Jump to content

skjut-modifieringar


Jerry

Recommended Posts

Hej hej !

 

Hur mycket TEM är det när man skjuter från J16 till K16 på "red barricades" kartan ?

+ 3 för att sytråden lämnar huset mellan J16 o K16 ?

+ 1 för att sytråden lämnar huset men att det kvittar eftersom dessa hex är intilliggande o i samma fabrik ?

 

Om sytråden lämnar huset och de båda hexarna är intilliggande o i samma fabrik MEN där finns en "interior wall" som gör att man inte kan röra sig mellan hexarna , då måste det väl bli +3 ?

Link to comment
Share on other sites

post-1165-13642015186851_thumb.pngÄr det samma situation som vi disskuterade i fredags...?

 

I så fall... mellan k13 och k14 på barrikad kartan... det är två fabrikshex, som delar en hel hexside men när man mäter LOS men i den ena hexen så går det in som en innergård med mark som bryter LOS-linjen mellan mätpunkterna. Det är samma fabrik alltså.

 

I regelboken står: LOS snöret måste löpa HELT innanför avbildningen av fabriken, annars räknas det som att man har +3 TEM.

Då tolkar jag att det borde vara +3 i exemplet ovan.

Edited by Fredrik
Link to comment
Share on other sites

Om tråden lämnar huset över hexagonkanten så räknas det som att elden kommer utifrån, dvs +3.

 

Hittar inte regeln nu, men den finns där nånstans...

 

jag hittade något om att : "även om snöret går utanför hexen, men hexarna delar samma hexsida så räknas det endast som +1"

Link to comment
Share on other sites

I regelboken står: LOS snöret måste löpa HELT innanför avbildningen av fabriken, annars räknas det som att man har +3 TEM.

Ett problem med det är om mittpunkten ligger utanför hus-illustrationen (t.ex. hex M29 (nu vet jag inte om VASL-kartan gör den riktiga rättvisa) - då skulle all eld ge +3. Även eld från t.ex. M28.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...