Jump to content

Dummies+mines och noteringsblock


Janusz
 Share

Recommended Posts

Två frågor från dagens dubbelspelning av SV7 Probing Korsus:

a) Kan ens dummy gå genom de egna minfälten utan att avslöja dem?

B) Får man lov att sitta och anteckna saker under ett spel? Jag tänker på saker som antal fiender /dummies avslöjade, vilka hexes som INTE har minor, vilka som KANSKE har minor beroende på om det där visar sig vara en riktig enhet eller en dummy, sov.

 

Janusz

Link to comment
Share on other sites

Två frågor från dagens dubbelspelning av SV7 Probing Korsus:

a) Kan ens dummy gå genom de egna minfälten utan att avslöja dem?

En Dummy stack som är blir attackerad av sin eget minfält tas bort, see A12.11:

"...If he cannot, or if the stack is friendly to the DEFENDER, the Dummy stack is removed..."

 

B) Får man lov att sitta och anteckna saker under ett spel? Jag tänker på saker som antal fiender /dummies avslöjade, vilka hexes som INTE har minor, vilka som KANSKE har minor beroende på om det där visar sig vara en riktig enhet eller en dummy, sov.

Personligen har jag inget problem med det, bara det inte "tynger ner" spelandet - d.v.s. tar en massa extra tid.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Men står det inte någonstans om att egna enheter kan lämna hexes med hippade minfält i utan att bli attackerade?

Så kan man ju gemenligen lura FI att kliva in i de rutorna.

Nej, minfält kan man inte gå igenom obehindrat. Däremot kostar det inga extra MF/MP att gå igenom HIP Fortifications

i vissa lägen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

En Dummy stack som är blir attackerad av sin eget minfält tas bort, see A12.11:

"...If he cannot, or if the stack is friendly to the DEFENDER, the Dummy stack is removed..."

 

Nu drar jag upp en gammal tråd från det döda här, men hur kan en flyttande dummy stack vara friendly to the DEFENDER? Flyttar man på sin dummy stack är man ju ATTACKER och inte DEFENDER. Hade det inte varit bättre att skriva "or if the minefield is owned by the ATTACKER, the Dummy stack is removed"?

 

Så försvinner dummyn verkligen? Jag förstår inte vad man annars skulle ha för avsikt med regelstycket, men det verkar ju som att den inte säger något om att flytta in sina dummys i sitt eget minefield rent tekniskt.

Link to comment
Share on other sites

Nu drar jag upp en gammal tråd från det döda här, men hur kan en flyttande dummy stack vara friendly to the DEFENDER? Flyttar man på sin dummy stack är man ju ATTACKER och inte DEFENDER. Hade det inte varit bättre att skriva "or if the minefield is owned by the ATTACKER, the Dummy stack is removed"?

 

Så försvinner dummyn verkligen? Jag förstår inte vad man annars skulle ha för avsikt med regelstycket, men det verkar ju som att den inte säger något om att flytta in sina dummys i sitt eget minefield rent tekniskt.

Du har nog helt rätt det bästa vore att införa en errate som läses

"A12.11: In line 19 Replace the word "DEFENDER" with "minefield owner".

 

Hursomhelst det är så vi alltid har spelat det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
 Share

×
×
  • Create New...