Jump to content

Path & Deep snow


larsnor

Recommended Posts

Som komplement till Morgans frågor, kommer här ytterligare funderingar.

Enligt E3.733, blir det inte 1/2 MF tillägg för deep snow i woods hex. Vad blir då kostnaden att gå längs med en path i woods i deep snow?

 

Tack på förhand

Lars

Link to comment
Share on other sites

En Path ska ses som skog som alltid kan äntras för en kostnad av 1 MF (undantag som rök, hills och dylikt ökar förstås på kostnaden).

 

Det spelar heller ingen roll om Path är dåligt ritade, se tex på Starter kit hexen 41L9 som omges av allt för mkt "öppen mark",

jämfört med de gamla kartorna så är där 41L9 bättre ritad.

 

B13.6 PATHS:A woods hex containing a thin brown line such as 24W7 or 24W8 is said to be crossed by a path. A path allows

entry of that hex through the path hexside by Infantry/Cavalry at a cost of one/two MF-not two/four.

Otherwise, a path has no other effect on a hex (i.e., inside the woods contour the path is woods; outside the countour is not).

 

G.1...No roads exist (all woods-roads are Paths, with no Open Ground in the woods-road portion of those hexes).

Link to comment
Share on other sites

En Path ska ses som skog som alltid kan äntras för en kostnad av 1 MF (undantag som rök, hills och dylikt ökar förstås på kostnaden).

 

Det spelar heller ingen roll om Path är dåligt ritade, se tex på Starter kit hexen 41L9 som omges av allt för mkt "öppen mark",

jämfört med de gamla kartorna så är där 41L9 bättre ritad.

 

B13.6 PATHS:A woods hex containing a thin brown line such as 24W7 or 24W8 is said to be crossed by a path. A path allows

entry of that hex through the path hexside by Infantry/Cavalry at a cost of one/two MF-not two/four.

Otherwise, a path has no other effect on a hex (i.e., inside the woods contour the path is woods; outside the countour is not).

 

G.1...No roads exist (all woods-roads are Paths, with no Open Ground in the woods-road portion of those hexes).

Hej på er

 

Jag har inga problem med svaret, men kan också då konstatera att när det är deep snow så tar sig enheter till fots snabbare fram på en stig i skogen än de gör i öppen terräng.

 

Är det verkligen tänkt så?

 

Sen läste jag igenom en artikel från Annual 96 där beskrivs hur många MFs som går åt för att ta sig till ett hus en level upp i deep snow. Enligt artikeln så går det åt 5,5 MFs, 4MF pga höjdskillnaden, 1 MF på grund av snö och en level högre och 0,5 MF på grund av djup snö. Betyder det att de undantag som nämns gällande den extra 0,5MF per hexside(till exempel buildings) bara gäller om man går direkt från en byggnad till nästa byggnad, d.v.s. hexkanten går helt eller delvis genom en byggnad och inte öppen terräng?

Link to comment
Share on other sites

Hej på er

 

Jag har inga problem med svaret, men kan också då konstatera att när det är deep snow så tar sig enheter till fots snabbare fram på en stig i skogen än de gör i öppen terräng.

 

Är det verkligen tänkt så?

Vet ej, men reglerna säger att det blir så.

 

Sen läste jag igenom en artikel från Annual 96 där beskrivs hur många MFs som går åt för att ta sig till ett hus en level upp i deep snow. Enligt artikeln så går det åt 5,5 MFs, 4MF pga höjdskillnaden, 1 MF på grund av snö och en level högre och 0,5 MF på grund av djup snö. Betyder det att de undantag som nämns gällande den extra 0,5MF per hexside(till exempel buildings) bara gäller om man går direkt från en byggnad till nästa byggnad, d.v.s. hexkanten går helt eller delvis genom en byggnad och inte öppen terräng?
Perry Cocke (MMP, inklusive Brian Youse) slarvade med den artikeln också.

 

Tim Hundsdorfer hade med två fel med den vinter-artikeln då 1996 och har ett fel i sin pansarskott-artikel 2011.

 

Om Komissaren hade bypassat hexen up-hill så hade det kostat 3.5 MF.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

Vet ej, men reglerna säger att det blir så.

 

Perry Cocke (MMP, inklusive Brian Youse) slarvade med den artikeln också.

 

Tim Hundsdorfer hade med två fel med den vinter-artikeln då 1996 och har ett fel i sin pansarskott-artikel 2011.

 

Om Komissaren hade bypassat hexen up-hill så hade det kostat 3.5 MF.

 

 

Jo jag började inse att det var fel i artikeln när jag gick in på gamesquad för att se vad som sades i frågan.

 

Någon nämnde där att deep snow gäller open ground och inte woods och visst det finns sannolikt mindre snö i skogen än på det öppna fältet. Jag noterar också att i deep snow/bypass så straffas man inte per hexsida som blir bypassed utan 0,5 MF per hex som blir bypassed.

 

Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Jag har inga problem med svaret, men kan också då konstatera att när det är deep snow så tar sig enheter till fots snabbare fram på en stig i skogen än de gör i öppen terräng.

Kanske så har trädgrenarna fångat upp en del av snön så att den inte ligger så djup på stigen ?

Link to comment
Share on other sites

Klas har rätt (som alltid).

Det är faktiskt lättare att ta sig fram i skogen när det är deep snow än ute på ett öppet fält. I alla fall i verkligheten, om man nu ska ta till lite reality-argument ...

smile.gif

"som alltid" tror jag inte - men denna reglen känns helt ok - vet hur det var att gå drev i vintras.

Link to comment
Share on other sites

"som alltid" tror jag inte - men denna reglen känns helt ok - vet hur det var att gå drev i vintras.

 

Jag tror jag ska ut och provgå lite i skogen nu i helgen, innan all snö försvinner. Men hur många steg är det på en MF?

 

Tack för alla fina svar

Lars

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...