Jump to content

två saker


Jerry

Recommended Posts

Hej !

Måste en bärsärk flytta sin fulla movement varje flyttning tills han kommer in i en fientlig hex eller kan den flytta lite efter behag ?

I reglerna såg jag att den kunde assault-mova om den ville.

 

Kunde inte heller - lite snabbt o smidigt - hitta om en crew kan "posessa" mer än den pjäs som den "posessar" ?

Link to comment
Share on other sites

Ja.

 

Ja.

 

"15.43: At the start of the MPh, each non-Melee berserk unit must charge the nearest (in hexes not MF) Known enemy unit in its LOS and must (if it has sufficient MF) enter its Location..."

 

Även om det inte explicit STÅR att han måste använda alla så känns det hyfsat underförstått.

 

Ang MF:

"15.431: The charging unit must take the shortest route (in MF) to the enemy unit, including the use of Bypass."

 

 

Det är surt, man får försöka hitta vägar som på nåt sätt skyddar, eller hoppas på att fienden försvinner från platsen. Men det är sällan en berserk gör faktisk nytta. 1 gång av 5 kanske, enligt min erfarenhet...

Link to comment
Share on other sites

"15.43: At the start of the MPh, each non-Melee berserk unit must charge the nearest (in hexes not MF) Known enemy unit in its LOS and must (if it has sufficient MF) enter its Location..."

 

Även om det inte explicit STÅR att han måste använda alla så känns det hyfsat underförstått.

 

Håller med - halva grejen är ju att man "tappar kontrollen" på vad den gör.

 

 

Det är surt, man får försöka hitta vägar som på nåt sätt skyddar, eller hoppas på att fienden försvinner från platsen. Men det är sällan en berserk gör faktisk nytta. 1 gång av 5 kanske, enligt min erfarenhet...

Det gäller också att försöka utnyttja Berserken - den kommer säkerligen att dra eld och har man tur/lite-framförhållning så kan man försöka planera resten av sin MPh en aning. I alla fall om man attackera i scenariot.

 

En försvarare som går berserk gör sällan någon glad dock - speciellt inte en elit fransk 4-5-8 på brobevakningsuppdrag som överger sin franska medeltunga kulspruta och springer rakt över bron på karta 41 rakt in i tyskarnas eld - men jag är inte bitter för det. :D

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En försvarare som går berserk gör sällan någon glad dock - speciellt inte en elit fransk 4-5-8 på brobevakningsuppdrag som överger sin franska medeltunga kulspruta och springer rakt över bron på karta 41 rakt in i tyskarnas eld - men jag är inte bitter för det. :D

 

Ungefär lika kul som mitt ryska fortifierade HMG-nästa i RB med två squads och en 9-2 som blev förbannade på det tyska HMG-nästet 6 hexagoner bort. Dom bestämde sig för att springa fram till tyskarna för att lära dom ett och annat.

 

Det gick inget bra. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Tror inte det finns någon begränsning på hur många PP en enhet kan "possessa" - dock hur många dom kan förflytta sig med är begränsat.

 

Tack.

 

Kom att tänka på en annan sak enligt den där tabellen med hur mycket MF man har o hur mycket man kan bära på.

I någon rad står det ..... o sen ett streck

På en annan rad står det .... o sen en 0:a

 

Hur tolkar man detta ?

 

Om resultatet blir 0 menas det att man trots allt kan släpa sig en hex ?

Där det står ett - antar jag att allt är kört.

 

vet inte hur man skall tolka det ?

Link to comment
Share on other sites

Tack.

 

Kom att tänka på en annan sak enligt den där tabellen med hur mycket MF man har o hur mycket man kan bära på.

I någon rad står det ..... o sen ett streck

På en annan rad står det .... o sen en 0:a

 

Hur tolkar man detta ?

 

Om resultatet blir 0 menas det att man trots allt kan släpa sig en hex ?

Där det står ett - antar jag att allt är kört.

 

vet inte hur man skall tolka det ?

 

Ett "-" betyder att enheten (en SMC, som är dom enda som har -) aldrig kan förflytta sig, eftersom dom aldrig kan bära på > 2 PP.

 

En nolla betyder bara att enheten har noll MFs kvar efter PP reduktion. Vet inte om det i praktiken är någon skillnad dock.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...