Jump to content

Början på MPh och Berserk har ingen KEU


ragngand

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har alltid spelat att Berserk som saknar KEU i början på MPh, stannar kvar i rutan och lugnar ned sig och tar bort Berserk status. Jag spelar pbem där motståndaren låter berserken rusa mot en tom hex där det fram till RtPh var en trupp, som senast kända ruta med en fiende, kanske enligt slutet på A15.431 men det gäller väl endast under själva MPh, eller?

Link to comment
Share on other sites

Hejsan!

 

Jag har alltid spelat att Berserk som saknar KEU i början på MPh, stannar kvar i rutan och lugnar ned sig och tar bort Berserk status. Jag spelar pbem där motståndaren låter berserken rusa mot en tom hex där det fram till RtPh var en trupp, som senast kända ruta med en fiende, kanske enligt slutet på A15.431 men det gäller väl endast under själva MPh, eller?

B15.431 ... Should the only Known enemy unit no longer be in his LOS in the interim, the berserk unit still charges towards the hex originially occupied by that unit.

 

B15.431 ... Skulle den enda Kända fi enhet int längre vara i LAS då tills vidare, kommer bärsärk enheten fortfarande rusa mot hexen som initialt ockuperades av den enheten.

Link to comment
Share on other sites

B15.431 ... Should the only Known enemy unit no longer be in his LOS in the interim, the berserk unit still charges towards the hex originially occupied by that unit.

 

B15.431 ... Skulle den enda Kända fi enhet int längre vara i LAS då tills vidare, kommer bärsärk enheten fortfarande rusa mot hexen som initialt ockuperades av den enheten.

 

Hej Melvin!

 

Tack för svar, jag har läst det regelstycket men har tolkat det som att om något händer under själva Mph chargar Berserk fortfarande rutan med senast kända enhet, att man ska hålla reda på vem som senast syntes i RtPh eller APh verkar barockt! I min värld har det fungerat så att om man i början på MPh inte ser någon KEU så spenderar man omgången med att lugna ned sig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Melvin!

 

Tack för svar, jag har läst det regelstycket men har tolkat det som att om något händer under själva Mph chargar Berserk fortfarande rutan med senast kända enhet, att man ska hålla reda på vem som senast syntes i RtPh eller APh verkar barockt! I min värld har det fungerat så att om man i början på MPh inte ser någon KEU så spenderar man omgången med att lugna ned sig.

Jag är tämligen säker på att Mel har rätt.

Att målet skulle försvinna under MPh har jag svårt att se - hur skulle det kunna inträffa ? (finns säkert något obskyrt fall, via Sniper attack kanske).

Link to comment
Share on other sites

Jag är tämligen säker på att Mel har rätt.

Att målet skulle försvinna under MPh har jag svårt att se - hur skulle det kunna inträffa ? (finns säkert något obskyrt fall, via Sniper attack kanske).

Hej Klas!

 

Men detta måste vara den knökigaste regeln i ASL, där den är beroende av skeendet i föregående turn för att man ska veta hur den ska resolvas. Om en enhet som blir bärsärk vid det tillfället ser två enheter och den närmaste routar bort ur LOS och den bortre gör advance från LOS, ska bärsärken rusa mot hexen där han senast såg en fiende eller den ruta som han skulle ha sprungit mot om båda stod kvar?

Link to comment
Share on other sites

Det känns inte speciellt svårt att hålla koll på, om du frågar mig. Och om någon enhet kommer närmare, blir det ju den som gäller iställlet.

 

I samband med att bärsärken skapas, bestämmer du vilken hex som är aktuell att attackera via kriteriet "närmaste fiende i antal hexes". Denna hex gäller ända till dess att någon annan enhet kommer närmare. Om det finns två enheter som är lika långt bort, bestämmer bärsärkens spelare vilken av hexagonerna som gäller.

 

I ditt exempel på inlägg #5 bestämmer du dig alltså för en av enheterna när bärsärken skapas, sedan när det är din MPh, så springer du mot den hexen där enheten stod.

 

Jag tycker inte detta är den knöligaste regeln i ASL (därmed inte sagt att jag har tolkat den korrekt). ;)

Link to comment
Share on other sites

Det känns inte speciellt svårt att hålla koll på, om du frågar mig. Och om någon enhet kommer närmare, blir det ju den som gäller iställlet.

 

I samband med att bärsärken skapas, bestämmer du vilken hex som är aktuell att attackera via kriteriet "närmaste fiende i antal hexes". Denna hex gäller ända till dess att någon annan enhet kommer närmare. Om det finns två enheter som är lika långt bort, bestämmer bärsärkens spelare vilken av hexagonerna som gäller.

 

I ditt exempel på inlägg #5 bestämmer du dig alltså för en av enheterna när bärsärken skapas, sedan när det är din MPh, så springer du mot den hexen där enheten stod.

 

Jag tycker inte detta är den knöligaste regeln i ASL (därmed inte sagt att jag har tolkat den korrekt). ;)

Tjolavipp!

 

Jag har inget annat val än att kapitulera, ni verkar rörande överens om saken.

 

Som du säger Andreas får man kika på vart bärsärken ska när han skapas och om ingen syns när han ska springa så beger han sig till den hexen, enkelt! (typ)

Link to comment
Share on other sites

Gissa om jag gjort en counter med texten "berserk target" på? Just för att i en kampanj hålla reda på var han senast såg en enhet att springa mot.

Jag var med om att i RB få en tysk sturm som började springa iväg mot ett mål ca 20 hexes iväg. När han kommt 2 hexes får hans syn på en ny fiende i ett höghus bakom honom. Så han vänder tvärt och springer tillbaka igen i huset han kom från. Men där slutar MPh. I nästa runda har han glömt den ryska truppen i höghuset, men ser åter fiender 20 hexes bort. Upprepa samma joggingrunda som turnen innan...

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...