Jump to content

Är Huts Buildings ?


Olsson

Recommended Posts

"A 24.32 FIRES: WP can cause Fires... ...A -2 DRM always applies to buildings."

 

Fråga, räknas Huts som Buildings i detta hänseende? Har läst på Huts, men blir inte 100% övertygad om det ena eller andra.

Link to comment
Share on other sites

Notera även, G5.6 ... Whenever WP is placed in any hut Location, make a subsequent DR as per A24.32 (using the applicable DRM listed therein) even if EC are not Dry or Very Dry.

 

Det betyder att en subsequent DR of 8 eller mer (kindling # 6, -2 DRM) skapar en flame in a huts Location utav WP.

Link to comment
Share on other sites

"24.32 FIRES: ...but there is a -1 DRM if Environmental Conditions are not Very Dry."

 

I Mitt scenario (SP190) är EC Wet. Modifieras Building flame DR då med -1. EC gäller ju inte vid kindling av buildings, men WP är ju inte kindling.

 

Det betyder att en subsequent DR of 8 eller mer (kindling # 6, -2 DRM) skapar en flame in a huts Location utav WP.

 

Skulle alltså ge flame i Huts vid DR of 9 eller mer, (kindling # 6, -2 DRM Building, -1 not very Dry). Är det rätt ?

Link to comment
Share on other sites

"24.32 FIRES: ...but there is a -1 DRM if Environmental Conditions are not Very Dry."

 

I Mitt scenario (SP190) är EC Wet. Modifieras Building flame DR då med -1. EC gäller ju inte vid kindling av buildings, men WP är ju inte kindring.

 

 

 

Skulle alltså ge flame i Huts vid DR of 9 eller mer, (kindling # 6, -2 DRM Building, -1 not very Dry). Är det rätt ?

Skulle nog säga efter ha läst igenom det en gng till att du har rätt, om det inte är Very Dry så krävs en DR på 9 eller mer för att skapa en flame och det kommer nog altid att krävas en DR på 9+ eftersom - EC som är Very Dry med huts och WP allt i samma scenario är ovanligt om det ens finns något sådant scenario.

 

G5.6 ... Whenever WP is placed in any hut Location, make a subsequent DR as per A24.32 (using the applicable DRM listed therein) even if EC are not Dry or Very Dry.

 

Notera dock att EC DRM används aldrig för WP mot hus/jungle/skog/Kunai/grain/etc. etc (A24.32 ..Normal EC DRM do not apply..), och det alltid krävs en EC av Dry or Very Dry endast Huts är ett undantag.

 

Bottcher´s Corner (SP190) var ett av de topp fem scenarior som man kunde välja att spela i köpenham, klurigt, roligt med ett högt replay value, men ingen spelade scenariot sista rundan utan enbart de mer enkelspåriga scenariorna valdes ut.

Link to comment
Share on other sites

I Mitt scenario (SP190) är EC Wet. Modifieras Building flame DR då med -1. EC gäller ju inte vid kindling av buildings, men WP är ju inte kindling.

Ordet kindling syftar på när man försöker att sätta eld på terräng med flit.

Många Scenarior har SSR som läses Kindling is NA men däremot kan man behöva slå Kindling DR i syfte att se om en flame skapas av andra effekter

och då slår man en Kindling DR.

 

Dessa regler skulle behöva skrivas om, kommer antagligen inte hända.

 

Man kan skjuta triple point blank -reecon fire i sin hydda där man står i syfte att skapa en flame om man slår en färgad 1, plus de andra löjliga sätten att tutta på hyddor, det bästa skulle var om Huts rules la till att man är tvungen att avge eldgivning mot en enemy unit. Vi får se vad MMP gör när Kapitel G. skrivs om.

Edited by CTABKA
Link to comment
Share on other sites

klurigt, roligt med ett högt replay value,

 

Kul att höra. Jag och Matts har en spelning på gång. Vet inte om Burning Huts ska ingå i min amerikanska taktik, men vill ändå ha klart för mig hur det går till.

post-103-13002863882125_thumb.png

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...