Jump to content

Disruptade enheter


Martin Svärd

Recommended Posts

Efter att ha läst lite extra om Close combat mellan Guards och Prisoners så läste jag att disruptade enheter inte försöker withdraw från Melee. Detta förvirrade mig.

 

Någon som kan svara på följande exempel?

 

Quarter is in effect. En MMC är disrupted och ligger i en skog. Vad händer om en fientlig MMC försöker springa in i den rutan? Avancera in i rutan? Avancera in i rutan concealed?

 

No Quarter is in effect. Samma exempel som ovan. Vad händer då?

 

:huh:

Link to comment
Share on other sites

Quarter is in effect. En MMC är disrupted och ligger i en skog. Vad händer om en fientlig MMC försöker springa in i den rutan? Avancera in i rutan? Avancera in i rutan concealed?

 

 

Det går skitfint att springas in i en disrupted enhet. Avancera också, fast brokisen försöker ju ge sig till vilken ADJACENT KEU som helst. Avancera concealed gör bara den skillnaden att han inte är KEU.

Väl inne så kommer brokisen ge sig när han får chansen, eller kanske dödad i CC.

 

No Quarter is in effect. Samma exempel som ovan. Vad händer då

Nu flyr brokisarna när KEU är ADJACENT, eller SAME LOCATION. Concealed är ju inte KEU, så då ligger man snällt kvar.

Janusz

Link to comment
Share on other sites

19.12: Unless rallied by a leader first, a Disrupted unit will surrender at the start of any RtPh it begins ADJACENT to, or during any phase it occupies the same Location as, a Good Order Known enemy Personnel unit not in Melee

 

Så fort man springer in i rutan alltså så ger sig den disruptade enhet. Man springer alltså helt enkelt och "plockar upp" dessa.

 

Vid No Quarter tror jag att de inte ger sig men man kan fortfarande springa igenom dem.

Link to comment
Share on other sites

Quarter is in effect. En MMC är disrupted och ligger i en skog. Vad händer om en fientlig MMC försöker springa in i den rutan? Avancera in i rutan? Avancera in i rutan concealed?

I de två första fallen är enheten troligen ADJACENT/same hex till en GOKePu (Good Order Known enemy Personnel unit) och kommer att ge sig innan det blir CC. I det tredje fallet så är det lite oklart vad som händer om man inte eliminerar enheten i CC:

 

- Om man kollar surrender i början av CCPh så ger sig inte enheten.

 

- Om man kollar surrender efter att ATTACKER blivit avslöjad men innan det blir meelee så ger sig enheten.

 

- Om man kollar efter att det blivit meelee så dör enheten eftersom den är i meelee eller blir kvar till nästa omgång (vet inte hur MMP tycker att det skall tolkas, men jag antar att den blir kvar och dör först nästa omgång).

 

No Quarter is in effect. Samma exempel som ovan. Vad händer då?

Enheten kommer inte att ge sig, utan kommer att fly om möjligt. Om den hamnar i CC och Meelee så kommer den att elimineras automatiskt efter två omgångar CC (först CC -> Meelee, sedan Meelee -> eliminerad) om den inte eliminerats tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Om jag nu fattar saken rätt så...

 

Exempel: En icke concealed Good Order 4-6-7 MMC ska springa (CX) längs en väg i sju rutor. I varje ruta ligger en disruptad fientlig 4-4-7 MMC. Om No Quarter is in Effect, så springer man helt simpelt sju rutor. Under Routphase måste den disruptade enhet som nu är ADJACENT routa därifrån. Den disruptade enheten som ligger i samma ruta, ligger snällt kvar och väntar på Close Combat. Trots att den disruptade enheten är broken får den inte försöka withdraw eftersom den är disrupted. Om den överlever Close Combat (med -2 broken, +1 CX: 4-6-7 har alltså 5 eller mindre för att helt eliminera den disruptade 4-4-7. 6 för att halvera den.) så elimineras den automatiskt i nästa close combat phase eftersom det då är Melee.

 

Om det vore så att quarter var i effekt så skulle alltså... den första disruptade 4-4-7 förvandlas till fångar i det ögonblick som 4-6-7 går in i den rutan. Likaså ruta två, tre, fyra och fem. 4-6-7 skulle i detta ögonblick bära det maximala antalet fångar. I ruta 6 skulle de disruptade 4-4-7 omvandalas till en prisoner men eftersom 4-6-7 redan har fullt med fångar så kommer prisoners ligga kvar. I ruta 7 kommer den disruptade enheten likaså förvandlas till en prisoner men likaså den kommer att vara utan guard - nu i samma enhet som en fångvaktare. Den fria prisoner MMC kan nu alltså i Close Combat (om inte 4-6-7 avancerar därifrån eller delar sig eller gör någonting annat smart) slå moralslag om de vågar ge sig på 4-4-7.

 

Håller ni andra med att det är såhär? :huh::huh::huh:

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar!

 

Om jag nu fattar saken rätt så...

 

Exempel: En icke concealed Good Order 4-6-7 MMC ska springa (CX) längs en väg i sju rutor. I varje ruta ligger en disruptad fientlig 4-4-7 MMC. Om No Quarter is in Effect, så springer man helt simpelt sju rutor. Under Routphase måste den disruptade enhet som nu är ADJACENT routa därifrån. Den disruptade enheten som ligger i samma ruta, ligger snällt kvar och väntar på Close Combat. Trots att den disruptade enheten är broken får den inte försöka withdraw eftersom den är disrupted. Om den överlever Close Combat (med -2 broken, +1 CX: 4-6-7 har alltså 5 eller mindre för att helt eliminera den disruptade 4-4-7. 6 för att halvera den.) så elimineras den automatiskt i nästa close combat phase eftersom det då är Melee.

 

Varför routar inte den som finns i samma hex iväg också ?

Link to comment
Share on other sites

Exempel: En icke concealed Good Order 4-6-7 MMC ska springa (CX) längs en väg i sju rutor. I varje ruta ligger en disruptad fientlig 4-4-7 MMC. Om No Quarter is in Effect, så springer man helt simpelt sju rutor. Under Routphase måste den disruptade enhet som nu är ADJACENT routa därifrån. Den disruptade enheten som ligger i samma ruta, ligger snällt kvar och väntar på Close Combat.

Nej, den kommer också att fly.

 

Den fria prisoner MMC kan nu alltså i Close Combat (om inte 4-6-7 avancerar därifrån eller delar sig eller gör någonting annat smart) slå moralslag om de vågar ge sig på 4-4-7.

Nix. Att slå en TC gäller bara fångar (d.v.s. som är vaktade) och då måste fångvaktaren vara bruten. I det här fallet så har du 5 fångar och 1 obeväpnad enhet. Den sista får attackera i CC utan att slå en TC.

 

Första rundan blir det alltså vanlig CC mellan det obeväpnade enheten och din 4-6-7 som är halverad eftersom den vaktar fångar.

 

Nästa omgång är det meelee (om alla överlevde) och nu får alla fångar först försöka fly genom att slå ihjäl din 4-6-7, och sedan blir det vanlig CC.

 

För att göra det helt förvirrat, låt oss anta att alla fångar/obeväpnade enheter misslyckas med sina attacker, men att din 4-6-7 lyckas med att slå ihjäl den enhet som inte är fånge. Det som sedan sker är att meelee upphör, trots att det fortfarande finns fångar i rutan (förutsatt att inga andra fientliga enheter finns kvar).

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...