testat en ny typ (Fixo Gum) av gummiklister som fungerar lika bra och finns i en behändig tub iställlet för en liten glasburk. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted June 26, 2019 Report Share Posted June 26, 2019 Vad använde du för lim när du limmade dina kopior av RF Och vilket underlag Gick åt h-e när jag tog tapetklister det blev för blött o papperet blev helt skrynkligt Gjorde samma sak på gamla RB kartan o den har varit perfekt från början 1990 till dags dato , men då limmade jag originalkartan (tjockare papper) med tapetlim Link to comment Share on other sites More sharing options...
CTABKA Posted June 27, 2019 Author Report Share Posted June 27, 2019 (edited) Fastik användes mellan de överlappade kopierade kartdelarna (dvs papp mot papp), kartan är lagd på träskiva och fixerades fast med tejp runtom hela kartan, i början spelade vi utan plexiskivor, men efter någon månad började papp kartan svälla troligen av vårsolen som värmer på pappret som buktar och 'skapar vågor' då lossades tejpen runtom, sedan lades över plexiskivor som plattade till kartan som fixerades på nytt mot träskivan med tejpning runtom. Fram till dag 13 (29 Oct) använder vi den gamla kartan och börjar använda den nya och mer historiska kartan dag 14 (30 oct). Här är länken till kampanjen som åsyftas:http://forum.aslsweden.com//index.php?showtopic=3583&do=findComment&comment=25911 Edited June 27, 2019 by CTABKA Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted June 27, 2019 Report Share Posted June 27, 2019 Funderar på mycket lite lite lim som fixering o sen kartplast över .....Har funkat super, i snart 30 år Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted July 10, 2019 Report Share Posted July 10, 2019 (edited) Nä mitt kopiera RF-kartan o klistra upp funkar inteProvat två ggr men kartan buktar sig rejält när jag limmat den mot träet.Förmodar att papperet är för tunt....när jag gjorde det mycket lyckade arbetet med RB-kartan så använde jag originalkartan som är betydligt tjockare och tapetlim. Blir nog nya kopior igen utan att limma ..... skall se om jag hittar matt plexiglas att täcka med..... @ Carlsson ....om du ser detta.... kollade du pris med tryckeriet att kopiera RF ? Edited July 10, 2019 by Jerry Link to comment Share on other sites More sharing options...
carlsson Posted July 11, 2019 Report Share Posted July 11, 2019 @ Carlsson ....om du ser detta.... kollade du pris med tryckeriet att kopiera RF ?Har inte hunnit än. Min vår har varit smått kaotisk... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jerry Posted July 11, 2019 Report Share Posted July 11, 2019 ha ha ha känner igen detta... Nåväl jag har nu kopierat ännu n karta o satt samman.... skall bara undersöka hur man skall på bästa sätt fästa den på något underlag.Det gick fatalt fel med tapetlim i träbaksida..... alldeles för blött ......Stora stora veck o bucklor Skall sätta fast denna karta med endast minimalt med lim på kanterna o sen svepa in kartan samt träplattan med matt kartplast (favorit i repris) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts